بایدن میزبان نتانیاهو در بحبوحه تصاحب قدرت است

دیلن ویلیامز از گروه بانفوذ یهودی آمریکایی جی استریت، گفت: «ایالات متحده نباید تجویز کند که اسرائیلی‌ها برای نجات دموکراسی خود در خیابان‌ها با نتانیاهو دیدار کنند تا آن را از بین ببرد». توییت کرد در روز دوشنبه. او گفت بایدن «باید در همبستگی با آنها بایستد و به آنها اجازه دهد در مسیر خود تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور جو بایدن به زودی میزبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید خواهد بود، علیرغم نگرانی بسیاری از اسرائیلی ها و آمریکایی ها در مورد تلاش های نتانیاهو برای گسترش قدرت خود از طریق تضعیف دستگاه قضایی اسرائیل.

نتانیاهو و متحدان تندرو او همچنان قصد دارند تغییرات قضایی خود را در اواخر سال جاری انجام دهند تا به پارلمان قدرت بسیار بیشتری بر قضات بدهند. و در حالی که به نظر می رسید نتانیاهو با اعلام توقف بر سر این طرح امتیاز می دهد، شریک جنجالی او در ائتلاف ایتامار بن گویر گفت که او نیز یک هدیه شاخه زیتون دریافت کرد: ایجاد گارد ملی جدید تحت کنترل مستقیم او. بن گویر یک شخصیت حاشیه‌ای است که قبلاً به دلیل حمایت از یک گروه تروریستی یهودی محکوم شده و خواستار تشدید درگیری اسرائیل با فلسطینی‌ها شده است.

تام نایدز، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، در مصاحبه ای با رادیو اسرائیل در روز سه شنبه – فقط چند ساعت پس از نتانیاهو – پیشنهاد کرد که این سفر قریب الوقوع است. گفت که کند خواهد شد پایین گرفتن قدرت او

نیدس با اشاره به تعطیلات یهودیان در ماه آینده به رادیو ارتش اسرائیل گفت: “او بدیهی است که خواهد آمد… من فکر می کنم پس از عید پسح”. او گفت: «شکی نیست که نخست وزیر بیاید و پرزیدنت بایدن را ببیند. آنها 40 سال است که با هم دوست هستند.»

دولت بایدن در انتقاد از رهبر اسرائیل محتاط بوده است، حتی در شرایطی که ده‌ها هزار اسرائیلی به طرح قضایی نتانیاهو اعتراض کرده‌اند و کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است اجازه فساد و سیاست‌های خطرناک راست افراطی را بدهد. منتقدان نتانیاهو و بسیاری از قانون‌گذاران دموکرات می‌گویند که رئیس‌جمهور باید قاطع‌تر باشد – هم به خاطر ثبات آینده اسرائیل و هم به خاطر وعده‌های خود بایدن برای ترویج ارزش‌های دموکراتیک در سراسر جهان.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که بایدن خواهان “سازش” بین رهبر اسرائیل و مخالفانش است و از گفتن اینکه آیا نتانیاهو همچنان به طور مجازی در کنفرانس دموکراسی دولت بایدن در این هفته شرکت خواهد کرد، خودداری کرد.

نتانیاهو در حالی که با اتهامات رشوه خواری و کلاهبرداری روبرو بود – که او آن را رد می کند – در دسامبر 2022 با تشکیل اتحاد با بن گویر و سایر سیاستمدارانی که مدت ها توسط جریان اصلی اسرائیل دوری گزیده بودند، شغل اصلی اسرائیل را به دست آورد.





منبع

خبر این دیدار احتمالی پس از آن منتشر شد که دولت بایدن برای ماه‌ها درباره زمان دریافت دعوتنامه برای نتانیاهو مبهم بود. نیدس به نیویورک تایمز پیشنهاد کرد که هنوز تاریخی مشخص نشده بود و در نهایت می توان این دیدار را لغو کرد.