بهترین راه برای پاسخ به آغوش عربستان سعودی از پوتین

چه چیزی باعث می‌شود سعودی‌ها اینقدر نابخردانه با اشتباه اخیر اوپک پلاس اشتباه کنند؟ مفسران حیرت زده انرژی اظهار کرده اند که سعودی ها صرفاً نگران بازده مالی در معرض خطر خود بوده و منطقی عمل می کنند. علی شهابی، تحلیلگر سعودی، با انکار هرگونه انگیزه سیاسی، بر این موضوع تاکید کرد نیویورک تایمز این حرکت صرفا «برای حفظ قیمت در یک باند قابل قبول بود».

اما این ادعا غیر قابل توجیه است. اوپک هرگز تولید خود را در بازاری با چنین کم سابقه ای کاهش نداده است و این کاهش تولید منجر به کاهش غیرقابل پایداری ذخایر نفت می شود و قیمت نفت را از هر “محدوده قابل قبولی” به شدت افزایش می دهد. علاوه بر این، طرح سقف قیمت نفت G-7 هدف اوپک نیست. این به شدت محدود به نفت روسیه است.

شاید ارزش آن را داشته باشد که خود برخی از حکمت های باستانی روسیه را در نظر بگیریم. بیش از یک قرن پیش، آنتون چخوف، نمایشنامه‌نویس روسی هشدار داد: «دانش هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه آن را عملی کنید». شاید همین امر در مورد اهرم نیز صادق باشد. هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه استفاده شود.



منبع

به همین دلیل است که ما روز سه شنبه قانون دو مجلسی را در سنا و مجلس نمایندگان پیشنهاد می کنیم که فوراً فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی را متوقف می کند. چندین سال است که همکاران ما در حال بررسی پیشنهادات مشابه هستند، اما این اقدامات انجام نشده است. به دلیل واکنش شدید دو حزبی به تبانی عربستان با روسیه، فکر می کنیم این بار متفاوت است. بر اساس گفتگوی ما با همکاران، قانون ما در حال حاضر حمایت دو حزبی را در هر دو اتاق جلب کرده است.

همکاری نظامی ایالات متحده با رژیم سعودی گسترده تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند، اما این امر به آمریکا اهرم اقتصادی و امنیتی قابل توجهی بر ریاض می دهد. امروز، عربستان سعودی بسیار بزرگ است وابسته به کمک های دفاعی ایالات متحده، خرید اکثریت قریب به اتفاق تسلیحاتش از ایالات متحده این کشور نمی‌تواند تامین‌کنندگان دفاعی را جایگزین کند، مگر اینکه بخواهد با روسیه، ایران یا چین برای سیستم‌های بسیار پایین‌تری که قابلیت همکاری با تسلیحات موجود خود را ندارند، شریک شود. (در حالی که عربستان برخی از فناوری‌های نظامی را از کشورهای دیگر تأمین می‌کند، این معمولاً تسلیحات و سلاح‌های سبک درجه پایین مانند نارنجک‌انداز قدیمی، تفنگ و مهمات است.)

اعضای کنگره در حال حاضر در مورد بهترین نحوه پاسخگویی صحبت می کنند. برخی پیشنهاد می کنند که قوانین ضد انحصار داخلی به تجارت بین المللی گسترش یابد. برخی دیگر پیشنهاد احیای ابتکار GOP برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی را دارند. اما این ایده قبلا شکست خورده است، زیرا ایالات متحده ترجیح می دهد نیروهای خود را در آنجا داشته باشد تا نیروهای روسی یا چینی.

برای روشن بودن، عربستان سعودی همچنان برای امنیت و ثبات انرژی در خاورمیانه، رونق اقتصادی جهانی و به عنوان متحد منطقه ای علیه ایران مهم است، اما این هفته مرتکب اشتباهی وحشتناک شد. حمایت این کشور از روسیه باید جرقه بازبینی گسترده ای از روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را برانگیزد – حتی در شرایطی که این رژیم تلاش می کند وجهه بین المللی خود را “ورزشی” کند. واشنگتن پست قتل وحشیانه جمال خاشقجی ستون نویس و فاجعه انسانی ناشی از جنگ عربستان در یمن.

