با بایدن، فلسطینی هایی که به دنبال آزادی هستند در عوض مجوز دریافت می کنند

حامیان می گویند چنین اقدامات اقتصادی زندگی فلسطینی ها را بهبود می بخشد و به حفظ احتمال یک راه حل سیاسی نهایی کمک می کند.

در کرانه باختری، جایی که تعداد بیشتری از فلسطینی ها مجوزهای مورد علاقه را دارند، موج اخیر خشونت، حملات مرگباری را در داخل اسرائیل و حملات نظامی تقریباً روزانه به همراه داشته است.

دولت این اقدامات و سایر اقدامات اقتصادی را به عنوان ژست حسن نیت نامید، حتی با وجود تصویب ساخت هزاران خانه دیگر برای شهرک نشینان در کرانه باختری اشغالی.

اسرائیل همچنین تعداد مجوزهای صادر شده در کرانه باختری را افزایش داد، جایی که بیش از 100000 فلسطینی در داخل اسرائیل و شهرک‌ها، عمدتاً در ساخت و ساز، تولید و کشاورزی کار می‌کنند. حتی به تعداد کمی از متخصصان فلسطینی اجازه می دهد تا در مشاغل پردرآمد در بخش پررونق فناوری پیشرفته اسرائیل کار کنند.

منطقه C شامل بیشتر فضای باز و منابع طبیعی کرانه باختری است. بانک جهانی تخمین می‌زند که برداشتن محدودیت‌های سنگین برای دسترسی فلسطینیان به این منطقه، اقتصاد آنها را تا یک سوم تقویت می‌کند. اسرائیل کرانه باختری را در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد و فلسطینی‌ها می‌خواهند که آن بخش اصلی کشور آینده آنها باشد.

حتی زمانی که اسرائیل مجوزهای کاری صادر می کند، کنترل خود را بر منطقه C که 60 درصد کرانه باختری رود اردن تحت کنترل کامل اسرائیل بر اساس توافق نامه های صلح موقت امضا شده در دهه 1990 است، محکم تر می کند. تشکیلات خودگردان فلسطین خودمختاری محدودی در مجمع الجزایری از شهرها و شهرک ها دارد.

سام باهور، مشاور تجاری فلسطینی-آمریکایی مستقر در آمریکا، گفت: «اقدامات اقتصادی پتانسیل کمک مثبت به برقراری صلح را دارد، اما این امر مستلزم آن است که اسرائیل و آمریکا برنامه‌ای برای پایان دادن به این اشغال نظامی 55 ساله داشته باشند». بانک غرب.

دولت ائتلاف کوتاه مدت اسراییل 14000 مجوز برای فلسطینیان در غزه صادر کرد، غزه که از 15 سال پیش که گروه شبه نظامی حماس قدرت را به دست گرفت، تحت محاصره فلج کننده ای قرار داشت. اسرائیل می گوید محاصره برای جلوگیری از تسلیح حماس لازم است.

این ناهماهنگی احتمالاً زمانی بروز می کند که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، این هفته برای اولین بار از زمان تصدی پست خود، از اسرائیل و کرانه باختری اشغالی بازدید کند.

نظرسنجی اخیر انجام شده توسط مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین نشان داد که 65 درصد فلسطینی ها از اقدامات به اصطلاح اعتمادسازی از جمله صدور مجوز حمایت می کنند. این نظرسنجی شامل 1270 فلسطینی از سراسر کرانه باختری و غزه با 3 درصد خطا بود.

___

مقامات اسرائیلی احتمالاً به هزاران مجوز کار صادر شده برای فلسطینیان در کرانه باختری و غزه اشاره خواهند کرد که به آنها اجازه می دهد دستمزدهای بسیار بالاتری دریافت کنند و پول نقد بسیار مورد نیاز را به اقتصادهایی که به دلیل محدودیت های اسرائیل دچار مشکل شده اند تزریق کنند. بایدن به احتمال زیاد کمک های ده ها میلیون دلاری به فلسطینی ها را که پس از قطع شدن آن در سال های ترامپ بازگرداند، مطرح خواهد کرد.

نظام سیاسی اسرائیل تحت سلطه احزاب دست راستی است که کرانه باختری را بخشی جدایی ناپذیر از اسرائیل می دانند. حتی اگر لاپید، که از راه حل دو دولتی حمایت می کند، پس از انتخابات 1 نوامبر موفق به تشکیل دولت شود – که نظرسنجی های اخیر بعید است – ائتلاف او تقریباً به طور قطع به برخی احزاب تندرو متکی خواهد بود.

دولت بایدن نیز استراتژی مشابهی را اتخاذ کرده است و به فلسطینی ها کمک مالی می کند، اما به اسرائیل انگیزه ای برای پایان دادن به اشغالگری یا اعطای حقوق برابر به آنها نمی دهد. حتی طرح نسبتاً ساده آن برای بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در اورشلیم که به فلسطینی ها خدمت می کند، به دیوار مخالفان اسرائیل برخورد کرد.

