“این خیلی به من ضربه زد”

علائم دیگر عبارتند از:

  • او می‌گوید: «این یک منحنی یادگیری بزرگ بود و فقط ضربه‌ای به کولون و سیستم گوارشی تحتانی من وارد شد – همه چیز هرگز مثل قبل نخواهد بود. یک نرمال جدید وجود دارد که من در حال کار بر روی آن هستم و به خودی خود کار زیادی می طلبد. من باید مراقب غذا خوردن باشم.»

    شما آموزش دیده اید که در مورد مدفوع خود صحبت نکنید. شما آموزش دیده اید که در مورد باسن خود صحبت نکنید. در جامعه مودب این (آنچه شما در مورد آن صحبت می کنید) نیست. او می‌گوید در ابتدا به تعبیرها تکیه می‌کردم و به نوعی جعلی بودم و شوخی می‌کردم. «اگر جزئیاتی در مورد آنچه که از سر می گذرانید ندارید، نمی توانید تصویر مناسبی را برای تیم مراقبت خود ترسیم کنید. قرار نیست مراقبت مناسبی دریافت کنید.»

    در ماه مه، پزشکان رکتوم، قسمتی از کولون و غدد لنفاوی او را با عمل جراحی برداشتند و با بهبود کولون، کیسه ایلئوستومی موقت دریافت کرد. در ماه جولای، پزشکان ایلئوستومی او را معکوس کردند و تا اکتبر، اسکن PET هیچ نشانه ای از بیماری را نشان نداد.

    او می‌گوید: «از آنجا، اساساً همه چیز به اندازه‌ای کوچک شده بود که عمل جراحی قابل انجام بود. اما شیمی درمانی و پرتودرمانی بر بدن شما تأثیر می گذارد، بنابراین من در فرم بسیار خشنی بودم.

    دو هفته بعد از آزمایشش شیمی درمانی را از اواخر مهر تا ژانویه شروع کرد. سپس تا ماه مارس 20 جلسه پرتودرمانی به لگن خود انجام داد.

    نکته کلیدی در حال حاضر آموزش است و این فقط آموزش افراد جوان تر نیست، بلکه آموزش به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها است که اگر فردی با مدفوع خون یا برخی از علائم وارد شود، ممکن است نیاز به انجام غربالگری سرطان کولورکتال بالاتر باشد. دیفرانسیل،” او می گوید. “بخشی از مشکلات این است که بواسیر (بواسیر) واقعاً یک بیماری شایع است.”

    برندان مناپیس هنگام شیمی درمانی دچار نوروپاتی شد، اما خوش شانس است که پس از پایان درمان متوقف شد. (با احترام به برندان مناپیس)

    “منحنی یادگیری بزرگ”

    کاهش وزن

  • درد لگن

مناپیس با کمک شریک زندگی خود، دوستان، خانواده و درمان، سعی دارد با تغییراتی که به دلیل سرطان با آن مواجه است دست و پنجه نرم کند. او دیگران را تشویق می کند تا در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنند، مهم نیست که چقدر عجیب باشد.

او به کار و ورزش بازگشت و تا آنجا که می‌توانست «زندگی عادی» را از سر گرفت.

دکتر اورسینا تیتلبام، یک پزشک پزشکی، «میزان در سراسر جهان در بیماران مسن‌تر با غربالگری کاهش می‌یابد، و ما همچنین فکر می‌کردیم این یکی از آن سرطان‌هایی است که سرطان‌های پیری هستند، به همین دلیل است که شما تا سن 50 سالگی دیگران را غربالگری نکردید». انکولوژیست در Penn Medicine، به TODAY.com می گوید. اکنون ما شاهد این گرایش به سمت جوان‌تر و همچنین چپ‌تر هستیم – کولون نزولی، کولون سیگموئید و رکتوم مخصوصاً – و واقعاً نمی‌دانیم چرا.

