ایالات متحده قصد دارد تا اخراج کوبایی ها، نیکاراگوئه ای ها و هائیتی ها از مرز را گسترش دهد

گذرگاه های کوبا و نیکاراگوئه در همان دوره زمانی 38 درصد افزایش یافت و حدود 68000 مهاجر در ماه نوامبر وارد کشور شدند که این رقم در ماه قبل از آن 49000 نفر بود.

برنامه آزادی مشروط برای ونزوئلایی ها مشابه برنامه ای بود که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه ایجاد شد که به اوکراینی های دارای حامیان مالی ایالات متحده اجازه می دهد تا با درخواست از خارج از کشور وارد ایالات متحده شوند و به طور موقت در ایالات متحده بمانند.

روابط دیپلماتیک سرد بین ایالات متحده و دولت های کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، اخراج به این کشورها را پیچیده کرده است. تعداد فزاینده‌ای از مهاجران از این کشورها به مرز ایالات متحده و مکزیک رسیده‌اند تا در بحبوحه ناآرامی‌های اقتصادی و سیاسی در داخل، به دنبال پناهندگی از ایالات متحده باشند.

بر اساس عنوان 42، که در ابتدا در مارس 2020 و در آغاز همه‌گیری کووید-19 در دوره جمهوری‌خواه، رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ صادر شد، ماموران مرزی می‌توانند بدون دادن فرصتی برای پناهندگی، مهاجران را به سرعت به مکزیک اخراج کنند.

مکزیک تنها اخراج برخی از ملیت‌ها، عمدتاً مکزیکی‌ها و آمریکایی‌های مرکزی، را بر اساس عنوان 42 پذیرفته است. اما پس از موافقت مکزیک با پذیرش مجدد ونزوئلایی‌ها در ماه اکتبر، گذرگاه‌های آنها به طرز چشمگیری کاهش یافت و برخی تسلیم شدند و به خانه بازگشتند.

توسط تد هسون و میکا روزنبرگ

هائیتی اخراج‌شدگان و مهاجرانی را که تحت عنوان 42 اخراج شده‌اند، پذیرفته است، اما قانون‌گذاران و مدافعان دولت بایدن را به دلیل بازگرداندن مردم در حالی که کشور در آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی به سر می‌برد، انتقاد کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، یک دموکرات، از زمان روی کار آمدن در ژانویه 2021، با سطوح بی سابقه گذرگاه مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک دست و پنجه نرم کرده است که انتقاد جمهوری خواهان و برخی از اعضای حزب خود را که می گویند سیاست های او بیش از حد سست است، برانگیخته است.

در یک طرح مدیریت مرزی که در اوایل ماه جاری منتشر شد، این آژانس اعلام کرد که قصد دارد از مدل ارائه شده توسط برنامه ونزوئلا استفاده کند.

قوانین جدید برای کوبایی ها، نیکاراگوئه ای ها و هائیتی ها بر اساس برنامه موجود برای ونزوئلایی ها که در اکتبر راه اندازی شد، الگوبرداری می شود. این برنامه به 24000 ونزوئلایی در خارج از ایالات متحده اجازه می دهد تا در صورت داشتن حامیان مالی آمریکایی، از طریق “آزادی مشروط بشردوستانه” برای ورود به این کشور از طریق هوایی اقدام کنند. ونزوئلاهایی که در تلاش برای عبور از مرز دستگیر می شوند، عموماً به مکزیک بازگردانده می شوند.

اخراج، بر اساس قانونی که به عنوان عنوان 8 شناخته می شود، یک فرآیند رسمی تر و طولانی تر است که در مقایسه با اخراج هایی که ممکن است تحت عنوان 42 فقط چند ساعت طول بکشد، می تواند منجر به محدودیت های طولانی در ورود مجدد به ایالات متحده شود.

بر اساس برنامه جدید آزادی مشروط ونزوئلا، بیش از 14000 ونزوئلایی مورد بررسی قرار گرفتند و مجوز سفر به ایالات متحده را دریافت کردند و بیش از 5900 نفر از 30 نوامبر به طور قانونی وارد این کشور شده بودند.

واشنگتن (رویترز) – دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از محدودیت‌های دوران همه‌گیری برای اخراج بسیاری از مهاجران کوبایی، نیکاراگوئه و هائیتی است که در مرز جنوب غربی به مکزیک گرفتار شده‌اند و همزمان به برخی از آنها به دلایل بشردوستانه اجازه ورود هوایی به ایالات متحده را می‌دهد. به سه مقام آمریکایی آشنا در این مورد.

دو مقام گفتند که تغییر سیاست برای کوبایی‌ها، هائیتی‌ها و نیکاراگوئه‌ای‌ها می‌تواند به زودی در این هفته انجام شود. یکی از مقامات سوم گفت که این می تواند برای دو گروه اول این هفته و نیکاراگوئه ها در تاریخ بعدی اعمال شود. چهارمین مقام آمریکایی به رویترز گفت که هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است. این مقامات به شرط ناشناس ماندن در مورد برنامه ریزی داخلی صحبت کردند.

“آزادی مشروط بشردوستانه”

بر اساس داده‌های گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) که هفته گذشته منتشر شد، پس از راه‌اندازی برنامه ونزوئلا، تعداد ونزوئلایی‌هایی که به طور غیرقانونی وارد ایالات متحده می‌شوند، از حدود 21000 برخورد در ماه اکتبر به 6200 مورد در نوامبر نزدیک به 70 درصد کاهش یافت.

ماموران گشت مرزی ایالات متحده در سال مالی 2022 که به 30 سپتامبر خاتمه یافت، رکورد 2.2 میلیون مهاجر را در مرز جنوب غربی دستگیر کردند. نزدیک به نیمی از دستگیرشدگان تحت سیاست عنوان 42 به سرعت اخراج شدند.

مقامات ایالات متحده گفتند که عنوان 42 در ابتدا برای مهار گسترش کووید ایجاد شده بود، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) از آن زمان گفته است که دیگر به دلایل بهداشت عمومی مورد نیاز نیست. حامیان مهاجر می گویند که این امر مهاجران آسیب پذیر را در معرض خطرات جدی مانند آدم ربایی یا حمله در شهرهای مرزی مکزیک قرار می دهد.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (DHS) و مقامات مکزیکی بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

این آخرین سیاست در دست بررسی پس از آن صورت گرفت که دادگاه عالی ایالات متحده در این هفته حکم داد که محدودیت‌های دوران همه‌گیری، معروف به عنوان 42، باید تا ماه‌ها به قوت خود باقی بمانند، زیرا یک نبرد حقوقی بر سر آینده آنها ادامه دارد.

تعداد کمی از هائیتی‌ها در ماه‌های اخیر در حال عبور از مرز ایالات متحده و مکزیک دستگیر شده‌اند، زیرا هزاران نفر اجازه درخواست ورود کمک‌های بشردوستانه به بنادر ورودی ایالات متحده را داشته‌اند.

(گزارش توسط تد هسون در واشنگتن و میکا روزنبرگ در نیویورک؛ گزارش اضافی توسط دیو گراهام در مکزیکوسیتی؛ ویرایش توسط مری میلیکن و آرورا الیس)



منبع