ایالات متحده کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را از منابع اجلاس سران آمریکا مستثنی می کند

جنجال بر سر فهرست مهمانان، هدف ایالات متحده برای استفاده از این اجلاس برای ترمیم روابط آمریکای لاتین آسیب دیده در دوران سلف بایدن، دونالد ترامپ، تقویت مجدد نفوذ ایالات متحده و مقابله با چین را مخدوش کرده است.

این تصمیم ایالات متحده اولین بار توسط بلومبرگ گزارش شد. کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

مقامات کاخ سفید تاکید کرده‌اند که غوغای دعوت‌ها به پایان خواهد رسید و اجلاس بدون توجه به اینکه چه کسی شرکت می‌کند، موفقیت‌آمیز خواهد بود.

میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، ماه گذشته گفت که حتی در صورت دعوت هم به این کشور نخواهد رفت و ایالات متحده را به “فشار بی رحمانه” برای غیر فراگیر کردن نشست متهم کرد. کوبا در دو اجلاس گذشته شرکت کرد.

توسط مت اسپتالنیک و دیو گراهام

همچنین دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه، یک چریک سابق مارکسیست که در ماه نوامبر پس از زندانی کردن رقبا، برای چهارمین دوره متوالی برنده شد، از حضور در این اجلاس منع شده است.

یک منبع مستقر در واشنگتن اواخر روز یکشنبه گفت که مقامات ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که نگرانی ها در مورد حقوق بشر و فقدان دموکراسی در این سه کشور، مخالفان اصلی واشنگتن در آمریکای لاتین، برای دعوت از آنها بسیار سنگین است.

رئیس‌جمهور چپ‌گرای مکزیک گفته است که منتظر است تا بایدن قبل از اعلام رفتنش تصمیم بگیرد. لوپز اوبرادور می تواند روز دوشنبه صبح وقتی در یک کنفرانس خبری عادی صحبت می کند، کار را پیگیری کند.

طرد ونزوئلا و نیکاراگوئه به رهبری چپ‌ها قبلاً در هفته‌های اخیر مطرح شده بود.

اگر لوپز اوبرادور حاضر نشود، می‌تواند سؤالاتی را در مورد چشم‌انداز پیشرفت در بحث‌ها در مورد مهار مهاجرت در مرز جنوبی آمریکا که اولویت بایدن است، ایجاد کند.

این تصمیم که به دنبال هفته‌ها رایزنی‌های فشرده انجام شد، اگر آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک و برخی از رهبران دیگر حاضر نشوند، خطر بایکوت شرم‌آور گردهمایی به میزبانی ایالات متحده در این هفته در لس‌آنجلس را به دنبال دارد.

یک مقام آمریکایی گفت که پس از رد ریاست جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو، دولت در حال بررسی نقش خوان گوایدو، رهبر مخالفان، احتمالاً در یک رویداد جانبی است.

واشنگتن/مکزیکو سیتی (رویترز) – علیرغم تهدیدهای رئیس جمهور مکزیک مبنی بر عدم حضور در گردهمایی، افراد مطلع گفتند که دولت بایدن تصمیم نهایی را برای حذف دولت های کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه از اجلاس سران قاره آمریکا گرفته است. همه کشورهای نیمکره غربی دعوت شدند.

به گفته یک منبع، پیشنهاد نقش محدود به کوبا راهی برای آرام کردن لوپز اوبرادور بود، اما این ایده رد شد. از فعالان جامعه مدنی کوبا دعوت شده است.

(گزارش توسط مت اسپتالنیک در واشنگتن و دیو گراهام در مکزیکوسیتی؛ ویرایش توسط شری ناواراتنام و گری دویل)



Source link

واشنگتن گوایدو را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت می شناسد و انتخاب مجدد مادورو در سال 2018 را تقلبی خوانده است.

اکثر رهبران اعلام کرده‌اند که در آن شرکت خواهند کرد، اما مخالفت‌های دولت‌های تحت رهبری چپ‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم آمریکای لاتین دیگر مانند گذشته تمایلی به پیروی از واشنگتن ندارند.

مقامات آمریکایی گفتند، اما با توجه به اینکه رئیس جمهور جو بایدن قرار است روز چهارشنبه اجلاس سران را افتتاح کند، حرف آخر در مورد کوبا تحت حاکمیت کمونیست بر این بود که آیا یک نماینده رده پایین تر به جای رئیس جمهور این جزیره دعوت شود یا خیر.