بایدن می گوید که نیروهای آمریکایی از تایوان در برابر حمله چین دفاع خواهند کرد

مصاحبه با بایدن که روز دوشنبه برای مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم در لندن به سر می برد، هفته گذشته ضبط شد. پس از پخش آن، سخنگوی کاخ سفید گفت سیاست ایالات متحده در مورد تایوان بدون تغییر باقی مانده است.

او گفت: “ما استقلال آنها را تشویق نمی کنیم.” “این تصمیم آنهاست.”

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که نیروهای ایالات متحده از تایوان دفاع خواهند کرد که چین به تایوان حمله کند.

در یک مصاحبه «۶۰ دقیقه» که از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد، از بایدن پرسیده شد که آیا ایالات متحده از تایوان در برابر حمله پکن، که دموکراسی جزیره‌ای خودگردان را قلمرو خود می‌داند، دفاع خواهد کرد یا خیر.

او گفت: “بله، اگر در واقع یک حمله بی سابقه رخ داده باشد.”

این حداقل چهارمین بار از سال گذشته است که بایدن اظهاراتی را بیان می کند که به نظر می رسد سیاست دیرینه ایالات متحده در مورد تایوان را تغییر می دهد. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با چین در سال 1979، ایالات متحده پکن را به عنوان تنها دولت قانونی چین به رسمیت شناخت و در عین حال روابط غیررسمی با تایوان را حفظ کرد.

رئیس‌جمهور وقتی از او پرسیده شد که آیا منظورش این است که برخلاف اوکراین، نیروهای آمریکایی به دفاع از تایوان خواهند آمد، گفت: «بله».

تایوان که حدود 100 مایل با چین فاصله دارد، هرگز توسط حزب کمونیست چین اداره نشده است. اما چین پس از اینکه ناسیونالیست های چیانگ کای شک که از نیروهای کمونیست مائو تسه تونگ در جنگ داخلی چین شکست خوردند، در سال 1949 به آنجا گریختند و یک دولت رقیب تأسیس کردند، ادعای حاکمیت بر جزیره کرد.

با این حال، اظهارات رئیس جمهور احتمالا خشم پکن را برانگیخته است، پکن که پس از دیدار ماه گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره تایوان، با مانورهای آتش واقعی بی سابقه در اطراف تایوان پاسخ داد. سفر او به تایوان بیشترین توجه را در بحبوحه افزایش سفرهای هیئت های کنگره آمریکا در سال جاری به خود جلب کرده است.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

برخی از قانونگذاران ایالات متحده برای اتخاذ یک سیاست تهاجمی تر در مورد تایوان فشار آورده اند، به طوری که هیئت سنا هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که حمایت دفاعی ایالات متحده را به شدت افزایش می دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین از این لایحه انتقاد کرد و آن را نقض سیاست چین واحد دانست و گفت: «عواقب بسیار جدی برای روابط چین و ایالات متحده خواهد داشت».

ایالات متحده طبق قانون موظف است تسلیحات دفاعی به تایوان ارائه کند، اما در مورد نحوه پاسخ دقیق به تهاجم چین به جزیره، سیاست «ابهام استراتژیک» دارد.

سخنگوی بایدن با اشاره به اظهارات بایدن در ماه مه گفت: «رئیس‌جمهور این را قبلاً گفته است، از جمله در توکیو در اوایل سال جاری. وی همچنین تصریح کرد که سیاست ما تایوان تغییر نکرده است. این درست باقی می ماند.»

بایدن در مصاحبه “60 دقیقه” گفت که ایالات متحده همچنان با سیاست چین واحد موافق است و تایوان باید آینده خود را تعیین کند.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، که استفاده از زور را برای دستیابی به هدف خود یعنی «اتحاد مجدد» با تایوان رد نکرده است، اخیراً طی تماسی در ماه ژوئیه، بایدن را نسبت به هرگونه تغییر در سیاست آمریکا در این جزیره هشدار داده است.