او گفت: «این راهی برای حفظ ثبات است. این راهی برای حل مشکلات عمیق سیاسی نیست.»

اما همین نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که میزان ناامیدی قابل توجهی وجود دارد: حمایت از راه‌حل دو کشوری تنها در سه ماه از 40 درصد به 28 درصد کاهش یافته است و 55 درصد از افراد مورد بررسی از «بازگشت به رویارویی‌ها و انتفاضه مسلحانه» حمایت می‌کنند.

بیش از دو سال است که دولت بایدن گفته است که فلسطینیان حق دارند از همان میزان «آزادی، امنیت و رفاه» بهره مند شوند که اسرائیلی ها از آن برخوردارند. در عوض، آنها کمک و مجوزهای ایالات متحده برای کار در داخل اسرائیل و شهرک های یهودی آن را دریافت کرده اند.

اما زمانی که بایدن برای دیدار با فلسطینی ها در شهر بیت لحم در کرانه باختری رود اردن از سد جدایی بلند اسرائیل عبور کند، داستان بسیار متفاوتی را خواهد شنید – در مورد اینکه چگونه اسرائیل در حال تحکیم حکومت نظامی چندین دهه خود بر میلیون ها فلسطینی است، بدون پایان در منظره.

به نظر می رسد مجوزهای غزه، اولین مجوزی است که از زمان تسلط حماس صادر شده است، انگیزه قدرتمندی برای این گروه شبه نظامی برای حفظ آرامش ایجاد می کند، زیرا هرگونه شلیک موشک می تواند باعث از دست دادن مشاغل با درآمد خوب هزاران نفر شود. پس از آن، درگیری بین اسرائیل و حماس همیشه برای فلسطینیان هزینه های سرسام آوری داشته است.

اما منتقدان می‌گویند این مجوزها – که اسرائیل می‌تواند در هر زمانی آن را لغو کند – ابزار دیگری برای کنترل است که توسعه اقتصاد مستقل فلسطین را تضعیف می‌کند.

وی گفت: تمام تلاش بایدن حفظ سکوت و آرامش خاصی است که برای فلسطینیان به معنای استعمار و سرکوب ریشه‌دار است.

برای فلسطینی‌ها، مجوزها موهبتی است. طبق گزارش بانک جهانی، متوسط ​​دستمزد آنها در داخل اسرائیل حدود 75 دلار در روز است که دو برابر نرخ کرانه باختری است. در غزه، جایی که بیکاری حدود 50 درصد است، پاییز گذشته ده ها هزار نفر برای دریافت مجوز صف کشیدند.

این روی میز نیست

کراوس از اتاوا، انتاریو گزارش داد. امیلی رز نویسنده آسوشیتدپرس در اورشلیم در این گزارش مشارکت داشت.



منبع در دهه 1980، نزدیک به نیمی از نیروی کار غزه در اسرائیل استخدام می شد و کارگران می توانستند به راحتی به داخل و خارج رفت و آمد کنند. حماس که مخالف موجودیت اسرائیل است، در سال 1987 با وقوع اولین انتفاضه فلسطین یا قیام علیه حکومت اسرائیل وارد صحنه شد. قیام دوم فلسطین در سال 2000 نیز در دوره ای از رونق نسبی آغاز شد.

اغلب استدلال می شود که حتی اگر اقدامات اقتصادی به راه حل سیاسی منجر نشود، همچنان ثبات را ترویج می کند – اما تاریخ این را ثابت نکرده است.

مایکل میلشتاین، تحلیلگر اسرائیلی که قبلاً به نهاد نظامی مسئول امور غیرنظامی در سرزمین‌ها مشاوره می‌داد، می‌گوید نظریه «صلح اقتصادی» – یا ترویج توسعه اقتصادی در غیاب مذاکرات صلح – به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد.

باهور گفت: «آنها این کار را نمی کنند، بنابراین هر به اصطلاح «اقدامات اعتمادسازی» اقتصادی صرفاً اقدامات اشغالگرانه است.

اینس عبدالرازک، مدیر وکالت در موسسه فلسطین برای دیپلماسی عمومی، می‌گوید که هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا به جای اینکه از مشارکت فلسطینی‌ها در اشغالگری حمایت کنند، «به سوی فلسطینی‌ها پول پرتاب می‌کنند».

او می‌گوید که به دلیل فقدان طولانی‌مدت روند صلح و بحران سیاسی در داخل اسرائیل، در حال تجدید حیات است، اما در بهترین حالت فقط آرامش موقتی را به همراه خواهد داشت.

باهور گفت: “هر مجوزی که اسرائیل برای کارگران فلسطینی صادر می کند، در خدمت توسعه اقتصادی اسرائیل است و نیروی کار فلسطین را خالی می کند، بنابراین ما در بخش خصوصی قادر به ایجاد یک واقعیت اقتصادی متفاوت نخواهیم بود.”