ایران اولین زندانی شناخته شده ای را که در اعتراضات دستگیر شده بود اعدام کرد

فعالان هشدار می دهند که ممکن است دیگران نیز به زودی اعدام شوند زیرا فعالان می گویند که تاکنون حداقل ده ها نفر به دلیل مشارکت در تظاهرات حکم اعدام دریافت کرده اند.

ایران پس از کشته شدن مهسا امینی 22 ساله در 16 سپتامبر که پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق کشور جان باخت، تحت تظاهرات اعتراضی قرار گرفته است. به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی که از آغاز تظاهرات ها را زیر نظر دارند، دست کم 475 نفر در تظاهرات در میان سرکوب شدید امنیتی کشته شده اند. بیش از 18000 نفر توسط مقامات بازداشت شده اند.

ایران یکی از برترین جلادهای جهان است. معمولاً زندانیان را با حلق آویز کردن اعدام می کند. پیش از این، عفو بین‌الملل گفته بود که به سندی دست یافته است که توسط یکی از فرماندهان ارشد پلیس ایران امضا شده است که در آن درخواست شده است که اعدام یک زندانی «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» کامل شود و حکم اعدام او در ملاء عام به عنوان «ژستی دلگرم‌کننده نسبت به» اجرا شود. نیروهای امنیتی.»

میزان گفت شکاری در 25 سپتامبر دستگیر و سپس در 20 نوامبر به اتهام “محاربه”، یک کلمه فارسی به معنای “جنگ علیه خدا” محکوم شد. این اتهام در دهه‌های پس از سال 1979 علیه دیگران مطرح شده و مجازات اعدام را در پی دارد.

خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه کشور اداره می شود، هویت مرد اعدام شده را محسن شکاری معرفی کرد. در این بیانیه آمده است که او در دادگاه انقلاب تهران مجرم شناخته شده است، دادگاهی که معمولاً پرونده‌هایی را پشت درهای بسته برگزار می‌کند که در سایر پرونده‌ها مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفته است زیرا به محاکمه‌ها اجازه نمی‌دهد وکیل خود را انتخاب کنند یا حتی شواهدی علیه آنها ببینند.

این اعدام در حالی صورت می‌گیرد که سایر بازداشت‌شدگان نیز به دلیل مشارکت در تظاهرات‌هایی که ابتدا به عنوان اعتراضی علیه پلیس اخلاق ایران آغاز شد و به یکی از جدی‌ترین چالش‌های حکومت دینی ایران از زمان انقلاب اسلامی 1979 این کشور تبدیل شد، با مجازات اعدام روبرو هستند.

جان گامبرل را در توییتر در www.twitter.com/jongambrellAP دنبال کنید.





منبع___

خبرگزاری میزان ایران از اعدام خبر داده است. این مرد را به بستن خیابان و حمله با قمه به یکی از نیروهای امنیتی در تهران متهم کرد.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – ایران روز پنجشنبه اعلام کرد یک زندانی را که به جرم جنایتی که گفته می شود در جریان اعتراضات سراسری در کشور مرتکب شده بود، اعدام کرده است، اولین مجازات اعدام از این دست توسط تهران.

محمود امیری مقدم، مدیر گروه فعال حقوق بشر ایران در اسلو نوشت: «اعدام #محسن شکاری باید من باشم با واکنش‌های شدید وگرنه با اعدام‌های روزانه معترضان مواجه خواهیم شد. این اعدام باید پیامدهای عملی سریع در سطح بین المللی داشته باشد.»