بایدن در مورد سفر قریب الوقوع عربستان سعودی خود را درگیر عقده کرد

پرزیدنت بایدن بارها از تمایل خود به حقیقت گویی به خود می بالد و به مردم در مورد قول خود برای “دادن آن به شما” یادآوری می کند.

برمر گفت: “کاش آنها کمی ساده تر در مورد آن صحبت می کردند.” همه اینها دفاعی و غیرضروری به نظر می رسد. و در زمانی که ایالات متحده با چنین نهادهای سیاسی عمیقا فرسوده و مشروعیت نظام خودمان و پرسش های ارزشی دست و پنجه نرم می کند، ما فقط باید کمتر در عمل به سخنرانی کشورهای دیگر در اطراف خود عمل کنیم. جهانی که ما به همکاری نیاز داریم.”

“من می خواهم ببینم آنها این دیدار را چگونه برگزار می کنند – آیا عکسی از جلسه وجود خواهد داشت، آیا کنفرانس مطبوعاتی مشترک یا بیانیه مشترکی پس از آن برگزار می شود؟ آیا، می دانید، آنها می نشینند و غذا می خورند؟” مارتی فلکس، یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه گفت.

برت مک‌گورک، فرستاده ارشد بایدن در خاورمیانه، اوایل سال جاری به‌عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها، تثبیت روابط حساس دوجانبه و هموار کردن مسیری برای تعامل ولیعهد و بایدن، برای چند ساعت در عربستان سعودی به‌طور خصوصی با محمد دیدار کرد.

و سپس سفر به عربستان سعودی است.

اما در مقاله ای که هفته گذشته منتشر شد، بایدن حتی نیازهای انرژی ایالات متحده را به عنوان دلیلی برای سفر خود به پادشاهی نفت خیز ذکر نکرد. وی به اهمیت عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل، پایان دادن به جنگ در یمن، مقابله با ایران، رسیدگی به تغییرات آب و هوایی و توسعه راهبردهای «مقابله با تروریسم» اشاره کرد.

چشم انداز سفر بایدن به عربستان سعودی پس از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین در 24 فوریه، فوریت جدیدی پیدا کرد. این حمله باعث شد تا کشورهای اروپایی تلاش کنند تا وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را کاهش دهند. این اقدامات و اختلالات در بازارهای جهانی انرژی منجر به افزایش سرسام آور قیمت نفت شده است.

پرهیزکاری و خودداری بایدن منحصر به سیاست خارجی او نیست. او از زمانی که در اواخر سال گذشته منفجر شد، در مورد مذاکرات بر سر دستور کار داخلی خود قول سکوت عمومی داده است. به گفته دو مقام دولتی که از مکالمات داخلی آگاه هستند، او تا حد زیادی از پرداختن به مسائل مهاجرت اجتناب کرده است، و در برابر دستیارانی که او را تشویق به سخنرانی در این زمینه کرده اند، مقاومت کرده است.

تریسی ویلکینسون، نویسنده کارمند تایمز در این گزارش مشارکت داشت.

اما در آستانه ملاقات سیاسی ناخوشایند در اواخر این هفته با ولیعهد سعودی که گمان می‌رود مسئول قتل وحشتناک یک روزنامه‌نگار باشد، بایدن و دستیاران ارشد او با تعبیرها، انحراف‌ها و حتی بهانه‌جویی‌ها خود را درگیر کرده‌اند. از حقایق ناخوشایند سیاسی اجتناب کنید.

گرگوری گاوز، کارشناس عربستان سعودی در دانشگاه A&M تگزاس، گفت که سفر بایدن به عربستان سعودی اگر جنگ نبود، احتمالاً انجام نمی شد. او گفت: «اگر بحرانی در اوکراین وجود نداشت، ممکن بود قیمت نفت به اندازه گذشته افزایش پیدا نمی کرد. رئیس جمهور احتمالاً به هر حال به خاورمیانه می رفت، اما مطمئن نیستم که عربستان سعودی را به برنامه سفر اضافه می کرد.