او که اکنون 30 ساله است به TODAY.com می گوید: «من تازه 29 ساله شدم، بنابراین واقعاً به سرطان روده بزرگ فکر نمی کردم. “همه علائم واقعا بدتر شدند، بنابراین من می دانستم چیزی اشتباه است، و (من نیاز داشتم) برای یافتن پاسخ.” پس از آزمایش، مناپیس متوجه شد که سرطان روده بزرگ مرحله 4 دارد.

او می‌گوید: «من می‌خورم و بلافاصله می‌خواهم دراز بکشم. “احساس وحشتناکی داشتم.”

او می گوید: “شما می توانید مداخله کنید و پولیپ را قبل از سرطانی شدن بردارید.” گفته می شود، هر پولیپی سرطانی نمی شود. بنابراین، این یک اقدام متعادل کننده است.»

برندان مناپیس هنگام شیمی درمانی دچار نوروپاتی شد، اما خوش شانس است که پس از پایان درمان متوقف شد.  (با احترام به برندان مناپیس)

تنگی نفس

  • داشتن حمایت شریک زندگی، خانواده و دوستانش باعث شد تا برندان مناپیس با تشخیص سرطان روده بزرگ در مرحله 4 در سن 29 سالگی دست و پنجه نرم کند.

  • «وقتی از خانه بیرون می روم، باید بدانم حمام کجاست. … این چیزی در پشت سر من است، و من باید به چیزی فکر کنم که قبلا هرگز مجبور نبودم به آن فکر کنم. “درک این ایده که چیزی برای همیشه متفاوت باشد، سخت است.”

    اگر در سمت چپ یا در راست روده باشد، ممکن است با حرکات روده یا به طور کلی درد شکم درد داشته باشید. ممکن است تغییری در آنچه ما در کالیبر مدفوع می بینیم داشته باشید. به جای مدفوع طبیعی، ممکن است مدفوع لاغری داشته باشید. این یک بحث خنده دار است زیرا افراد از صحبت کردن در مورد حرکات روده خود ناراحت می شوند. اما در واقع توجه کردن بسیار مهم است.»

    خون در مدفوع

  • پیدا کردن زودتر سرطان روده بزرگ اغلب به این معنی است که جراحی به تنهایی می تواند آن را از بین ببرد. با متاستیز شدن، درمان آن سخت تر می شود.

    آخرین شیمی درمانی برندان مناپیس 46 ساعت به طول انجامید و او آن را در یک بسته فننی حمل کرد. (با احترام به برندان مناپیس)

    او می‌گوید: «در حالی که بیدار می‌شدم به من گفتند. “تقریباً بلافاصله یک طرح وجود داشت.”

    برندان مناپیس برای درمان سرطان کولورکتال مرحله 4 خود تحت شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی گسترده قرار گرفت. (با احترام به برندان مناپیس)

    سرطان روده بزرگ در جوانان

    او می‌گوید: «زمانی که این بیماری به کبد گسترش یابد، احتمال درمان آن بسیار کمتر است. با این حال، من خوشحالم که اغلب اوقات می گویم، حتی زمانی که قابل درمان نیست، قابل درمان است.

    با کولونوسکوپی، پزشکان می توانند پولیپ های پیش سرطانی را تشخیص دهند و قبل از تبدیل شدن به سرطان، آنها را بردارند.

    توصیه‌های غربالگری کنونی برای سرطان کولون این است که از 45 سالگی، افراد باید هر 10 سال یک بار تحت کولونوسکوپی قرار گیرند، که اخیراً از 50 تغییر کرده است. Teitelbaum معتقد است که هم بیماران و هم پزشکان مراقبت‌های اولیه باید آگاه باشند که سرطان کولورکتال ممکن است در افراد جوان‌تر نیز رخ دهد.

    او می‌گوید: «این قطعاً شگفت‌انگیز بود. “این خیلی به من ضربه زد.”

    علائم “کتاب درسی”.

    Teitelbaum می‌گوید که بیماران مسن‌تر تمایل به سرطان بیشتری در سمت راست دارند که کولون صعودی است. مشخص نیست که چرا بیماران جوان تر مشکلات بیشتری در سمت چپ مشاهده می کنند. اما منجر به علائم خاصی می شود.

