ایران از حمله پهپادی به تاسیسات دفاعی در اصفهان خبر داد

به طور جداگانه، تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در یک منطقه صنعتی در نزدیکی شهر شمال غرب تبریز رخ داده است. گفته می‌شود که علت آن هنوز مشخص نیست، زیرا تصاویری از تلاش آتش‌نشانان برای خاموش کردن آتش نشان داده شده است.

در آوریل 2021، ایران اسرائیل را مسئول حمله به تاسیسات هسته ای زیرزمینی نطنز خود دانست که به سانتریفیوژهای آن آسیب رساند.

اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما رسانه های اسرائیلی به طور گسترده گزارش دادند که این کشور یک حمله سایبری ویرانگر را ترتیب داده است که باعث خاموشی تاسیسات هسته ای شده است. مقامات اسرائیلی به ندرت عملیات انجام شده توسط واحدهای نظامی مخفی این کشور یا سازمان اطلاعاتی موساد را تایید می کنند.

رافائل ماریانو گروسی، مقام ارشد هسته ای سازمان ملل متحد، اخیراً هشدار داد که ایران اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت «چندین» سلاح هسته ای در صورت تمایل دارد.

این بیانیه وزارت دفاع را منتشر کرد که می‌گوید حمله اواخر روز شنبه رخ داد و خسارت جزئی به پشت بام وارد کرد. در این گزارش آمده است که سه پهپاد توسط پدافند هوایی ایران سرنگون شده است.

تلاش ها برای احیای توافقنامه 2015 با قدرت های جهانی که محدودیت هایی را برای فعالیت های هسته ای ایران در سال گذشته متوقف کرد. هم ایالات متحده و هم اسرائیل متعهد شده اند که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کنند و هیچکدام احتمال اقدام نظامی را رد نکرده اند.



منبع

در سال 2020، ایران اسرائیل را مقصر حمله پیچیده ای دانست که منجر به کشته شدن دانشمند ارشد هسته ای این کشور شد.

پارچین پایگاه نظامی است که در آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران مشکوک به آزمایش‌های ماشه‌های انفجاری است که می‌تواند در سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا برای اهداف صلح‌آمیز است. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که ایران تا سال 2003 یک برنامه سازمان‌یافته تسلیحات هسته‌ای را اجرا می‌کرد.

این وزارتخانه نگفت که چه کسی مظنون به انجام این حمله است.

ایران و اسرائیل مدت‌هاست که درگیر جنگی در سایه بوده‌اند که شامل حملات مخفیانه به تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران می‌شود.

دبی، امارات متحده عربی (AP) – به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، بامداد یکشنبه، هواپیماهای بدون سرنشین به یک کارخانه دفاعی ایران در شهر مرکزی اصفهان حمله کردند.

سال گذشته، ایران اعلام کرد در یک حادثه غیر قابل توضیح در پایگاه نظامی و توسعه تسلیحاتی پارچین در شرق تهران، پایتخت، یک مهندس کشته و یک کارمند دیگر زخمی شد. این وزارتخانه بدون ارائه جزئیات بیشتر، آن را یک تصادف خواند.