فلکس گفت: «این اپتیک‌ها واقعاً از نظر کارت‌هایی که ایالات متحده بازی می‌کند مهم هستند».

گاوز ادامه داد که تصمیم بایدن برای دیدار با سعودی ها در زمین خود، برای خانواده سلطنتی چیز کوچکی نیست، حتی اگر کاخ سفید سعی کرده این موضوع را پنهان کند.

پرزیدنت بایدن چهارشنبه در فرودگاه بن گوریون تل آویو با یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل دست می دهد، درست پس از آن که دستیاران گفتند که او به دلیل نگرانی های ناشی از کووید، تماس با رهبران را به حداقل می رساند. (ایوان ووچی / آسوشیتدپرس)

سعودی‌ها، پس از اینکه رئیس‌جمهور ترامپ مورد سرزنش قرار گرفتند، کار بایدن را که تا به امروز تنها گفتگوهایش با رهبران ریاض با ملک سلمان بوده، آسان نکرده‌اند. ولیعهد جوان‌تر که دولت عربستان را کنترل می‌کند و رهبر واقعی این کشور است، از هرگونه تماس با بایدن اجتناب کرده است و ظاهراً همچنان از انتقادات بایدن در طول مبارزات انتخاباتی عصبانی است.

این داستان در ابتدا در لس آنجلس تایمز ظاهر شد.



منبع

و به نظر می رسد که او در تصمیمات دیگر گیر کرده است – چه کاهش تعرفه های ترامپ بر چین یا بخشودگی بدهی وام های دانشجویی فدرال.

بایدن همچنین اشاره ای به قتل خاشقجی نکرد و فقط اذعان کرد که «بسیاری هستند که با تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند». وی افزود: دیدگاه من در مورد حقوق بشر روشن و دیرینه است و در سفر به خارج از کشور همیشه آزادی های اساسی در دستور کار قرار دارد، همانطور که در این سفر نیز چنین خواهد بود.

در حالی که پرزیدنت ترامپ به خاطر گفتن «بخش آرام با صدای بلند» مشهور بود، اما عدم تمایل خشمگین بایدن به بیان چیزهای بدیهی – در این مورد در مورد سفرش به عربستان سعودی – فقط توجه بیشتری را به تناقضات ناشیانه ای جلب کرده است که او سعی کرده است آنها را پنهان کند.

زمانی که ماه گذشته این سفر اعلام شد، بایدن به خبرنگاران گفت که این سفر قبل از جنگ در اوکراین در حال انجام بوده است. این مقام گفت که این اظهار نظر برخی از کارکنان امنیت ملی کاخ سفید را غافلگیر کرد. این مقام افزود، بایدن در برابر درخواست های متعدد دستیارانش که از او خواسته بودند با محمد ملاقات کند، مقاومت کرده بود و تنها پس از شروع جنگ و شروع به افزایش قیمت بنزین، تسلیم شد.

روز چهارشنبه درست پیش از فرود هواپیمای ایر فورس وان در اورشلیم، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور در این سفر به دلیل افزایش نگرانی‌های مربوط به کووید، تماس با رهبران خارجی را به حداقل می‌رساند و ظاهراً انتظارات برای دست دادن بالقوه را کاهش می‌دهد. ولیعهد

سعودی‌ها بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک پلاس هستند، مجموعه‌ای متشکل از 23 کشور که حدود 40 درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کنند. این پادشاهی بیشترین توانایی را برای افزایش تولید برای آرام کردن بازارها و کاهش قیمت بنزین دارد.

یک مقام دولت که نامش فاش نشد و صراحتاً در مورد وایت داخلی صحبت کرد، گفت: «این واقعاً به بایدن در داخل کشور کمک می‌کند، با توجه به جنبه‌های منفی سیاسی دیدار با ام‌بی‌اس، آن را توضیح دهد و فقط بگوید: «این در مورد نفت و کاهش قیمت گاز است.» گفتگوهای خانگی اما او نمی‌خواهد این را بگوید، شاید به این دلیل که هیچ تضمینی از سوی سعودی‌ها برای کمک به آنها وجود ندارد.»

