تایوان در بحبوحه نگرانی از سفر پلوسی و تنش چین رزمایش برگزار می کند

قوانین ایالات متحده آمریکا را ملزم می کند که تایوان را برای دفاع از خود و هرگونه تهدید علیه جزیره به عنوان مواردی که «نگرانی شدید» دارند، فراهم کند، اما در مورد اینکه آیا در پاسخ به حمله چین نیروهایی را متعهد خواهد کرد یا خیر، ابهام دارد.

پکن (AP) – پایتخت تایوان تمرینات هوایی را روز دوشنبه برگزار کرد و ارتش آن برای تمرینات دفاعی معمول بسیج شد، همزمان با نگرانی‌ها در مورد واکنش قهرآمیز چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره.

پکن می‌گوید این اقدامات با هدف بازدارندگی مدافعان استقلال رسمی جزیره و متحدان خارجی – عمدتا ایالات متحده – از مداخله، بیش از 70 سال پس از جدایی دو طرف در بحبوحه جنگ داخلی انجام می‌شود. بررسی‌ها به طور معمول نشان می‌دهند که ۲۳ میلیون نفر از مردم تایوان اظهارات چین را رد می‌کنند که این جزیره یک استان چینی است که منحرف شده و باید تحت کنترل پکن قرار گیرد.

نویسنده آسوشیتدپرس، هویژونگ وو، در این گزارش از تایپه، تایوان مشارکت داشت.



منبع

مایکل مازا، کارشناس دفاع و چین در مؤسسه امریکن انترپرایز، گفت: «منتظر خفن و پف کردن، شاید کمی نفس آتش، وضعیت نظامی، و شاید مجازات اقتصادی تایوان باشید.

پلوسی که مدت هاست از منتقدان تند پکن بود، در ردیف دوم پس از کاخ سفید قرار دارد. چین او را نماینده بایدن می‌داند که از اعضای کنگره می‌خواهد از تعهدات دولت‌های قبلی پیروی کنند.

حزب کمونیست حاکم اقتدارگرای چین، تایوان دموکراتیک و خودمختار را قلمرو خود می داند که در صورت لزوم با زور ضمیمه می شود و مرتباً این تهدید را با برگزاری تمرینات نظامی و پرواز هواپیماهای جنگی به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان یا در سراسر خط مرکزی 180 تبلیغ می کند. – کیلومتر (100 مایل) – پهنای تنگه تایوان.

شی یین‌هونگ، کارشناس روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین پکن، می‌گوید: «اگر ایالات متحده مصمم به انجام (بازدید) باشد، آنها می‌دانند که چین اقدامات سخت بی‌سابقه‌ای را انجام خواهد داد و ایالات متحده باید آمادگی‌های نظامی را انجام دهد.

___

وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت که «اقدامات قاطع و قوی» را اتخاذ خواهد کرد، اما اقداماتی را که در پاسخ به سفر پلوسی به تایوان انجام خواهد داد، که بالاترین مقام منتخب خواهد بود که از سال 1997 به تایوان سفر می کند، مشخص نکرده است. با محوریت دور جدیدی از تمرینات نظامی تهدیدآمیز یا حتی تلاش برای جلوگیری از فرود هواپیمای پلوسی با اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز تایوان.

بانی گلاسر، مدیر برنامه آسیا در صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده، گفت که به طور کلی، به نظر می رسد وضعیت جدی تر از سال 1995-1996 باشد.

تایوان یکی از معدود موضوعاتی است که از حمایت گسترده دو حزبی در میان قانونگذاران و در داخل دولت برخوردار است، به طوری که بایدن در اوایل سال جاری اعلام کرد که اگر تایوان مورد حمله قرار گیرد، ایالات متحده از آن دفاع خواهد کرد.

رهبران چین نیز تحت فشار نیروهای ناسیونالیست تندرو در درون صفوف حزب قرار دارند.

