ترامپ متعهد شد که به حق شهروندی فرزندان مهاجران غیرقانونی در آمریکا پایان دهد

توسط تد هسون

ترامپ، پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه‌ای که به طور فزاینده‌ای از کاندیداها شلوغ می‌شود، در یک ویدئوی تبلیغاتی که در توییتر منتشر شد، گفت که دستوری اجرایی صادر خواهد کرد که به آژانس‌های فدرال دستور می‌دهد تا آنچه به عنوان شهروندی حق تولد شناخته می‌شود، متوقف کنند. چنین اقدامی از سوی ترامپ قطعا با یک چالش قانونی مواجه خواهد شد.

ترامپ روز سه شنبه همچنین از جو بایدن، رئیس جمهور دموکراتی که در سال 2020 او را شکست داد و به دنبال انتخاب مجدد در سال 2024 است، به دلیل تعداد بی سابقه مهاجرانی که در سال های اخیر در حال عبور غیرقانونی از مرز دستگیر شده اند، انتقاد کرد و حق شهروندی برای کودکان متولد شده در خاک ایالات متحده را یک امر دانست. “آهن ربا.” ترامپ خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها حق شهروندی را برای افراد غیرشهروند محدود می کنند.

واشنگتن (رویترز) – دونالد ترامپ روز سه شنبه گفت که اگر در سال 2024 دوباره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، به دنبال لغو تابعیت خودکار کودکانی است که در ایالات متحده از مهاجران غیرقانونی در این کشور متولد می شوند، طرحی که با اصلاحیه قرن نوزدهم ایالات متحده در تضاد است. قانون اساسی مدتهاست تفسیر شده است.

زمانی که ترامپ در سال 2018 رئیس جمهور آمریکا بود، گفت که قصد دارد یک فرمان اجرایی برای محدود کردن شهروندی حق تولد صادر کند، اما هرگز از آن پیروی نکرد. بسیاری از محققان حقوقی در آن زمان نسبت به اینکه ترامپ بتواند از قدرت اجرایی برای عقب نشینی از حق استفاده کند، تردید داشتند.

این اصلاحیه به همه افراد «متولد یا تابعیت شده در ایالات متحده»، از جمله افرادی که قبلاً برده شده بودند، شهروندی اعطا می کرد و به گونه ای تفسیر شده است که چه والدین به طور قانونی در این کشور بوده باشند یا نباشند.

ترامپ به دنبال جلب نظر رای دهندگان جمهوری خواه در جناح راست حزبش است که از سرکوب مهاجرت حمایت می کنند. ترامپ به عنوان رئیس جمهور، سیاست های تندرو در قبال مهاجرت را دنبال کرد و گام هایی برای ساخت دیوار در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک برداشت که به عنوان نامزد در سال 2016 وعده داده بود.

ستاد انتخاباتی وی در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، فرمان اجرایی پیشنهادی که برای اولین روز از دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ برنامه ریزی شده است، مستلزم آن است که حداقل یکی از والدین شهروند آمریکا یا مقیم دائم قانونی باشد تا فرزندانشان به طور خودکار شهروند آمریکا شوند.

(گزارش توسط تد هسون در واشنگتن؛ ویرایش توسط ویل دانهام و میکا روزنبرگ)



منبع

حق شهروندی ناشی از اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی است که در سال 1868، سه سال پس از پایان جنگ داخلی آمریکا که به بردگی سیاه پوستان در ایالت های جنوبی پایان داد و حکم دادگاه عالی که بردگان و آفریقایی های آزاد را محکوم کرده بود، به تصویب رسید. آمریکایی ها حق شهروندی آمریکا را نداشتند.