تحلیلگر در دادگاه از پرونده بی اعتبار ترامپ تبرئه شد

دادستان ها گفتند که اگر دانچنکو در مورد منابع خود صادق تر بود، ممکن بود اف بی آی با این پرونده اینقدر زودباورانه برخورد نمی کرد. همانطور که مشخص شد، FBI از مطالب این پرونده برای پشتیبانی از برنامه های نظارت بدون مجوز از یک مقام ستاد انتخاباتی ترامپ، کارتر پیج، استفاده کرد، حتی اگر FBI هرگز نتوانست یک ادعای واحد را در این پرونده تأیید کند.

و وکلای دانچنکو می گویند این که سوابق تلفن او تماسی را نشان نمی دهد بی ربط است زیرا دانچنکو از همان ابتدا به FBI گفته بود که تماس ممکن است از طریق یک برنامه تلفن همراه ایمن انجام شده باشد که او هیچ سابقه ای برای آن نداشته است.

الکساندریا، ویرجینیا (AP) – هیئت منصفه روز سه شنبه یک تحلیلگر اندیشکده را که متهم به دروغگویی به FBI در مورد نقشش در ایجاد پرونده بی اعتبار درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بود، از همه اتهامات تبرئه کرد.

دانچنکو، به اعتراف خود، مسئول 80 درصد اطلاعات خام در پرونده و نیمی از تجزیه و تحلیل همراه بود، اگرچه شهادت دادگاه نشان داد که دانچنکو از نحوه ارائه مطالب توسط استیل شوکه و ناامید شده بود و آن را به عنوان واقعی به تصویر کشیده بود. بیشتر شایعه و حدس و گمان است.

دانچنکو به اف‌بی‌آی گفت که برخی از مطالب زمانی منتشر شد که او تماسی ناشناس از مردی دریافت کرد که به گمان او سرگئی میلیان، رئیس سابق اتاق بازرگانی روسیه و آمریکا بود.

علیرغم امیدهای حامیان ترامپ مبنی بر اینکه دادستان یک توطئه گسترده در اف بی آی و سایر آژانس ها برای منحرف کردن نامزدی او و سپس ریاست جمهوری او را کشف کند، تحقیقات در طول بیش از سه سال نتوانست شواهدی را ارائه دهد که این انتظارات را برآورده کند. تنها محکومیت – یک مامور اف بی آی اعتراف کرد که ایمیل مربوط به جاسوسی یکی از دستیاران سابق ترامپ را تغییر داده است – به دلیل رفتاری بود که نه دورهام بلکه توسط بازرس کل وزارت دادگستری فاش شد و دو موردی که دورهام به محاکمه کشیده شد در سراسر جهان به پایان رسید. -تبرئه های هیئت مدیره

دانچنکو با خواندن حکم به هیچ احساسی خیانت نکرد. همسرش پس از خواندن چهارمین و آخرین “بی گناه” توسط منشی اشک هایش را پاک کرد.

با این حال، وکلای دانچنکو می گویند، او دلایل خوبی برای این باور داشت که تماس گیرنده ممکن است ملیان بوده باشد. این تماس تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که دانچنکو از طریق ایمیل با میلیان تماس گرفت، پس از آن که یک آشنای مشترک از طریق ایمیل میانجی برقرار کرد.

دادستان ها گفتند دانچنکو در مورد هویت منابع خود برای مطالبی که به استیل داده دروغ گفته است. اتهامات خاص علیه دانچنکو ادعا می کند که او اساساً یکی از منابع خود را زمانی که FBI با او مصاحبه کرد تا مشخص کند که او چگونه مطالبی را که برای پرونده ارائه کرده است، جعل کرده است.

پرونده علیه ایگور دانچنکو سومین و احتمالاً آخرین پرونده ای بود که توسط بازرس ویژه جان دورهام به عنوان بخشی از تحقیقات او در مورد چگونگی انجام تحقیقات FBI خود در مورد اتهامات تبانی بین کمپین ترامپ در سال 2016 و کرملین مطرح شد.

وکلای دانچنکو، به عنوان نقطه شروع، معتقدند که دانچنکو هرگز نگفته که با میلیان صحبت کرده است. زمانی که FBI از او خواست تا حدس بزند، او فقط حدس زد که ممکن است میلیان تماس گیرنده باشد. و آنها گفتند که او نباید به دلیل حدس زدن به دعوت FBI به جرمی محکوم شود.

این تبرئه یک شکست قابل توجه برای دورهام بود که پس از جلسه استماع و همچنین چندین هیئت منصفه از اظهار نظر خودداری کردند.

دو پرونده اول با تبرئه و اقرار مجرمیت با صدور حکم مشروط به پایان رسید.

معروف‌ترین آن این بود که روس‌ها می‌توانستند به دلیل تعاملات احتمالی ترامپ با فاحشه‌ها در هتلی در مسکو، مطالبی را باج‌گیری کنند. ترامپ زمانی که در سال 2017 علنی شد، این پرونده را به عنوان یک خبر جعلی و یک شکار جادوگر سیاسی به سخره گرفت.

پرونده دانچنکو اولین مورد از سه موردی بود که عمیقاً به ریشه های “پرونده استیل” پرداخت، خلاصه ای از اتهامات مبنی بر تبانی کمپین ریاست جمهوری ترامپ در سال 2016 با کرملین.

هیئت منصفه بعد از ظهر دوشنبه پس از شنیدن سخنان پایانی در چهار مورد، مذاکرات را آغاز کرد. روز جمعه، آنتونی ترنگا، قاضی منطقه ای ایالات متحده، پنجمین اتهام را رد کرد و گفت که دادستان ها نتوانسته اند آن را به عنوان یک موضوع قانونی اثبات کنند.



منبع

دادستان ها گفتند که داستان دانچنکو بی معنی است. آنها گفتند که سوابق تلفنی هیچ مدرکی دال بر تماس نشان نمی دهد و دانچنکو دلیلی برای این باور ندارد که میلیان، یکی از حامیان ترامپ که هرگز ندیده بود، به طور ناگهانی مایل باشد اطلاعات تحقیرآمیزی درباره ترامپ در اختیار یک غریبه قرار دهد.