برنز، رئیس سیا، از افشای اطلاعات محرمانه برای افشای اقدامات روسیه در اوکراین دفاع می کند

برنز اضافه کرد که اطلاعات ایالات متحده به نقش خود در “اطمینان از شکست پوتین در اوکراین” ادامه خواهد داد.

اظهارات کارگردان در همان هفته ای مطرح شد که دولت بایدن اطلاعاتی را به اشتراک گذاشت که مدعی شد روسیه برای خرید میلیون ها گلوله به کره شمالی روی آورده است و مسکو اخراج اجباری صدها هزار اوکراینی به روسیه را سازماندهی کرده است.

برنز در اجلاس سالانه امنیت سایبری بیلینگتون در واشنگتن دی سی گفت که تصمیمات برای حذف طبقه بندی اطلاعات “همیشه بسیار پیچیده است”.

برنز گفت: «و هیچ کجا آن احساس سرنوشت یا ریسک پذیری بیشتر از دلبستگی او به کنترل اوکراین نبود.

برنز از راهبرد بی‌سابقه دولت در انتشار گزارش‌های اطلاعاتی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد و گفت که این اقدام به روشی با دقت کالیبره شده برای حفاظت از منابع اطلاعاتی انجام شده است.

برنز به نبرد حقوقی و سیاسی فعلی بر سر جستجوی FBI که اسناد طبقه بندی شده و حساس دولتی را در اقامتگاه مار-آ-لاگو رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ در فلوریدا پیدا کرد، اشاره نکرد.

برنز گفت: «اما من فکر می‌کنم وقتی پرزیدنت بایدن با دقت و بسیار گزینشی تصمیم گرفت برخی از اسرار ما را علنی کند، در طول شش ماه گذشته نقش بسیار مؤثری داشته است».

مدیر سیا، دیپلمات حرفه‌ای که در دولت‌های قبلی به سمت‌های ارشد ارتقا یافت، گفت که پوتین درباره اوکراین نادرست قضاوت کرد، به اشتباه تصور کرد واشنگتن علاقه خود را به اوکراین از دست خواهد داد و «عمقاً در مفروضات خود اشتباه می‌کرد».

برنز گفت: اکنون با دقت در این مورد، بهانه ای را که به ویژه پوتین اغلب استفاده می کند، از بین برده ایم.

در رویداد امنیت سایبری روز پنجشنبه، برنز گفت سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده تصویر روشنی از برنامه‌ریزی تهاجم روسیه در پاییز گذشته داشتند و به آن اشاره کرد که پوتین “احساس سرنوشت و اشتهای او برای خطر” نامید.

این استراتژی مورد تحسین هر دو طرف در کنگره قرار گرفته است. در جلسه استماع کنگره در اوایل سال جاری، برنز، سفیر سابق در روسیه، به قانونگذاران گفت: «در تمام سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای گذراندم، موارد زیادی را دیدم که در آن جنگ‌های اطلاعاتی با روس‌ها شکست خوردیم.»

این گزارش‌ها آخرین مورد از یک سری گزارش‌های اطلاعاتی منتشر شده علنی بود که کاخ سفید در جریان جنگ شش ماهه اوکراین منتشر کرد و با هشدارهای ایالات متحده مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای حمله به همسایه‌اش شروع شد.

ویلیام برنز، رئیس سیا روز پنجشنبه گفت که تصمیم دولت بایدن برای از حالت طبقه بندی خارج کردن برخی اطلاعات برای افشای اقدامات و برنامه های روسیه در اوکراین “موثر” ثابت شده است.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

او گفت: «به نظر من این یک سود واقعی برای اوکراینی‌ها بوده است.

مدیر سیا گفت که انتظار دارد این رویه ادامه پیدا کند «اگر ما آن را استثنا کنیم، نه یک قاعده، زیرا مطمئن‌ترین راه، من در یک سال و نیم اخیر به عنوان مدیر سیا، از دست دادن دسترسی به اطلاعات خوب است. نسبت به نحوه برخورد با آن بی پروا باشید.»

دولت اغلب از اطلاعات محرمانه برای هشدار درباره اقدامات احتمالی روسیه و جلب توجه به شکست‌های نظامی روسیه استفاده کرده است.