با طولانی شدن جنگ اوکراین، سفیر آمریکا در روسیه سمت خود را ترک کرد

او مقام اصلی ایالات متحده در مذاکرات با روسیه در مورد مبارزه با تروریسم و ​​امنیت استراتژیک بود و در جلسه تایید سنا خود شهادت داد که باید با تلاش های روسیه برای تضعیف دموکراسی ها مبارزه کرد.

سالیوان سکان سفارت مسکو را در دورانی به خصوص دشوار در روابط آمریکا و روسیه به دست گرفت، روابطی که تنها بدتر شده است. او در تلاش بود تا یک ماموریت دیپلماتیک را به طور چشمگیری کاهش دهد زیرا واشنگتن و مسکو یک سری اخراج های شدید و شدید را انجام دادند.

وزارت امور خارجه گفت: «خروج سفیر سالیوان برنامه ریزی شده و بخشی از یک چرخش عادی دیپلماتیک است. او یک دوره کامل به عنوان سفیر ایالات متحده در روسیه داشته است و یکی از حیاتی ترین روابط دوجانبه در جهان را در زمان های بی سابقه ای مدیریت کرده است.

از زمانی که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد، جنگ با حملات جنگی و پیشروی‌های کوچک در شرق و جنوب به شدت کاهش یافت. هم روسیه و هم اوکراین شاهد کشته و زخمی شدن هزاران سرباز بوده اند و بمباران شهرها توسط روسیه باعث کشته شدن تعداد بی شماری از غیرنظامیان بی گناه شده است.

سالیوان در پاسخ به این سوال که چرا در آن زمان با برکناری یووانوویچ مخالفت نکرد یا علناً از جانب او صحبت نکرد، گفت که سفرا به رضایت رئیس جمهور خدمت می کنند و می توانند با یا بدون دلیل برکنار شوند. وی خاطرنشان کرد که عمویش، سفیر سابق ایالات متحده در ایران، به دلیل آنچه که خانواده معتقد بودند دلایل سیاسی غیرمنصفانه بود، زودتر توسط دولت کارتر از تهران فراخوانده شد.

واشنگتن (AP) – جان سالیوان، سفیر ایالات متحده در روسیه، روز یکشنبه پس از نزدیک به سه سال، به دوران تصدی خود به عنوان دیپلمات ارشد آمریکا در مسکو پایان داد که در دوره دولت ترامپ و بایدن بود و از یک دوره طولانی در خدمت دولتی بازنشسته خواهد شد.

سالیوان به کمیته روابط خارجی سنا گفت که توضیح دیگری در مورد برکناری یووانوویچ به او داده نشده است و به او گفته است که معتقد نیست او کاری انجام داده است که احضار او را تضمین کند.

خروج او که در بحبوحه بحران جدی‌تر بر سر جنگ روسیه در اوکراین و همچنین اختلافات بر سر آمریکایی‌های بازداشت شده در روسیه رخ می‌دهد، در پاییز امسال پیش‌بینی می‌شد، زیرا او به زمان معمول سفرای ایالات متحده رسید. اما به گفته افراد آشنا که خواستند نامشان فاش نشود، به دلیل مسائل پزشکی خانوادگی، به دلیل خصوصی بودن وضعیت، این کار تسریع شد.

این وزارتخانه افزود: ایالات متحده به صراحتاً جنگ تهاجمی کرملین علیه اوکراین را محکوم خواهد کرد و بر تعهد خود برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ثابت قدم خواهد ماند.

سالیوان به سناتورها گفت که در مقابله با روسیه به دلیل دخالت در انتخابات، اقدامات خصمانه علیه همسایگان مانند گرجستان و اوکراین، نقض حقوق بشر و نقض توافقنامه های کنترل تسلیحات “بی امان” خواهد بود.

سالیوان کسی بود که این خبر را به ماری یووانوویچ، سفیر ایالات متحده در اوکراین داد مبنی بر اینکه ترامپ اعتمادش را به او از دست داده و او را زودتر از این سمت فرا می‌خواند.

سالیوان معاون وزیر امور خارجه بود که در دسامبر 2019 توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ نامزد شد و سنا با حمایت غیرمعمول قوی دو حزبی برای سفیر در روسیه در دسامبر 2019 تایید کرد. بایدن از او خواست در زمان روی کار آمدن بایدن در سال گذشته در این سمت باقی بماند.

سالیوان مکرراً از ناامیدی خود در مورد وخامت شرایط دیپلمات های آمریکایی در مسکو صحبت می کرد، به ویژه پس از اینکه محدودیت های روسیه بر پرسنل آمریکایی و محلی باعث کاهش عمده کارکنان شد.

چهار دهه فعالیت او در خدمات عمومی شامل پست هایی در دولت های جمهوری خواه به عنوان معاون وزیر امور خارجه و سمت های ارشد در وزارتخانه های دادگستری، دفاع و بازرگانی بود.

سالیوان که بومی بوستون و طرفدار بزرگ هاکی روی یخ است که هنگام عزیمت به روسیه اسکیت و تجهیزات خود را آورده بود، هفته گذشته از تعطیلات تابستانی به مسکو بازگشته بود و روز شنبه در مراسم یادبود میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی، شرکت کرده بود.

دوران او به عنوان مقام شماره 2 وزارت خارجه بدون بحث نبود.

الیزابت رود، معاون رئیس هیئت در روسیه، دیپلمات ارشد ایالات متحده در مسکو خواهد بود تا زمانی که جانشینی که توسط رئیس جمهور جو بایدن معرفی شده است جایگزین سالیوان شود.

ویدئو: روسیه و غرب جنگ انرژی را تشدید می کنند

سالیوان گفت: “وقتی رئیس جمهور اعتماد خود را به سفیر از دست می دهد، درست یا غلط، سفیر می رود.”



منبع