باند هائیتی خواسته هایی را در آزمون قدرت با دولت مطرح می کند

هنری و 18 نفر از اعضای کابینه‌اش تقریباً یک هفته پیش برای استقرار نیروهای خارجی برای سرکوب خشونت و پایان محاصره سوخت درخواست کردند، پیشنهادی که هنوز به طور رسمی در شورای امنیت سازمان ملل که روز دوشنبه تشکیل جلسه می‌دهد، مورد بحث قرار نگرفته است.

در اواسط سپتامبر، این باند برای درخواست استعفای هنری و اعتراض به افزایش قیمت نفت پس از اعلام نخست وزیر مبنی بر اینکه دولتش دیگر توان پرداخت یارانه سوخت را ندارد، یک پایانه سوخت کلیدی را محاصره کرد.

او گفت: «آنها در تلاش هستند تا بهترین معامله ای را که می توانند به دست آورند، در حالی که تا حدودی دست بالا را دارند، به دست آورند.

این اقدام، همراه با هزاران معترض که خیابان‌ها را در پایتخت پورتو پرنس و سایر شهرهای بزرگ مسدود کرده‌اند، باعث کمبود شدید شده و بیمارستان‌ها را مجبور به کاهش خدمات، تعطیلی پمپ بنزین‌ها و محدود کردن بانک‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی کرده است. ساعت ها.

فاتون گفت که در حالی که درخواست برای دادن پست های کابینه به فدراسیون باند Cherizier “یک پیشنهاد دیوانه کننده” است، او افزود که عفو شامل کنار گذاشتن سلاح ممکن است یک راه حل باشد.

او گفت که نیروهای ویژه از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کردند و به محله های فقیر نشین حمله کردند، که باندها مدت هاست آنها را کنترل می کردند.

برای زنان نیز در حال تبدیل شدن به یک بحران است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که 30000 زن باردار در معرض خطر هستند زیرا تقریباً سه چهارم بیمارستان های هائیتی به دلیل کمبود سوخت قادر به ارائه خدمات نیستند.



منبع

پس از شورشی که ژان برتراند آریستید، رئیس جمهور سابق هائیتی را برکنار کرد، رنه پروال، رئیس جمهور وقت، به باندها دستور داد سلاح های خود را زمین بگذارند. او ابتدا به صورت مسالمت آمیز این کار را انجام داد، اما با عدم دریافت نتیجه، آنها را تهدید کرد.

فاتون گفت، اما در گذشته با کمک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، چنین تهدیدهایی به سرعت خنثی شد.

مقامات هائیتی به جامعه بین المللی هشدار داده اند که وضعیت وخیم است و خاطرنشان کرده اند که شیوع اخیر وبا نیز می تواند به دلیل دسترسی محدود به آب و سایر منابع اولیه بدتر شود.

سن خوان، پورتوریکو (AP) – بن بست بین یک فدراسیون قدرتمند باند و دولت هائیتی در حال آزمایش قدرت هر دو طرف است و تهدید می کند که کشور فلج شده ای را که در آن میلیون ها نفر برای یافتن سوخت و آب در تلاش هستند، از مسیر خارج کند.

اما گروه‌ها قبلاً نقش‌های سیاسی عمده‌ای ایفا کرده‌اند: رهبر یک باند به شورش کمک کرد که آریستاید را برکنار کرد. او قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در سال 2006 از استعفا خودداری کرد. او پس از کشته شدن برادرش که او نیز از رهبران باند بود در سال 2003.

او گفت: “دولت چهره را حفظ می کند، باندها می گویند، “ما به آنچه می خواستیم دست یافتیم” و یک سازش وجود دارد.”

فاتون گفت: «به آنها گفته شد، یا خلع سلاح می‌شوی، یا می‌میری». برخی از باندها راه حل را پذیرفتند و برخی دیگر نابود شدند.»

به گفته مدیر کمیسیون ملی خلع سلاح، انحلال و ادغام مجدد هائیتی که روز پنجشنبه با ایستگاه رادیویی Magik 9 صحبت می کرد، این باند همچنین خواستار پست هایی در کابینه هنری است.

در ویدئویی که اخیرا در فیس بوک منتشر شده است، جی 9 و رهبر خانواده جیمی چریزیر، که با نام مستعار “باربیکیو” شناخته می شود، طرح پیشنهادی برای ایجاد ثبات در هائیتی را خواند که شامل ایجاد “شورای حکیمان” با یک نماینده از هر 10 نماینده هائیتی است. بخش ها

فاتون گفت که این باند، که بر یک اداره پلیس کم کار و با کمبود منابع چیره شده است، احتمالاً نسبت به استقرار بالقوه نیروهای مسلح تخصصی محتاط است.

رابرت فاتون، کارشناس سیاست هائیتی در دانشگاه ویرجینیا، در مورد خواسته های این باند گفت: «این نشانه قدرت آنها است، اما همچنین نشانه ای است که آنها ممکن است از آنچه در راه است بترسند».

اما درخواست برای ابطال حکم دستگیری احتمالاً توسط دولت رد خواهد شد، زیرا مدتهاست که به دنبال دستگیری Cherizier به اتهاماتی از جمله سازماندهی یکی از بدترین قتل عام در کشور است که در آن ده ها مرد، زن و کودک کشته شدند.

روز جمعه، یونیسف هشدار داد که نزدیک به 100000 کودک زیر 5 سال از سوء تغذیه حاد شدید رنج می برند و در برابر وبا آسیب پذیر هستند: “بحران هائیتی به طور فزاینده ای یک بحران کودکان است.”

خواسته های باندها در هائیتی چیز جدیدی نیست و از زمان ترور رئیس جمهور جوونل مویس در ژوئیه 2021، آنها قدرتمندتر شده اند.

یک افسر پلیس سابق که رهبری یک اتحاد باند موسوم به “G9 و خانواده” را بر عهده دارد، طرح خود را برای آینده هائیتی – حتی به دنبال کرسی در کابینه – ارائه کرده است، در حالی که از دولت آریل هنری، نخست وزیر، عفو و ابطال حکم بازداشت علیه هائیتی خواسته است. اعضای گروه، خواسته ای که تاکنون بی پاسخ مانده است.