وزیر مطبوعات بایدن که ماه گذشته در مورد اینکه آیا رئیس جمهور بر اظهارات خود در جریان مبارزات انتخاباتی 2020 مبنی بر اینکه سعودی ها یک رژیم “سرکش” و “فرهنگ بین المللی” هستند، پایبند است یا خیر، سخت مبارزه کرد تا از پاسخ مستقیم خودداری کند. در عوض، او فقط می‌گوید که رئیس‌جمهور گزارش اطلاعاتی را منتشر کرد که در آن به این نتیجه رسید که محمد مسئول قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در سال 2018 بوده است، به این معنی که رئیس‌جمهور با این ارزیابی موافق بوده است.

برای هفته‌ها، رئیس‌جمهور و دستیاران اصرار داشتند که علیرغم بحران جهانی انرژی که نتیجه جنگ روسیه در اوکراین است، سفر به عربستان سعودی درباره نفت نیست. افزایش تورم و قیمت بالای بنزین در داخل یک مسئولیت سیاسی داخلی آشکار برای دموکرات‌هایی است که در حال حاضر با پیش‌بینی‌های بد انتخابات میان‌دوره‌ای مواجه هستند.

این ادعا ممکن است با توجه به افزایش تعداد پرونده ها از نوع جدید BA.5 تا حدودی قابل باور باشد – اگر بایدن ظرف چند دقیقه پس از فرود در تل آویو با رهبران اسرائیلی دست دادن، دست زدن و در آغوش گرفتن با رهبران اسرائیلی انجام نمی داد.

وی خاطرنشان کرد که مقامات دولت اصرار داشتند که بایدن برای شرکت در نشست های منطقه ای به عربستان سعودی می رود. اما سعودی ها گفتند که مشتاقانه منتظر دیدارهای دوجانبه یا تک تک خود با بایدن هستند.

زمانی که کاخ سفید این سفر را که روز چهارشنبه با توقف در اسرائیل آغاز شد، اعلام کرد، هیچ اشاره صریحی به ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، معروف به ام بی اس وجود نداشت. مقامات دولتی تنها با اکراه تصدیق کردند که چنین ملاقاتی پس از انبوهی از سوالات رسانه ها “احتمال دارد”.

ایان برمر، رئیس گروه اوراسیا، یک شرکت ارزیابی ریسک جهانی در نیویورک، می‌گوید: «او چیزی را گفت که نباید در زمان کاندیداتوری می‌گفت و اکنون شرایط را برای او بسیار ناراحت‌کننده کرده است. سعودی‌ها مشکلاتی دارند و خاشقجی تنها یکی از آنهاست. اما آنها متحد مهمی هستند و در واقع پیشرفت‌های مثبت زیادی را تحت مدیریت MBS داشته‌اند.

جو بایدن پس از ورود بایدن به فرودگاه بن گوریون، چهارشنبه، 13 ژوئیه 2022، در تل آویو، توسط یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، در سمت راست و رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ، در سمت چپ، در مراسم ورود به این کشور مورد استقبال قرار می گیرد.  (AP Photo/Evan Vucci)

یکی از چیزهایی که کاخ سفید به وضوح سعی می کند از آن اجتناب کند، عکس های بایدن است که محمد را در آغوش گرفته است.

او گفت: «این ولیعهد است که از این لحظه خاص – زمانی که قیمت نفت بالاست – و از اهرمی که عربستان سعودی برای بازسازی شخصی خود در یک دولت دموکرات دارد استفاده می کند. این برای سعودی‌ها واقعاً مهم است. در ازای آن، ایالات متحده به یک نوع رابطه عادی‌تر با عربستان سعودی باز می‌گردد، جایی که رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند با رهبری عربستان سعودی تماس بگیرد و بگوید: هی، شما. “باید در مورد مسائل نفتی به ما کمک کند.”