ترامپ از کمیته 6 ژانویه به دلیل احضاریه ای که او را مجبور به شهادت و ارائه اسناد می کند، شکایت کرد

ترامپ به‌عنوان یک نامزد ریاست‌جمهوری، راحت‌تر می‌تواند استدلال کند که احضاریه و هرگونه تحقیق در مورد اقدامات او تلاش‌هایی با انگیزه سیاسی برای آسیب رساندن به او در یک مسابقه مجدد احتمالی علیه رئیس‌جمهور جو بایدن است.

در سخنانی در مؤسسه سیاسی دانشگاه شیکاگو در اوایل روز جمعه، معاون رئیس کمیته، نماینده لیز چنی، نماینده ایالت ویو، گفت که ترامپ “تعهد قانونی دارد و اگر نتواند به آن عمل کند، کمیته اقدامات بعدی را بررسی خواهد کرد.”

وکلای ترامپ استدلال کردند که رئیس جمهور سابق از اجبار به حضور در کنگره «مصونیت شهادت مطلق» دارد و این هیئت فاقد اختیارات قانون اساسی برای صدور احضاریه است.

وکیل ترامپ، دیوید ای. وارینگتون از گروه حقوقی دیلون، در بیانیه ای گفت: «سابقه و رویه دیرینه حاکی از آن است که تفکیک قوا کنگره را از وادار کردن رئیس جمهور به شهادت در مقابل آن منع می کند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، روز جمعه از کمیته تحقیق در مورد شورش 6 ژانویه شکایت کرد و دلیل آن این بود که احضاریه آن برای شهادت و اسناد مرتبط با حمله به کنگره بی اعتبار است.

این شکایت در حالی مطرح می شود که ترامپ بارها از نامزدی در سال 2024 کنایه زده و در یک گردهمایی در اوهایو درست قبل از انتخابات میان دوره ای گفته است که روز سه شنبه اعلامیه مهمی را اعلام خواهد کرد.

کمیته 6 ژانویه ده ها احضاریه را در تحقیقات خود صادر کرده است و چندین گیرنده چالش های قانونی ناموفقی را مطرح کرده اند که مشروعیت پانل مجلس را زیر سوال برده اند.

وکلای ترامپ اما در شکایت خود تاکید کردند که دادگاه باید احضاریه را باطل اعلام کند “زیرا کنگره منابع دیگری دارد که می توانند این اطلاعات را ارائه دهند.”

این شکایت که به دنبال جلوگیری از اجرای احضاریه است، اولین نشانه رسمی است که نشان می دهد ترامپ قصد ندارد در جلسه ای که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، شرکت کند، اگرچه انتظار چندانی وجود نداشت که او از این احضاریه تبعیت کند.

آنها همچنین استدلال کردند که این احضاریه در پیشبرد یک هدف قانونی معتبر شکست خورده است، و مدعی شدند که “هدف آن جناحی است، نه قانونگذاری – مجازات رئیس جمهور ترامپ و کسب امتیاز سیاسی”.

NBC News برای اظهار نظر با کمیته 6 ژانویه تماس گرفته است.

این کمیته ماه گذشته ترامپ را به دلیل هرگونه ارتباطی که ممکن است در مورد گروه های افراطی درگیر در شورش داشته باشد و هرگونه تلاش او در سال گذشته برای تماس با شاهدانی که در مقابل کمیته شهادت می دهند، احضار کرد.

این هیئت هفته گذشته به ترامپ فرصت بیشتری برای ارائه اسناد درخواستی داد، زیرا جمعه گذشته گفتند که هیچ مدرکی از او دریافت نکرده‌اند.

وارینگتون افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ به روسای جمهور هر دو حزب می‌پیوندد و اصرار می‌کند که قوه مقننه به‌جای توجه به انگیزه‌های حزبی، به مرزهای تعیین‌شده در قانون اساسی احترام بگذارد.»

به نظر می‌رسد وکلای ترامپ در روز جمعه به این استدلال‌ها اشاره کردند و نوشتند: «گستره وسیع درخواست احضاریه برای اسناد و شهادت، رئیس‌جمهور ترامپ را تهدید می‌کند که عملکرد درونی کمپین ریاست‌جمهوری خود، از جمله باورهای سیاسی، استراتژی‌اش را فاش کند. و جمع آوری کمک های مالی.”