ایالات متحده در حال بررسی سرکوب سازندگان تراشه های حافظه در چین است

سخنگوی وزارت بازرگانی که نظارت بر کنترل صادرات را بر عهده دارد، در پاسخ به سوالی درباره این اقدام احتمالی، درباره محدودیت‌های احتمالی صحبت نکرد اما خاطرنشان کرد که «دولت بایدن بر روی آسیب رساندن به تلاش‌های (چین) برای تولید نیمه‌هادی‌های پیشرفته برای مقابله با خطرات مهم امنیت ملی متمرکز است. به ایالات متحده امریکا.”

توسط الکساندرا آلپر و کارن فریفلد

مشخص نیست که محدودیت های بالقوه چه تاثیری بر دیگر بازیکنان در چین می تواند داشته باشد. طبق بیانیه مطبوعاتی اینتل، اینتل که قراردادی برای مدیریت عملیات در کارخانه ای که به SK Hynix در چین می فروشد، حفظ کرده است، در حال حاضر تراشه های حافظه با 144 لایه را در سایت چینی تولید می کند.

کنگره ایالات متحده هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که هدف آن کمک به ایالات متحده برای رقابت با چین از طریق سرمایه گذاری میلیاردها دلار در تولید تراشه داخلی است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که اگر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور این اقدام را ادامه دهد، می‌تواند به شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس و SK Hynix در تراشه‌های حافظه کره جنوبی نیز آسیب برساند. سامسونگ دو کارخانه بزرگ در چین دارد در حالی که SK Hynix در حال خرید تجارت تولید تراشه های حافظه فلش NAND اینتل در چین است.

داده های Yole نشان می دهد که تولید تراشه های NAND در چین در سال جاری از کمتر از 14 درصد در سال 2019 به بیش از 23 درصد از کل تولید جهانی در سال جاری رسیده است، در حالی که تولید در ایالات متحده از 2.3 درصد به 1.6 درصد در مدت مشابه کاهش یافته است. برای شرکت های آمریکایی، تقریباً تمام تولید تراشه آنها در خارج از کشور انجام می شود.

به گفته کارشناسان کنترل صادرات، این اولین پیشنهاد ایالات متحده از طریق کنترل صادرات برای هدف قرار دادن تولید چینی تراشه های حافظه بدون کاربردهای نظامی تخصصی است که نمایانگر دیدگاه گسترده تری از امنیت ملی آمریکا است.

به گفته والت کون از شرکت مشاوره Yole Intelligence، YMTC حدود 5 درصد از تولید تراشه حافظه فلش حافظه NAND در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است که تقریباً دو برابر از سال گذشته است. وسترن دیجیتال حدود 13 درصد و میکرون 11 درصد است. کون گفت که YMTC از محدودیت هایی مانند محدودیت هایی که دولت بایدن در نظر دارد به شدت آسیب خواهد دید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، YMTC که قبلاً توسط وزارت بازرگانی در مورد اینکه آیا با فروش تراشه‌ها به شرکت مخابراتی چینی هوآوی، کنترل‌های صادرات ایالات متحده را نقض کرده است، در حال مذاکره با شرکت اپل است تا تراشه‌های حافظه فلش را به تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند آمریکایی عرضه کند.

تراشه‌سازانی که تحت این اقدام پول می‌گیرند، از ساخت یا توسعه تولید تراشه‌های پیشرفته خاص، از جمله تراشه‌های حافظه پیشرفته در سطحی که توسط دولت تعیین می‌شود، در کشورهایی از جمله چین منع خواهند شد.

به گفته دو منبع، بر اساس اقدامی که در حال بررسی است، مقامات ایالات متحده صادرات ابزارهایی را که برای ساخت تراشه های NAND با بیش از 128 لایه استفاده می شود به چین ممنوع خواهند کرد. LAM Research Corp و Applied Materials که هر دو در سیلیکون ولی مستقر هستند، تامین کنندگان اصلی چنین ابزارهایی هستند.

شرکت در حال رشد سریع

تراشه های NAND داده ها را در دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند و رایانه های شخصی و در مراکز داده مانند آمازون، فیس بوک و گوگل ذخیره می کنند. تعداد گیگابایت داده ای که یک تلفن یا لپ تاپ می تواند نگه دارد با توجه به تعداد تراشه های NAND و میزان پیشرفته بودن آنها تعیین می شود.

LAM Research Corp، SK Hynix و Micron از اظهارنظر در مورد سیاست ایالات متحده خودداری کردند. سامسونگ، Applied Materials Inc، YMTC و Western Digital Corp بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

YMTC که در سال 2016 تأسیس شد، یک قدرت رو به رشد در تولید تراشه های NAND است. همانطور که کاخ سفید در گزارش ژوئن 2021 نوشت، میکرون و وسترن دیجیتال تحت فشار قیمت‌های پایین YMTC هستند https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2021/06/100-day-supply-chain- بررسی-گزارش.pdf. در این گزارش آمده است که گسترش YMTC و پیشنهادات ارزان قیمت “یک تهدید مستقیم” برای Micron و Western Digital است. در این گزارش YMTC به عنوان “قهرمان ملی” چین و دریافت کننده حدود 24 میلیارد دلار یارانه چینی توصیف شده است.

(گزارش توسط الکساندرا آلپر و کارن فریفلد؛ گزارش اضافی توسط استفن نلیس؛ ویرایش توسط کریس سندرز و ویل دانهام)



منبع

کون گفت: “اگر آنها در 128 گیر می کردند، نمی دانم واقعا چگونه مسیری رو به جلو خواهند داشت.”

واشنگتن (رویترز) – به گفته چهار نفر از آشنایان با این موضوع، ایالات متحده در حال بررسی محدود کردن محموله‌های تجهیزات ساخت تراشه آمریکایی به سازندگان تراشه‌های حافظه در چین از جمله Yangtze Memory Technologies Co Ltd (YMTC) است که بخشی از تلاش برای توقف بخش نیمه‌رسانای چین است. پیشرفت کرده و از شرکت های آمریکایی محافظت می کند.

اقدامات کنگره

این اقدام همچنین به دنبال محافظت از تنها تولیدکنندگان تراشه های حافظه ایالات متحده، Western Digital Corp و Micron Technology Inc است که با هم حدود یک چهارم بازار تراشه های NAND را تشکیل می دهند.

این سرکوب، در صورت تصویب، شامل ممنوعیت ارسال تجهیزات ساخت تراشه ایالات متحده به کارخانه‌هایی در چین است که تراشه‌های NAND پیشرفته تولید می‌کنند.

همه منابع، رسیدگی دولت به این موضوع را در مراحل اولیه توصیف کردند و هنوز هیچ مقررات پیشنهادی پیش‌نویس نشده است.

تنش ها بین چین و ایالات متحده بر سر بخش فناوری در دوران دونالد ترامپ، سلف بایدن، عمیق تر شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد. رویترز در 8 ژوئیه گزارش داد که دولت بایدن همچنین در حال بررسی محدودیت‌هایی برای ارسال ابزارهایی برای ساخت تراشه‌های منطقی پیشرفته به چین است و به دنبال مهار بزرگترین سازنده تراشه چین، SMIC است.