با بالا گرفتن تنش های آمریکا و روسیه، بلینکن و لاوروف برای مدت کوتاهی دیدار کردند

لاوروف همچنین تهدیدهای آمریکا علیه چین را به سخره گرفت. همکاران غربی ما کنترل خود را از دست داده اند، آداب و رسوم خود را فراموش کرده و دیپلماسی را کنار گذاشته و منحصراً به باج خواهی و تهدید روی آورده اند.» او گفت.

این مقام از توصیف پاسخ لاوروف خودداری کرد اما گفت که بلینکن این تصور را نداشته است که در آینده نزدیک در رفتار روسیه تغییری ایجاد خواهد شد.

دهلی نو (AP) – آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشستی با دیپلمات های ارشد گروه 20 در اولین نشست سطح بالا در چند ماه اخیر بین دو کشور گفتگو کردند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که بلینکن از این بحث استفاده کرد تا سه نکته را به لاوروف بیان کند: اینکه ایالات متحده تا زمانی که برای پایان دادن به جنگ طول بکشد از اوکراین در مناقشه حمایت خواهد کرد، روسیه باید از تصمیم خود مبنی بر تعلیق مشارکت در این جنگ بازگردد. معاهده هسته ای جدید استارت و اینکه مسکو باید پل ویلان آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند.

این گفتگوها بی نتیجه ماندند زیرا روسیه به برنامه های خود برای حمله ادامه داد و بلینکن جلسه بعدی برنامه ریزی شده با لاوروف را که فقط دو روز قبل از حمله مسکو در 24 فوریه 2022 تعیین شده بود، لغو کرد.

این دو نفر از زمان آغاز جنگ با هم در چندین کنفرانس بین المللی شرکت کرده اند، به ویژه در آخرین نشست وزرای خارجه G-20 در بالی، اندونزی، در سال گذشته، اما آنها تا روز پنجشنبه رو در روی هم قرار نگرفتند.



منبع

این اولین تماس آنها از تابستان گذشته بود، زمانی که بلینکن تلفنی با لاوروف در مورد پیشنهاد آمریکا برای آزادی ویلان و ستاره سابق WNBA بریتنی گرینر از روسیه صحبت کرد. گرینر بعداً در یک مبادله با فروشنده اسلحه روسی زندانی ویکتور بوت آزاد شد، اما ویلان همچنان در روسیه بازداشت است.

آخرین باری که بلینکن و لاوروف شخصاً در ژنو سوئیس در ژانویه 2022 و در آستانه حمله روسیه ملاقات کردند. در آن جلسه، بلینکن به لاوروف در مورد عواقبی که روسیه در صورت ادامه عملیات نظامی برنامه ریزی شده خود با آن مواجه خواهد شد، هشدار داد، اما همچنین به دنبال رسیدگی به شکایاتی بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد ایالات متحده و ناتو مطرح کرده بود.

مقامات آمریکایی گفتند بلینکن و لاوروف تقریباً 10 دقیقه در حاشیه کنفرانس G-20 در دهلی نو گفتگو کردند. این رویارویی کوتاه زمانی رخ داد که روابط واشنگتن و مسکو به شدت کاهش یافته و تنش ها بر سر جنگ روسیه با اوکراین افزایش یافته است.

ویلان، مدیر امنیتی شرکت میشیگان، به مدت چهار سال به اتهام جاسوسی که خانواده‌اش و دولت ایالات متحده گفته‌اند بی‌اساس است، در بازداشت بوده است.

روسیه هیچ اظهارنظری فوری در مورد محتوای این گفتگو نداشت، اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که بلینکن خواسته است با لاوروف صحبت کند.

او گفت: «آنها از ما می‌خواهند که مذاکره کنیم، اما من به خاطر ندارم که هیچ یک از همکاران غربی از اوکراین برای مذاکره دعوت کرده باشند». آنها اوکراین را به ادامه جنگ تشویق می کنند.

لاوروف که به صحبت با بلینکن اشاره نکرد، به خبرنگاران گفت که مسکو به اقدامات خود در اوکراین ادامه خواهد داد. او ادعاهای غرب مبنی بر انزوای روسیه را رد کرد و گفت: «ما احساس انزوا نداریم. این غرب است که خود را منزوی کرده است و در نهایت متوجه آن خواهد شد.»

این مقام که به شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت کرد تا در مورد گفتگوی خصوصی صحبت کند، گفت که بلینکن لاوروف را از هرگونه ایده ای که ممکن است داشته باشد مبنی بر اینکه حمایت ایالات متحده از اوکراین متزلزل است، «سوءاستفاده» کرده است.

او گفت که روسیه همچنان برای گفتگو در مورد پایان دادن به درگیری در اوکراین باز است، اما او غرب را متهم کرد که عملاً چنین مذاکراتی را مسدود می کند.