بازدید بزرگترین کشتی جنگی جهان از اسلو، خشم روسیه را برانگیخت

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford 337 متری (1106 فوت) نیروی دریایی ایالات متحده در آبدره اسلو روز چهارشنبه

این بازدید که در بحبوحه تشدید تنش ها بین غرب و روسیه بر سر جنگ اوکراین انجام شد، توسط سفارت روسیه محکوم شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اسلو اعتراف می کند که روسیه هیچ تهدید نظامی مستقیمی برای نروژ ایجاد نمی کند، چنین نمایش های زور غیرمنطقی و مضر به نظر می رسد.

به گزارش روزنامه آنلاین بارنتس آبزرور، انتظار می‌رود این کشتی چند روز دیگر پیش از آغاز رزمایش چالش قطب شمال در 29 مه، با 150 هواپیما از 14 کشور غربی به سمت قطب شمال حرکت کند.

بزرگترین کشتی جنگی جهان، ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر.

نروژ عضو ناتو دارای مرز زمینی با روسیه و همچنین مرز دریایی در دریای بارنتس است.

به گفته رسانه های نروژی، کشتی هسته ای 337 متری (1106 فوت) با اسکورت به آبدره اسلو رفت و چند روز در آنجا خواهد ماند تا برای تمرینات نظامی به قطب شمال برود.

ممنوعیت وسیعی از حریم هوایی و دریایی در اطراف کشتی اعمال شده است.

تیمور چکانوف، سخنگوی سفارت روسیه از طریق ایمیل به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ مسئله‌ای در شمال وجود ندارد که نیاز به راه‌حل نظامی داشته باشد، یا مسائلی که نیاز به مداخله خارجی داشته باشند».

پیش بینی می شود ناو یو اس اس جرالد آر فورد که می تواند تا 90 هواپیما و هلیکوپتر را حمل کند، برای چند روز در پایتخت نروژ لنگر انداخته است.

ارتش نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازدید و حضور ناو هواپیمابر فرصتی بی‌نظیر برای توسعه همکاری و همکاری نزدیک با مهم‌ترین متحدمان، ایالات متحده، فراهم می‌کند».

phy/po/gw/js



منبع

بیورن آریلد گرام، وزیر دفاع نروژ گفت: «این بیان ملموس روابط نزدیک ما با ایالات متحده است و اراده برای دفاع و بازدارندگی جمعی را نشان می‌دهد».

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford 337 متری (1106 فوت) نیروی دریایی ایالات متحده در آبدره اسلو روز چهارشنبه