ایالات متحده یک بالون جاسوسی مظنون چینی را در سواحل کارولینا سرنگون کرد

توماس کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که این بالون احتمالاً حاوی چندین حسگر است که برای ارزیابی تأسیسات غیرنظامی و نظامی ایالات متحده، رهگیری ارتباطات و احتمالاً حتی فناوری‌های عملیاتی بیشتری که می‌تواند به چین در شناسایی ایالات متحده کمک کند، استفاده می‌شود. موشک ها

او به خبرنگاران گفت که بایدن در ابتدا در روز سه‌شنبه در جریان قرار گرفته و به‌روزرسانی‌های منظم را دریافت می‌کند.

بینگن که اکنون مدیر پروژه امنیت هوافضا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن دی سی است، معتقد است چین پیامی را به دولت بایدن ارسال می کند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت که دولت وضعیت را از نزدیک دنبال می کند و “همه گزینه ها را روی میز نگه می دارد.”

قبل از سرنگونی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اوایل روز شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد بالون، گفت: «ما از آن مراقبت می‌کنیم». اداره هوانوردی فدرال و گارد ساحلی برای پاکسازی حریم هوایی و آب زیر زمین کار کردند.

واشنگتن – ایالات متحده روز شنبه یک بالن مشکوک جاسوسی چین را در سواحل کارولینا پس از عبور از سایت‌های حساس نظامی در سراسر آمریکای شمالی و تبدیل به آخرین نقطه آتش‌سوزی در تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، سرنگون کرد.

هجوم بالن های جاسوسی به حریم هوایی ایالات متحده قبلاً رخ داده است، سرتیپ نیروی هوایی. ژنرال پت رایدر روز جمعه به خبرنگاران گفت. اما او از ذکر نمونه ها خودداری کرد.

جیم هیمز، نماینده کانکتیکات، دموکرات ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، “ژنرال های صندلی راحتی را تشویق کرد تا دستکش های بوکس را درآورند” تا زمان تعیین کنند که آیا شلیک بالون بهترین اقدام است یا خیر.

بلینکن گفت: «اولین گام، خارج کردن تجهیزات نظارتی از حریم هوایی ما است.»

این مقام که مجاز به صحبت علنی نبود، گفت: مشخص نیست چینی ها به دنبال چه هستند. ساقط کردن آن آوارها را در یک منطقه وسیع پخش می کند و خطر جراحات یا مرگ بر روی زمین بسیار زیاد تلقی می شود.

در مراسم استقبال در تالار بزرگ مردم پکن، 9 نوامبر 2017، پرچم آمریکا در کنار نشان ملی چین به اهتزاز درآمد.

ارسال پیام؟

هواپیمای فعلی روز جمعه در حال حرکت به سمت شرق بر فراز مرکز ایالات متحده بود. به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی، این بالون همراه با تجهیزاتش به اندازه دو اتوبوس است. با حسگرهای هوشمند و نظارتی پر شده است.

معلوم نیست چینی ها به دنبال چه هستند

مایکل مک کال، نماینده جمهوری خواه تگزاس که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، گفت که این بالون هرگز نباید اجازه ورود به حریم هوایی ایالات متحده را می داد.

بایدن برای اولین بار روز سه شنبه در مورد بالون مطلع شد، همان روزی که سخنگوی کاخ سفید با خبرنگاران در مورد اهمیت بهبود تعامل با چینی ها صحبت کرد.

رئیس جمهور جو بایدن در اظهاراتی کوتاه روز شنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد بالون در اوایل روز شنبه گفت: “ما از آن مراقبت خواهیم کرد.” بعداً در همان روز وقتی از بایدن پرسیدند که آیا قصد دارد بالونی را که بر فراز ایالات متحده در حال حرکت بود شلیک کند یا خیر، بایدن لبخندی زد و انگشت شست را بالا داد.

کربی گفت: این مهم ترین رابطه دوجانبه در جهان است.

بیشتر: جیم جردن، نماینده FBI، اداره آموزش و پرورش را در مورد یادداشت هیئت مدیره مدرسه احضار کرد

عملیاتی در آب‌های سرزمینی ایالات متحده برای بازیابی زباله‌های بالون که در حدود 60000 فوتی پرواز می‌کرد و به اندازه سه اتوبوس مدرسه تخمین زده می‌شد، در حال انجام بود.

