بازگشت نیروهای آمریکایی به فیلیپین برای مقابله با تهدیدات چین

در 2 فوریه، متحدان دیرینه اعلام کردند که به گروه های چرخشی نیروهای آمریکایی اجازه دسترسی به چهار اردوگاه نظامی فیلیپین به غیر از پنج پایگاه محلی دیگر داده می شود، جایی که ساخت و سازهای با بودجه ایالات متحده برای ساخت پادگان ها، انبارها و ساختمان های دیگر افزایش یافته است. بر اساس پیمان دفاعی 2014، تعداد هنوز نامشخص اما انتظار می رود تعداد قابل توجهی از نیروهای بازدید کننده را در خود جای دهد.

مامبا گفت: «شما نمی توانید واقعاً هیچ فرضی را از جانب کسی مبنی بر اینکه فیلیپین از طریق آمریکایی ها که در اینجا حضور خواهند داشت دارای قابلیت هسته ای است حذف کنید.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تقویت ارتش آمریکا در منطقه باعث تشدید تنش ها و به خطر انداختن صلح و ثبات شده است.

___

ایالات متحده بیش از 30 سال پس از بسته شدن پایگاه‌های بزرگ خود در فیلیپین و تقویت قوس ائتلاف‌های نظامی در آسیا در دوران کاملاً متفاوت پس از جنگ سرد، زمانی که به نظر می‌رسد، اقداماتی را برای بازسازی قدرت نظامی خود در فیلیپین انجام داده است. تهدید منطقه ای یک چین به طور فزاینده جنگ طلب است.

تقریباً به اندازه سنگاپور، پایگاه سابق نیروی دریایی آمریکا در سوبیک با بندرهای عمیق، محوطه تعمیر کشتی و انبارهای بزرگ برای حمایت از تلاش های جنگی ایالات متحده در ویتنام در دهه های 1960 و 1970 استفاده شده بود. در سال 1992 پس از اینکه سنای فیلیپین تمدید اجاره نامه ایالات متحده را رد کرد، تعطیل شد و به یک مجتمع تجاری آزاد تجاری و تفریحی تبدیل شد.

روزنامه نگاران آسوشیتدپرس، جوئال کالوپیتان و آرون فاویلا در مانیل، فیلیپین، و دیوید رایزینگ در بانکوک مشارکت داشتند.



منبع

این برای ما بسیار خطرناک خواهد بود. مامبا در تماس تلفنی به AP گفت، اگر آنها اینجا بمانند، هر کسی که دشمن آنها باشد، دشمن ما خواهد شد.

تصرف چین در اواسط دهه 1990 از ریف Mischief، یک رخنمون مرجانی در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین که تا دریای چین جنوبی امتداد دارد، “اولین نشانه ای را ارائه داد که ممکن است متحدان برای کاهش سطح روابط خود خیلی سریع عمل کرده باشند.” گرگ پولینگ، مدیر ابتکار شفافیت دریایی آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن.

مانوئل مامبا، فرماندار استان کاگایان شمالی، جایی که باکارو گفت که طبق گزارش ها، ایالات متحده به دنبال دسترسی برای نیروهای خود در دو اردوگاه نظامی محلی بوده است، متعهد شد که با چنین حضور نظامی آمریکایی مخالفت کند. کاگایان، واقع در نوک شمالی جزیره اصلی لوزون، در سراسر یک مرز دریایی باریک از تایوان، تنگه تایوان و جنوب چین قرار دارد.

مائو در 2 فوریه در نشستی در پکن به خبرنگاران گفت: «کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و از اجبار یا استفاده از سوی ایالات متحده اجتناب کنند.

توافقنامه 1998 به تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی اجازه داد تا در جنوب فیلیپین مستقر شوند تا به نیروهای فیلیپینی که در آن زمان با گروه ابوسیاف مرتبط با القاعده می‌جنگند، کمک کنند، که به بمب‌گذاری‌های مرگبار و آدم‌ربایی‌های دسته جمعی متهم می‌شد. از جمله سه آمریکایی – یکی از آنها سر بریده شد و دیگری در یک عملیات نجات ارتش فیلیپین به ضرب گلوله کشته شد. سومی زنده ماند.

اما ممکن است در آینده نزدیک تغییر کند.

در ماه نوامبر، ژنرال بارتولوم باکارو، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فیلیپین، فاش کرد که این سایت‌ها شامل خلیج استراتژیک سوبیک است، جایی که پایگاه نیروی دریایی زمانی برای اقتصاد محلی موهبتی بود. اما دو مقام ارشد فیلیپین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که سوبیک، جایی که یک اردوگاه نیروی دریایی فیلیپین در آن قرار دارد، در فهرست فعلی سایت‌هایی که واشنگتن به دنبال دسترسی برای نیروهایش است، نیست، اگرچه آنها پیشنهاد کردند که با ادامه مذاکرات ممکن است تغییر کند. این دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود، صحبت کردند، زیرا آنها مجاز به گفتگو در مورد این موضوع نیستند.

وونگ گفت، با این حال، هنوز مخالفت های داخلی با حضور ایالات متحده در فیلیپین وجود دارد، که گروه های چپ از آن به عنوان استعمار نو انتقاد کرده اند که با قتل یک زن تراجنسیتی فیلیپینی توسط یک تفنگدار آمریکایی در سال 2014 تقویت شد.

او در مورد نیروهای آمریکایی که حضورشان می تواند بهبود اقتصادی را تقویت کند، گفت: «من آنها را به عنوان گردشگر می بینم.

