بایدن به آمریکا و چین فشار می‌آورد تا در دیدار بالی با شی «راه‌هایی برای همکاری» بیابند

مقامات آمریکایی گفتند که انتظار داشتند در این اجلاس یک نگرش تجاری مانند داشته باشند که به دو رئیس جمهور و نزدیک ترین مشاوران آنها محدود می شود.

انتظار می رفت گفتگو در بالی طولانی باشد. بایدن قبل از شروع یک کنفرانس خبری برنامه ریزی شده، چهار ساعت را برای گفتگو در نظر گرفت.

چین از روابط نزدیک ایالات متحده با تایوان خشمگین شده است. پکن با شلیک موشک به تنگه تایوان، به سفر ماه اوت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به جزیره پاسخ داد. این کشور همچنین به دلیل جنگ روسیه در اوکراین در موقعیتی غیرقابل انکار قرار گرفته است.

رئیس جمهور جو بایدن، سمت راست، پیش از دیدار در حاشیه اجلاس G20، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، در بالی، اندونزی، به استقبال شی جین پینگ، رئیس جمهور چین می رود.  (AP Photo/Alex Brandon)

ایالات متحده مدتهاست که سیاست ابهام راهبردی در مورد چگونگی پاسخ به حمله به این سرزمین دارد، اما بایدن بارها پیشنهاد کرده است که در صورت حمله به تایوان، ایالات متحده از تایوان دفاع خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور چین و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه نشست سران گروه 20 در نوسا دعا در جزیره تفریحی بالی اندونزی در 14 نوامبر 2022 با یکدیگر دیدار می کنند.

نشست رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان در حاشیه اجلاس G-20 که امسال در جزیره تفریحی بالی برگزار می شود، برگزار می شود.

دولت بایدن دیدار با چین را که رقیب اصلی اقتصادی ایالات متحده می داند، به عنوان یک گفتگوی اولیه بین رهبران می داند. امید طرف ایالات متحده این بود که در یک گفتگوی رو در رو، رهبران بتوانند به روشی که از طریق تلفن قادر به انجام آن نبودند، نرده‌های محافظی برای روابط ایجاد کنند – به خصوص در مورد تایوان.

بایدن روز دوشنبه به شی جینپینگ گفت: «من متعهد به باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین من و شما شخصا، بلکه دولت‌های ما در سراسر جهان هستم. همیشه به درگیری نزدیک می‌شویم، و راه‌هایی برای همکاری در مورد مسائل فوری جهانی که نیاز به همکاری متقابل ما دارد، بیابیم.”

بالی، اندونزی – رئیس جمهور جو بایدن گفت که امیدوار است ایالات متحده و چین در دیدار روز دوشنبه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس جمهور جو بایدن، سمت راست، پیش از دیدار در حاشیه اجلاس G20، دوشنبه، 14 نوامبر 2022، در بالی، اندونزی، به استقبال شی جین پینگ، رئیس جمهور چین می رود. (AP Photo/Alex Brandon)

جو بایدن، رئیس جمهور چین و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه نشست سران گروه 20 در نوسا دعا در جزیره تفریحی بالی اندونزی در 14 نوامبر 2022 با یکدیگر دیدار می کنند.

پاول، معاون شرکت غیرانتفاعی RAND و مدیر بخش تحقیقات امنیت ملی آن، می‌گوید: «در یک جلسه خصوصی که ممکن است اتفاق بیفتد که ممکن است تأثیر بیشتری داشته باشد تا جلوی میکروفون.

.

بایدن و شی آخرین بار در سال 2017 در داووس سوئیس در آخرین روزهای حضور بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور دیدار کردند. بایدن از زمان ریاست‌جمهوری در سال 2021، پنج بار پیش از دیدار روز دوشنبه با شی جین‌پینگ از طریق ویدئوی تلفنی صحبت کرده بود.

انتظار می‌رفت که رهبران در مورد تنش‌ها بین چین و تایوان، جزیره‌ای که شی می‌خواهد آن را تحت کنترل خود درآورد، بحث کنند، جنگ روسیه با اوکراین که به‌زودی وارد نهمین ماه خود می‌شود.

شی در پاسخ گفت: “جهان به یک دوراهی رسیده است. از اینجا به کجا باید برویم. این سوالی است که نه تنها در ذهن ما بلکه در ذهن همه کشورها است. رابطه را به درستی مدیریت کنید.»

بایدن به شی جینپینگ گفت: «به اعتقاد من، جهان از چین و ایالات متحده انتظار دارد که نقش‌های کلیدی در رسیدگی به چالش‌های جهانی از تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا ناامنی غذایی ایفا کنند و ما بتوانیم با هم کار کنیم». «ایالات متحده آماده انجام این کار است، اگر این چیزی است که شما می خواهید، با شما همکاری کند.»

بری پاول، دستیار سیاست دفاعی جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و باراک اوباما در شورای امنیت ملی، در نشست شی جینپینگ گفت، بایدن باید “به وضوح نشان دهد که ایالات متحده و تایوان و سایر شرکای دموکراتیک به طور فزاینده ای به هم نزدیک هستند. اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند یا به شکل دیگری مجبور شود، برای چین بسیار نابخردانه و مضر خواهد بود.”

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: بایدن برای بهبود روابط ایالات متحده و چین در دیدار بالی با شی جینپینگ فشار می آورد.



منبع