“این نمی تواند فقط یک ایده در سر او باشد”

روسای جمهور دارای اختیارات گسترده ای برای از حالت طبقه بندی اسناد هستند، اما مقامات سابق دولت ترامپ به سی ان ان گفتند که روندی وجود دارد که دنبال می شود. این فرآیند معمولاً شامل مستندسازی از طبقه‌بندی و اطلاع‌رسانی به آژانس‌هایی مانند سیا، NSA، یا وزارت دفاع و غیره است.

ترامپ هر گونه تخلفی را رد کرده و مدعی شده است که دستوری دارد که اسنادی را که از دفتر بیضی شکل خارج شده و به محل اقامتش برده شده اند، از حالت طبقه بندی خارج کند. سوابق ریاست جمهوری، طبقه بندی شده یا غیر طبقه بندی شده، دارایی عمومی است و طبق قانون، زمانی که رئیس جمهور از سمت خود خارج می شود، توسط آرشیو ملی مدیریت می شود.

ترامپ گفت که او “دستور ثابت” برای از حالت طبقه بندی خارج کرده است، اما مقامات سابق این ادعا را پس زده اند.

دیوید لافمن، رئیس سابق بخش ضد جاسوسی وزارت دادگستری، ایده دستور ثابت یا حذف طبقه بندی گسترده را رد کرد.

ترامپ لایحه را امضا می کند

لافمن، یکی از مقامات سابق وزارت دادگستری، در مورد مدیریت سوابق طبقه بندی شده توسط هیلاری کلینتون تحقیق کرد.

  • مقامات سابق کاخ سفید ترامپ همچنین ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او “دستور ثابت” برای از حالت طبقه بندی اسناد در هنگام انتقال آنها دارد، عقب نشینی کردند. جان کلی و میک مولوانی، دو تن از روسای سابق دفتر ترامپ به سی ان ان گفتند که هرگز چنین دستوری را نشنیده بودند.

    ترامپ این ادعا را پس از حمله اف‌بی‌آی به اقامتگاه مار-آ-لاگو او در فلوریدا در هفته گذشته مطرح کرد. این جستجو بخشی از تحقیقات وزارت دادگستری در مورد نقض احتمالی سه قانون مربوط به رسیدگی به سوابق دولتی بود. اسناد دادگاه نشان می دهد که 11 مجموعه مواد طبقه بندی شده در جریان بازرسی کشف و ضبط شده است.

    لاوفمن که تحقیقات در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون و مدیریت اسناد محرمانه را رهبری می‌کرد، به سی‌ان‌ان گفت: «این نمی‌تواند فقط یک ایده در سر او باشد. برنامه‌ها و مسئولان مطلع می‌شدند.

    لاوفمن قبلاً گفته بود اسنادی که ترامپ در مار-آ-لاگو در اختیار داشت به دلیل سطح طبقه بندی آنها به ویژه ” خیره کننده” و “وحشیانه” بودند. با توجه به سوابق دادگاه، یک مجموعه از اسناد دارای برچسب “اطلاعات محفظه حساس” بود، که بالاترین سطح حساسیتی است که یک سند طبقه بندی شده می تواند تعیین شود.

    سی ان ان با مجموعاً 18 مقام سابق دولت ترامپ، که نام برخی از آنها نامش فاش نشده است، صحبت کرد که همگی گفتند که هرگز در مورد چنین دستوری نشنیده اند، و چندین نفر به این ایده خندیدند و گفتند ترامپ آن را ساخته است.

    کلی که از سال 2017 تا 2019 نزدیک به یک سال و نیم رئیس ستاد بود، گفت: «هیچ دستور احمقانه‌ای که داده نشده است، وجود ندارد. و من نمی‌توانم تصور کنم کسی که بعد از من در کاخ سفید کار می‌کرد، به سادگی شانه‌هایش را بالا انداخته و اجازه داد که این دستور بدون اینکه در خندق بمیرد، جلوی آن را بگیرد.»

    دیوید لاوفمن گفت اگر ترامپ اسناد مار-آلاگو را از حالت طبقه بندی خارج کند، شواهدی وجود خواهد داشت.

  • رئیس جمهور دونالد ترامپ در 10 ژانویه 2018 در واشنگتن دی سی لایحه دو حزبی را برای توقف جریان مواد افیونی به ایالات متحده در دفتر بیضی شکل کاخ سفید امضا می کند.ران ساکس-پول/گتی ایماژ

    • یکی از مقامات سابق وزارت دادگستری ادعای ترامپ مبنی بر اینکه وی به طور گسترده تمام اسنادی را که در مار-آ-لاگو نگهداری می شد را از حالت طبقه بندی خارج کرده است، رد کرد و گفت که اگر اینطور بود، شواهدی برای تأیید آن وجود داشت.

      مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



    منبع