بایدن با شی چین درباره جنگ هسته ای و حمله روسیه به اوکراین «گفتگوی آزاد» دارد

در مورد حمله روسیه به اوکراین، هر دو رهبر توافق خود را تکرار کردند که “یک جنگ هسته ای هرگز نباید انجام شود.” این امر پس از آن منتشر شد که ویلیام برنز، مدیر سیا، روز دوشنبه با همتای روسی خود در ترکیه ملاقات خواهد کرد تا در مورد استفاده احتمالی از سلاح های هسته ای در اوکراین هشدار دهد.

این اولین دیدار رو در رو از زمانی بود که هر دو رهبر کشورهای متبوع خود شدند. آنها پیش از این به عنوان معاون رئیس جمهور در سال 2011، زمانی که بایدن از چین بازدید کرد، ملاقات کرده بودند.

بایدن با شی چین درباره جنگ هسته ای و حمله روسیه به اوکراین «گفتگوی آزاد» دارد



منبع

بایدن اعلام کرد که هم او و هم شی توافق کردند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه برای پیگیری مذاکرات به چین سفر کند.

پس از این دیدار که بیش از سه ساعت به طول انجامید، بایدن گفت که این دو «روشن» هستند که به دنبال درگیری نباشند و آمریکا و چین «تا زمانی که بتوانند با هم کار خواهند کرد».

بایدن همچنین در مورد “رفتار تحریک آمیز” کره شمالی پس از شلیک چند موشک در اوایل ماه جاری ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ و رئیس جمهور بایدن در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی، اندونزی، در 14 نوامبر با یکدیگر دیدار کردند. (سائول لوب/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

رئیس‌جمهور گفت که درباره سابقه حقوق بشر چین با شی گفتگو کرد و گفت که حل و فصل پرونده‌های شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در جمهوری خلق در اولویت دولت اوست.

پرزیدنت بایدن گفت که او روز دوشنبه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین “گفتگوی باز و صریح” داشته است.

بایدن در جریان این مذاکرات تاکید کرد که هم چین و هم آمریکا باید روی «چالش‌های فراملی» مانند تغییرات آب‌وهوایی، امنیت سلامت و امنیت غذایی جهانی کار کنند. در قرائت این نشست که توسط کاخ سفید منتشر شد، آمده است که بایدن همچنین گفت که ایالات متحده با “هر گونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود از سوی هر دو طرف” در مورد سیاست “چین واحد” شی در مورد استقلال تایوان مخالفت خواهد کرد. این بدان معناست که ایالات متحده همچنان ادعای پکن در مورد کشور جزیره ای همسایه خود را تایید می کند – با تکرار اظهارات بایدن در مورد موضع ایالات متحده در سازمان ملل در ماه سپتامبر.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «او پیامی را درباره پیامدهای استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای و خطرات تشدید ثبات استراتژیک منتقل می‌کند».

یک ماشین ویران شده و آوارهای دیگر در پیش‌زمینه دیده می‌شود که ساختمان‌های سوخته از جمله دیواری با نقاشی دیواری در پشت آن دیده می‌شوند.

ساکنی در 12 نوامبر از کنار گرافیتی روی دیوار ساختمان ویران شده در شهر بورودیانکا، اوکراین می گذرد. ​​(Genya Savilov/AFP از طریق Getty Images)

این گفتگو در بالی، اندونزی، جایی که نشست گروه 20 (G20) در حال برگزاری است، انجام شد. این مذاکرات در کنار نشست رسمی با رهبران 20 اقتصاد بزرگ انجام شد.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ و بایدن رئیس جمهور چین در مقابل پرچم های چین و آمریکا ایستاده اند.

بایدن و شی پیش از دیدار با یکدیگر در جمع خبرنگاران با یکدیگر احوالپرسی کردند. به نظر من، به عنوان رهبران دو کشور، مسئولیت مشترک داریم تا نشان دهیم که چین و ایالات متحده می توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، از تبدیل شدن رقابت به چیزی نزدیک به درگیری جلوگیری کنند، و راه هایی برای همکاری با یکدیگر در مورد مسائل فوری جهانی پیدا کنیم. بایدن گفت که این امر مستلزم همکاری متقابل ما است.