همه اعضای اوپک اخیراً سودهای هنگفتی به دست آورده اند – به جز روسیه، زیرا کمترین تولیدکننده اوپک است. استخراج نفت برای روسیه 46 دلار در هر بشکه هزینه دارد، اما با فناوری ایالات متحده، هزینه عربستان تنها 22 دلار در هر بشکه است. بعلاوه، تنها روسیه مجبور شده است به مشتریانی مانند هند و چین تخفیف های هنگفت 35 دلاری برای هر بشکه ارائه دهد، زیرا تعداد کمی از کشورهای دیگر خواهان نفت تحریم شده روسیه هستند.

با توجه به ماهیت مراحل اولیه این سرمایه گذاری های مشترک و همچنین حداقل قابلیت همکاری بین سیستم تسلیحاتی فعلی عربستان و جایگزین های خارجی احتمالی، عربستان نمی تواند کاری برای پاسخ به این قانون پیشنهادی انجام دهد جز اینکه به میز مذاکره بازگردد و با حسن نیت با ایالات متحده مذاکره کند. . همانطور که یکی از کارشناسان خاطرنشان کرد، «برداشتن از هواپیماهای ایالات متحده و بریتانیا، به عنوان مثال، به هواپیماهای روسی یا چینی، چندین دهه طول می کشد. همین امر در مورد تانک ها، ارتباطات و سایر تجهیزات پیشرفته نیز صادق است.” اگر عربستان سعودی با ممنوعیت فروش تسلیحات مواجه شود، اگر نگوییم کاملاً غیرممکن، یک چالش جدی خواهد بود که یک محور کوتاه مدت منبع یابی یک شبه را اجرا کند. و هر گونه ممنوعیتی می تواند موقتی باشد – تا زمانی که عربستان سعودی در آغوش خود از پوتین تجدید نظر کند.

یک اقدام ساده‌تر و فوری‌تر برای تقویت امنیت ملی ایالات متحده، توقف تمام تدارکات نظامی، فروش و سایر کمک‌های تسلیحاتی ایالات متحده به عربستان سعودی است. این شامل تأسیسات آزمایشی بحث برانگیز، جدید و با عجله برنامه ریزی شده Red Sands در عربستان سعودی است.

تصمیم عربستان ضربه‌ای شدید به ایالات متحده بود، اما ایالات متحده نیز راهی برای پاسخ دادن دارد: این تصمیم می‌تواند به سرعت انتقال گسترده فناوری جنگی آمریکا را به دستان مشتاق سعودی‌ها متوقف کند. به بیان ساده، آمریکا نباید چنین کنترل نامحدودی بر سیستم های دفاعی استراتژیک را در اختیار متحد ظاهری بزرگترین دشمن ما – ولادمیر پوتین، باجگیر بمب هسته ای قرار دهد.

همچنین نمی توان این اقدام عربستان را با رکود جهانی که رهبرانش به آن اشاره می کنند توجیه کرد. در حال حاضر بازارها بسیار تنگ هستند و حاشیه سود بالای 73 درصد برای عربستان سعودی وجود دارد. به عبارت دیگر، هیچ نیاز فوری برای عربستان سعودی برای کاهش عرضه وجود نداشت، مگر اینکه آنها به دنبال آسیب رساندن به آمریکا به نفع روسیه باشند.

شاید حتی مهم‌تر از اتکای عربستان به تسلیحات آمریکایی، اتکای این کشور به شرکت‌های آمریکایی برای کمک به ایجاد صنعت دفاعی محلی از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک بزرگ باشد. این ترتیبات حساس و فشرده – که کمتر مورد توجه عمومی قرار گرفته است – عمدتاً در سال 2017 آغاز شد و فناوری حساس ایالات متحده و مشاغل ایالات متحده را بدون هیچ کنترلی به عربستان سعودی واگذار کرد. ایالات متحده ترتیباتی به این بزرگی با هیچ متحد دیگری ندارد.

این هفته، عربستان سعودی با روسیه تبانی کرد – تصمیم گرفت در نشست اوپک پلاس 2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را کاهش دهد، بنابراین قیمت گاز را به نفع روسیه افزایش داد. این اقدام تکان دهنده تورم جهانی را بدتر می کند، تلاش های موفقیت آمیز ایالات متحده برای کاهش قیمت گاز را تضعیف می کند و به تهاجم بی دلیل پوتین به اوکراین کمک می کند.