این به بحران تنگه تایوان در سال‌های 1995 و 1996 بازمی‌گردد، زمانی که چین در پاسخ به سفر ایالات متحده توسط لی تنگ‌هوی، رئیس‌جمهور وقت جزیره، تمرین‌هایی را برگزار کرد و موشک‌هایی را به سمت آب‌های شمال و جنوب جزیره پرتاب کرد. ایالات متحده با اعزام دو گروه جنگی ناو هواپیمابر به این منطقه پاسخ داد، اقدامی که به ارتقای نظامی عظیم چین در سال‌های پس از آن کمک کرد و توازن قدرت را در آسیا به‌طور اساسی تغییر داد.

در همین حال، شی به دنبال سومین دوره پنج ساله رهبری حزب در کنگره ای است که در اواخر سال جاری برگزار می شود و باید نشان دهد که در بحبوحه کندی اقتصاد و واکنش عمومی علیه سیاست “صفر کووید” خود، مسئول است.

آژیرهای حمله هوایی در پایتخت تایپه به صدا درآمد و ارتش در حال برگزاری مانورهای سالانه چند روزه هان کوانگ، از جمله تمرینات مشترک هوایی و دریایی و بسیج تانک ها و نیروها بود.

ماسترو گفت که چین ممکن است از این فرصت استفاده کند تا توانایی های خود را از طریق یک رزمایش آبی خاکی در مقیاس بزرگ آزمایش کند، که آن را به عنوان پاسخی به “حرکت تهاجمی” ایالات متحده توجیه می کند.

ژنرال لی زوئوچنگ، همتای چینی میلی، در تماسی در اوایل ماه جاری به او گفت که پکن “هیچ جایی برای مصالحه” در مورد موضوعاتی مانند تایوان ندارد.

اوریانا اسکایلار ماسترو، کارشناس امور نظامی و سیاست خارجی چین در دانشگاه استنفورد گفت: چین نمی‌خواهد «بحرانی به خاطر بحران» ایجاد کند، اما می‌تواند از امکان سفر پلوسی برای پیشبرد دستور کار خود استفاده کند.

پلوسی زمان و یا حتی اینکه چه زمانی به این کشور سفر خواهد کرد، تایید نکرده است، اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به خبرنگاران گفت که مقامات نظامی آمریکا معتقدند چنین سفری “ایده خوبی نیست”. اعتقاد بر این است که مقامات دولت نسبت به یک سفر احتمالی انتقاد دارند، هم به دلیل زمان مشکل ساز و هم عدم هماهنگی با کاخ سفید.

او گفت: «بنابراین من فکر می‌کنم که از آن به‌عنوان فرصتی برای پیشرفت‌هایی استفاده کنند که می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما (که) به هر حال می‌خواستند بدون توجه به سفر پلوسی انجام دهند.

زمان سفر پلوسی، که ممکن است در اوایل ماه اوت اتفاق بیفتد، بسیار حساس است و به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله سالگرد تأسیس ارتش آزادیبخش خلق – شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم – که در 1 اوت برگزار می شود، تاریخی که برای تقویت ناسیونالیسم و ​​جمع آوری نیروها استفاده می شود.

گلیزر گفت: «اگر چینی‌ها می‌خواهند عزم خود را نشان دهند، راه‌های زیادی برای انجام این کار دارند.

در تایپه، پلیس مسافران مترو را که به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند به پناهگاه‌ها هدایت کرد که آژیر کمی بعد از ناهار به صدا درآمد. اکثر آنها پس از حدود 15 دقیقه حرکت کردند.

اگرچه طرفین فاقد روابط رسمی دیپلماتیک هستند، اما ایالات متحده تامین کننده اصلی کمک های دفاعی خارجی و حمایت سیاسی تایوان است، که این بازتابی از تمایل این کشور برای محدود کردن نفوذ فزاینده چین و حفظ حضور قوی آمریکا در غرب اقیانوس آرام است.

در حالی که هیچ ارتباط مستقیمی بین تهدیدات مجدد چین و تحرکات دفاعی تایوان وجود ندارد، اما آنها بر احتمال وقوع مجدد بحران در تنگه تایوان تاکید می‌کنند، که یک کانون بالقوه برای درگیری است که می‌تواند کل منطقه را در برگیرد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یکشنبه در جریان بازدید از اندونزی گفت که ارتش چین در پنج سال گذشته به طور قابل توجهی تهاجمی و خطرناک تر شده است.