به نشانه حمایت، بمب افکن های آمریکایی بر فراز دوبرونیک، بالکان پرواز می کنند

مقدونیه شمالی آخرین کشوری بود که در سال 2020 به ناتو پیوست و مونته نگرو این کار را در سال 2017 انجام داد، هر دو با وجود مخالفت شدید روسیه.

در دریای بالتیک، کشتی جنگی دوزیست USS Kearsarge – بزرگترین کشتی جنگی که تاکنون از لیتوانی بازدید کرده است – روز دوشنبه به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت. این کشور با لهستان، عضو ناتو و بلاروس، متحد مسکو هم مرز است.

دو هواپیمای B-52 Stratofortress به اسکادران بمب 23 در حال حاضر در خارج از RAF Fairford، انگلستان در حال فعالیت هستند.

در تیرانا، آربن کینگجی، رئیس ستاد ارتش آلبانی گفت: “ما شاهد یک تظاهرات نظامی استراتژیک هستیم.”

«مردم مقدونیه شمالی توانستند پرواز دو بمب افکن استراتژیک USAF B52 را بر فراز اسکوپیه ببینند که نشان دهنده عضویت ما در ناتو و ایمنی و امنیت ما و آسمان کل اتحاد است. ازمانوسکی گفت: آسمان ما امن است و عضویت ما (ناتو) بیش از حد قابل مشاهده است.

دوبرونیک، کرواسی (AP) – یک جفت بمب افکن استراتژیک B52 نیروی هوایی ایالات متحده روز دوشنبه به نشانه حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین بر فراز تفرجگاه کرواسی دوبرونیک و سه کشور دیگر عضو ناتو در منطقه پرواز کردند.

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: هدف از هر پرواز نشان دادن تعهد و اطمینان ایالات متحده به متحدان و شرکای ناتو در جنوب شرقی اروپا است. “علاوه بر این، این فرصتی را برای شهروندان فراهم می کند تا عکس، فیلم بگیرند و از پرواز هواپیما در بالای سرشان لذت ببرند.”

او در میدانی که مردم در آن جمع شده بودند گفت: «شرکای استراتژیک ما دست به دست با ما هستند، این پیام وحدت است.

از سال 2018، ایالات متحده بیش از 200 سورتی پرواز گروه ویژه بمب افکن را با متحدان و شرکا انجام داده است.

سرهنگ دوم جووان آزمانوفسکی، رئیس ستاد ارتش مقدونیه شمالی، به شبکه تلویزیونی کانال 5 گفت که پروازهای بمب افکن ها گواه نمادینی بود که “آسمان ما امن است.”

روز دوشنبه، ماموریت پلیس هوایی ناتو در لیتوانی گزارش داد که جت ها هفته گذشته چهار بار برای شناسایی و اسکورت هواپیماهای جنگی روسیه که قوانین حریم هوایی بین المللی را نقض می کردند، درهم شکسته شدند.



منبع

این هواپیما علاوه بر تفرجگاه توریستی کرواسی دوبرونیک، بر فراز مقر دولت در اسکوپیه، مقدونیه شمالی، مرکز شهر میدان اسکندربیگ در تیرانا، پایتخت آلبانی، و سواحل آدریاتیک مونته نگرو پرواز کرد.

اخیراً، این شامل پروازهای B-1B Lancer بر فراز مناطق شمال اروپا، بالتیک و دریای سیاه در ماه مه، و همچنین پرواز پلیس هوایی بر فراز مقدونیه شمالی در ماه ژوئن بود. در ماه ژوئن، Stratofortresses پروازهایی را بر فراز اقیانوس منجمد شمالی انجام داد و بعداً در BALTOPS، بزرگترین تمرین سالانه در دریای بالتیک شرکت کرد.

جمعیتی در میدان‌های اسکوپیه و تیرانا جمع شدند و گردشگران در دوبرونیک و مونته‌نگرو شاهد رعد و برق بمب‌افکن‌های غول‌پیکر بالای سر بودند. برخی از تماشاگران پرچم های آمریکا را به اهتزاز درآوردند.

بالکان و دریای آدریاتیک اخیرا شاهد افزایش فعالیت های نظامی، اطلاعاتی و تبلیغاتی مسکو بوده اند که این منطقه را به دلیل دسترسی به دریای مدیترانه مورد توجه استراتژیک خود می داند.