این گزارش حاکی است که پنتاگون آماده است در صورت سفر به تایوان از پلوسی با هواپیماهای جنگنده و کشتی‌ها محافظت کند، پس از هشدار چین به وی.

سرهنگ ارشد تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین، روز سه‌شنبه گفت که سفر پلوسی به حاکمیت و تمامیت ارضی چین آسیب جدی می‌زند و به بنیان سیاسی روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد می‌کند.

چین مدت‌ها مدعی شده است که تایوان – واقع در حدود 100 مایل دورتر از ساحل شرقی آن – بخشی از سرزمین اصلی است که تایوان با آن مخالف است. چین صریحاً با هرگونه به رسمیت شناختن تایوان به عنوان کشور خود مخالفت کرده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری، ایالات متحده علناً از تایوان حمایت کرد. رهبران تایوان ابراز نگرانی کرده اند که چین نیز همین کار را در تایوان انجام دهد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان (مرکز) کنفرانس خبری هفتگی خود را با همراهی کارکنان و نیروهای امنیتی ترک می کند.تراشه Somodevilla/Getty Images

اجرای تدابیر ایمنی اضافی برای رهبران ارشدی که به خارج از کشور سفر می کنند غیرعادی نیست، اما مقامات به AP گفتند که پلوسی امنیت بیشتری از حد معمول دریافت خواهد کرد.

مقامات گفتند که این برنامه‌ها احتمالاً شامل ارسال جت‌های جنگنده، کشتی‌ها و دارایی‌های نظارتی برای محافظت از او در پروازهایش به تایوان و خارج از تایوان و همچنین بر روی زمین است.

در ماه‌های اخیر، این کشور لفاظی‌ها و اقدامات نظامی خود را در قبال تایوان افزایش داده است و هواپیماهای چینی تمرین‌های آموزشی متعددی را در نزدیکی فضای هوایی تایوان انجام داده‌اند.

این گزارش در بحبوحه هشدارهای مکرر چین مبنی بر عدم بازدید پلوسی از جزیره خودگردان که آن را بخشی از چین می داند، منتشر شده است.

پلوسی: “من هرگز در مورد برنامه های سفرم بحث نمی کنم. این یک موضوع امنیتی است.” روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت.

تان همچنین تهدید به اقدام نظامی کرد و افزود: اگر آمریکا بر مسیر خود اصرار کند، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست و قطعاً برای خنثی کردن هرگونه مداخله نیروی خارجی اقدامات قوی انجام خواهد داد.

آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد، در بحبوحه تهدید چین به اقدام نظامی در صورت رفتن نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در صورت سفر به تایوان، پنتاگون آماده است برای محافظت از وی، جت های جنگنده و کشتی های جنگی بفرستد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده گزارش داد که وزارت دفاع در حال توسعه برنامه های امنیتی برای حفظ امنیت پلوسی در صورت انجام سفر او به تایوان در ماه اوت بوده است.

اگر سفر پلوسی تایید شود، او بالاترین مقام آمریکایی خواهد بود که در 20 سال گذشته به تایوان سفر کرده است.

نانسی پلوسی

وزارت دفاع و نمایندگان پلوسی بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

پلوسی قرار بود در ماه آوریل به تایوان سفر کند اما به دلیل مثبت بودن تست کرونای او به تایوان نرفت. فایننشال تایمز گزارش داد که او یک سفر آزمایشی برای اوت برنامه ریزی کرده است، اما تایید نشده است.