تستر، که ریاست کمیته فرعی سنا که بر هزینه های دفاعی نظارت دارد، گفت که مقامات دولت را به هیئت خود خواهد کشاند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اگر بالون به عنوان یک ضربه تلافی جویانه در چشم در نظر گرفته شده باشد، نتیجه معکوس خواهد داشت. چین اکنون دروغ می گوید که آن را از دست داده و به خاطر ورود به حریم هوایی آمریکا عذرخواهی می کند.

جمهوری خواهان تنها کسانی نیستند که از مدیریت اوضاع توسط بایدن انتقاد می کنند. جان تستر، سناتور مونتانا، یکی از آسیب‌پذیرترین دموکرات‌هایی که برای انتخاب مجدد در سال 2024 انتخاب شده است، پس از عبور بالون بر فراز ایالتش، خواستار «پاسخ‌های واقعی» شد.

سه روز بعد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، سفر خود به چین را به دلیل بالون لغو کرد.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: ایالات متحده بالون جاسوسی چینی مشکوک را سرنگون کرد





منبع

رایدر گفت: “چیزی که من در حال حاضر به شما می گویم این است که اطلاعات طبقه بندی شده است.” من نمی‌توانم آن را ارائه کنم جز اینکه بتوانم تأیید کنم که حوادث دیگری وجود داشته که در آن بالون‌ها به خاک ایالات متحده نزدیک شده یا از آن عبور کرده‌اند.»

رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ گفت پنتاگون باید آن را ساقط کند، همانطور که مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق و آسا هاچینسون فرماندار آرکانزاس که هر دو در حال بررسی پیوستن به ترامپ در رقابت جمهوری خواهان برای نامزدی ریاست جمهوری 2024 هستند، این کار را انجام دادند.

سخنگوی پنتاگون سرتیپ نیروی هوایی آمریکا ژنرال پاتریک رایدر در جریان یک جلسه توجیهی رسانه ای در پنتاگون، جمعه، 3 فوریه 2023، در واشنگتن صحبت می کند. (AP Photo/Alex Brandon) ORG XMIT: DCAB113

جمهوریخواهان خواهان سرنگونی بالون هستند

اسکات موری، یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی و افسر اطلاعاتی، گفت: این بالون می‌تواند تجهیزات اولیه جمع‌آوری اطلاعات را برای جمع‌آوری ارتباطات و سایر سیگنال‌ها، تصاویر فوری یا ویدئوهای تمام حرکت حمل کند.

مک کال در بیانیه ای گفت: «مقامات ایالات متحده اذعان کرده اند که این بالون را از زمانی که بر فراز جزایر آلوتی پرواز کرده بود، زیر نظر داشتند – جایی که می توانست به راحتی بالای آب سرنگون شود.»

نماینده مایکل مک کال، آر-تگزاس

جان بولتون، که به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ خدمت می کرد، از خود پرسید که آیا می توان یک پارگی کوچک در بالون گذاشت تا بتواند به پایین بیفتد و دستگیر شود.

تصاویر تلویزیونی یک انفجار کوچک و به دنبال آن بالون به سمت آب پایین آمد.

این یک پلت فرم بزرگ با محموله نسبتاً بزرگ است. ما نمی دانیم سنسورهای دقیق چیست. اما این می تواند ترکیبی از چیزها باشد. بدیهی است که این می تواند دوربین باشد، اما همچنین می تواند چیزهایی مانند مادون قرمز یا اطلاعات سیگنال باشد. ممکن است انتشار گازهای گلخانه ای یا ارتباطات الکترونیکی یا هر چیز دیگری را جذب کند.»

همچنین روز سه شنبه، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که سفر برنامه ریزی شده بلینکن بخشی از تلاش برای بازگرداندن برخی از خطوط ارتباطی بین کشورها بود.