با این حال، تجدید حضور نظامی ایالات متحده در Subic، مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند و درآمدهای اضافی را در زمان حیاتی که بسیاری از فیلیپینی‌ها و کسب‌وکارها هنوز در تلاش برای بهبودی پس از دو سال قرنطینه COVID-19 و رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا هستند، افزایش می‌دهد. پائولینو گفت.

رولن پائولینو، مدیر پورت آزاد سابیک، گفت که دولت به او اطلاع نداده است که پایگاه نیروی دریایی سابق آمریکا به عنوان مکانی بالقوه برای بازدید از نیروهای آمریکایی تعیین شده است.

در اطراف پایگاه سابق نیروی دریایی ایالات متحده در سوبیک، که اکنون یک بندر آزاد تجاری و مقصد گردشگری شلوغ در شمال غربی مانیل است، خبر تصمیم دولت فیلیپین برای اجازه حضور نظامی گسترده آمریکا، خاطرات دورانی را زنده کرد که هزاران ملوان آمریکایی پول، زندگی و امید را به جریان انداختند. به شهر همسایه اولونگاپو.

پرچم آمریکا برای آخرین بار پایین کشیده شد و آخرین دسته از ملوانان آمریکایی در نوامبر 1992 سوبیک را ترک کردند و به نزدیک به یک قرن حضور نظامی آمریکا در فیلیپین پایان داد که در سال 1898 هنگامی که ایالات متحده مجمع الجزایر را در یک دوره استعماری جدید پس از اسپانیا تصرف کرد، پایان داد. این کشور آسیای جنوب شرقی را بیش از سه قرن به عنوان مستعمره نگه داشت. واشنگتن در 4 ژوئیه 1946 استقلال خود را اعطا کرد، اما پایگاه ها و تأسیسات نظامی از جمله سوبیک را حفظ کرد.

آندریا کلوئه وونگ، دانشمند علوم سیاسی مستقر در مانیل، گفت مکان اردوگاه‌های فیلیپین به ارتش ایالات متحده این امکان را می‌دهد که برای “بازدارنده قوی در برابر تجاوز چین” در دریای چین جنوبی، جایی که چین، فیلیپین و چهار دولت دیگر نیاز دارند، حضور پیدا کند. شکاف‌های ارضی فزاینده‌ای داشته‌اند – و همچنین تهاجم احتمالی چین به تایوان، که پکن آن را قلمرو خود می‌داند که در صورت لزوم با زور تحت کنترل چین قرار می‌گیرد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جریان سفر هفته گذشته خود به مانیل، گفت که واشنگتن در تلاش برای ایجاد مجدد پایگاه های دائمی نیست، اما توافق برای گسترش حضور نظامی خود تحت توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته “یک معامله بزرگ” است.

اوایل ظهر پر سر و صدا با چراغ‌های نئونی روشن و آمریکایی‌ها در اطراف پرسه می‌زنند. زنان همه جا بودند. رانندگان جیپنی، سه چرخه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها – همه پول در می‌آوردند – پس اگر برگردند، خدای من، می‌دانی، این بهترین خبر خواهد بود.»

آستین و گالوز چهار مکان جدید را که به آمریکایی‌ها اجازه دسترسی داده می‌شود و اجازه می‌دهند سلاح‌ها و سایر تجهیزات را اضافه کنند، فاش نکردند. رئیس دفاع فیلیپین گفت که باید با مقامات محلی، جایی که آمریکایی ها در آن اقامت خواهند داشت، مشورت کرد.

AJ Saliba تاجر فیلیپینی در مصاحبه‌ای در صرافی ارز خارجی و فروشگاه موسیقی خود در امتداد جایی که قبلاً نوار چراغ قرمز رنگارنگ اولونگاپو بود، به آسوشیتدپرس گفت: «اولونگاپو در آن زمان مانند لاس وگاس بود.

یک سال پیش از آن، پس از اینکه کوه پیناتوبو در دومین فوران بزرگ آتشفشانی قرن بیستم به حیات خود بازگشت و خاکستر را در پایگاه هوایی و مناطق دورافتاده ایجاد کرد، نیروی هوایی ایالات متحده از پایگاه هوایی کلارک در نزدیکی سوبیک عقب نشینی کرد.

SUBIC BAY، فیلیپین (AP) – سنگرها و پادگان‌های مهمات که زمانی مخفی بودند، رها، خالی و توسط علف‌های هرز پوشیده شده بودند – بقایایی از قدرت آتش آمریکا در جایی که در گذشته بزرگترین پایگاه دریایی ایالات متحده در خارج از کشور در خلیج سوبیک در شمال فیلیپین بود.

آستین و کارلیتو گالوز جونیور همتای فیلیپینی اش گفتند که بازدید پرسنل نظامی آمریکایی می تواند ارتش فیلیپین را در آموزش های آمادگی رزمی بزرگتر مشارکت دهد، کمکی برای واکنش سریع به بلایا و تلاش های مطبوعاتی برای کمک به مدرن سازی نیروهای مسلح مانیل کند.

آستین در یک کنفرانس خبری در مانیل گفت: «این بخشی از تلاش ما برای مدرن‌سازی اتحادمان است و این تلاش‌ها به ویژه مهم است زیرا جمهوری خلق چین به پیشبرد ادعاهای نامشروع خود در دریای فیلیپین غربی ادامه می‌دهد».

قانون اساسی فیلیپین استقرار دائمی نیروهای خارجی در این کشور و مشارکت آنها در نبردهای محلی را ممنوع می کند، اما طبق پیمان های امنیتی مانند موافقت نامه همکاری دفاعی پیشرفته 2014 و موافقت نامه نیروهای بازدید کننده در سال 1998، به سربازان خارجی اجازه بازدید موقت می دهد.