    برخی از افراد از صحبت در مورد حرکات روده خود خجالت می کشند، حتی با پزشک خود، به این معنی که در اسرع وقت کمک دریافت نمی کنند. سایر موانع نیز ممکن است انجام کولونوسکوپی را برای افراد جوان دشوار کند و درمان را بیشتر به تأخیر بیاندازد.

    او همچنین متوجه وجود خون در مدفوع خود شد و نمی توانست بیش از یک ساعت و نیم بنشیند که در حین رانندگی به تعطیلات متوجه این موضوع شد. بعد از خوردن غذا، چنان احساس بدی می کرد که احساس خواب آلودگی می کرد.

    او در اوایل اکتبر 2021 به پزشک مراجعه کرد که او را برای کولونوسکوپی فرستاد. به محض اینکه مناپیس از خواب بیدار شد، متوجه شد که بد است.

    او می‌گوید: «یک بیمار جوان‌تر دارم که دوچرخه‌سوار بسیار رقابتی بود و متوجه شد که به جای 100 مایل در هفته، فقط 50 مایل در هفته می‌تواند دوچرخه‌سواری کند. معلوم شد که او سرطان رکتوم دارد و به آرامی خون خود را از دست می‌دهد و دلیلش هم همین بوده است.»

    آخرین شیمی درمانی برندان مناپیس 46 ساعت به طول انجامید و او آن را در یک بسته فننی حمل کرد.  (با احترام به برندان مناپیس)

    او می‌گوید: «در نگاهی به گذشته، تقریباً چیزهایی بود که آنها می‌گویند در کتاب‌های درسی باید مراقب آن‌ها باشیم.

    Menapace می‌گوید: «تا زمانی که به این مرز پنج ساله نرسید، درمان شده یا عاری از سرطان در نظر گرفته نمی‌شوید». “به دلیل نحوه گسترش آن، به این سادگی نبود که تومور را جدا کنید یا اینکه من را بدون سرطان اعلام کنید.”

    برندان مناپیس برای درمان سرطان کولورکتال مرحله 4 خود تحت شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی گسترده قرار گرفت.  (با احترام به برندان مناپیس)

    زمانی که مناپیس شیمی درمانی می کرد، نوروپاتی، بی حسی و گزگز ناشی از آسیب عصبی را تجربه کرد. به محض توقف درمان، این علائم از بین رفت. او مجبور شده است خود را با عدم رکتوم وفق دهد.

    گزارشی که اخیراً از انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که میزان سرطان روده بزرگ در جوانان در حال افزایش است. دلیل این افزایش همچنان یک راز باقی مانده است.

    خستگی

  • در تابستان 2021، Menapace دچار درد لگن، یبوست، نفخ و خستگی شد.

    وقتی برندان مناپیس غذا می خورد، احساس “وحشتناکی” می کرد و می خواست چرت بزند. او متوجه خون در مدفوع خود شد و به پزشک مراجعه کرد.

    داشتن حمایت شریک زندگی، خانواده و دوستانش باعث شد تا برندان مناپیس با تشخیص سرطان روده بزرگ در مرحله 4 در سن 29 سالگی دست و پنجه نرم کند.

    بسیاری از بیماران جوانتر، افرادی در 30، 40 سالگی، ممکن است حتی یک پزشک مراقبت های اولیه نداشته باشند. آنها هیچ مشکل پزشکی ندارند. تیتلباوم توضیح می دهد که آنها کاملا سالم هستند. چیزهای دیگری نیز وجود دارد که با کولونوسکوپی دشوار است. شما باید کسی را پیدا کنید که شما را سوار کند. … باید یک روز مرخصی بگیرید. شما باید بیمه داشته باشید. شما باید بتوانید از پس هزینه های آماده سازی برآیید. بنابراین، موانع زیادی وجود دارد.»

    این مقاله در ابتدا در سایت TODAY.com منتشر شده است



  • منبع