این بالون نه تنها اندکی قبل از سفر برنامه ریزی شده بلینکن، بلکه زمانی که ایالات متحده در حال امضای قراردادی با فیلیپین برای دو برابر کردن حضور نظامی ایالات متحده در آنجا بود، وارد شد. این بخشی از تلاش برای مقابله با تهدیدات چین برای تایوان و نفوذ فزاینده چین در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

نماینده مایکل مک کال، آر-تگزاس

پاسخ به “ژنرال های صندلی راحتی”

“مونتانی ها برای آزادی و حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و من همیشه برای دفاع از هر دو می جنگم.” او توییت کرد.

اولین بار نیست

موری گفت: «هرچند چیزی که به من مکث می‌کند این است که هر چیزی که روی بالون می‌گذارند، این پتانسیل را دارد که در صورت سرنگونی بالون گرفته شود و از آن بهره‌برداری شود».

آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشته است.

اداره هوانوردی فدرال بعد از ظهر شنبه در توییتر نوشت که چندین خروج و ورود به سواحل شرقی را متوقف می کند تا “از وزارت دفاع در تلاش برای امنیت ملی حمایت کند.”

بسیاری از جمهوری خواهان به دولت حمله کردند که اجازه داده است بالون بماند.

اما نه تنها باعث ایجاد نگرانی‌های امنیتی ملی و دیپلماتیک برای دولت بایدن، بلکه یک سردرد سیاسی نیز می‌شود.

دموکرات خواهان پاسخ است

در میان بسیاری از سؤالات باقی مانده این است که چرا این بالون، که چینی ها معتقدند یک «کشتی هوایی غیرنظامی» است که بیشتر برای تحقیقات آب و هوا استفاده می شود و از مسیر منفجر شده است، در حریم هوایی ایالات متحده بود – و چرا اکنون.

بعید است پکن اطلاعات بیشتری از بالون جمع آوری کند که بتواند از ماهواره هایی که هر دو کشور برای جاسوسی از یکدیگر استفاده می کنند، بیاموزد. و کشتی هوایی به بزرگی دو اتوبوس قرار نبود کشف نشده بماند.

روز جمعه، بلینکن گفت که “در صورت فراهم شدن شرایط” سفر خود را تغییر خواهد داد.

مربوط: بلینکن سفر به چین را در بحبوحه درگیری با بالون جاسوسی به تعویق انداخت. مقامات ایالات متحده برای خلاص شدن از شر آن تلاش می کنند

در مراسم استقبال در تالار بزرگ مردم پکن، 9 نوامبر 2017، پرچم آمریکا در کنار نشان ملی چین به اهتزاز درآمد.

کاراکو، دستیار سابق کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که دولت بایدن باید آن را از بین ببرد یا راهی برای تصرف آن بیابد تا پیامی را به پکن ارسال کند.

سخنگوی پنتاگون سرتیپ نیروی هوایی آمریکا  ژنرال پاتریک رایدر در جریان یک جلسه توجیهی رسانه ای در پنتاگون، جمعه، 3 فوریه 2023، در واشنگتن صحبت می کند.  (AP Photo/Alex Brandon) ORG XMIT: DCAB113

کاخ سفید و وزارت دفاع به درخواست‌های USA TODAY برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

هیمز جمعه به USA TODAY گفت: «مواردی وجود دارد که شما ترجیح می‌دهید چیزی کامل داشته باشید تا اینکه یک میدان زباله را در صدها مایل مربع پخش کنید.

او گفت: «از این طریق می‌توانیم با چینی‌ها همان کاری را انجام دهیم که دیگران با ما انجام می‌دهند، و فناوری را از بالون آویزان کنیم و ببینیم که واقعاً چیست.

«پیامدترین روابط دوجانبه»

«آنها چه علامتی می دهند؟ و آنها امیدوارند به چه چیزی برسند؟» کاری بینگن، معاون سابق وزارت دفاع در امور اطلاعات و امنیت، گفت: «زیرا این چیزی است که نمی توانید از دست بدهید. قرار بود گرفتار شوند. این چیزی است که در مورد آن بسیار گستاخ است.”

بیشتر: مدیر شرکت هواپیمایی ساوث وست در پی «نابودی» لغو پرواز در مقابل هیئت سنا شهادت می دهد