اوکراین می گوید 9 هواپیمای جنگی روسیه در انفجارهای کریمه منهدم شده است

___

روسیه آسیب دیدن هواپیما در انفجارهای روز سه‌شنبه را تکذیب کرد – یا اینکه حمله‌ای صورت گرفته است.

اوکراین و روسیه یکدیگر را به گلوله باران نیروگاه، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا متهم کرده اند که ترس بین المللی از وقوع یک فاجعه را برانگیخته است.

در همین حال، گلوله باران روسیه سه شنبه شب تا چهارشنبه به مناطقی در سراسر اوکراین از جمله منطقه مرکزی دنیپروپتروفسک حمله کرد که به گفته والنتین رزنیچنکو، فرماندار این منطقه، 13 نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، چند ساعت پس از انفجارها، در سخنرانی ویدئویی شبانه‌اش وعده بازپس‌گیری شبه‌جزیره را داد و گفت: «این جنگ روسیه علیه اوکراین و علیه تمام اروپای آزاد با کریمه آغاز شد و باید با کریمه پایان یابد – آزادی آن».

اگر نیروهای اوکراینی در واقع مسئول این انفجارها بودند، این اولین حمله بزرگ شناخته شده به یک سایت نظامی روسیه در کریمه بود که کرملین آن را در سال 2014 ضمیمه کرد. انفجاری کوچکتر در ماه گذشته در مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در بندر سواستوپل کریمه توسط خرابکاران اوکراینی با استفاده از یک پهپاد موقت مقصر شناخته شد.

در طول جنگ، روسیه از آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای متعدد در مکان‌های ذخیره مهمات در قلمرو خود در نزدیکی مرز اوکراین خبر داده و برخی از آنها را حملات اوکراینی می‌داند. مقامات اوکراینی عمدتا در مورد این حوادث سکوت کرده اند.

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، که صریح‌تر از سایر مقامات است، روز سه‌شنبه به صورت پنهانی گفت که این انفجارها یا توسط یک سلاح دوربرد ساخت اوکراین یا کار چریک‌هایی است که در کریمه فعالیت می‌کنند.

هواپیماهای جنگی روسیه از ساکی برای حمله به مناطقی در جنوب اوکراین در مدت کوتاهی استفاده کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی اوکراینی از حدس و گمان‌هایی مبنی بر اصابت موشک‌های دوربرد اوکراینی به این پایگاه غوغا کرده‌اند.

مقامات اوکراینی به طور علنی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌اند، در حالی که به توضیح روسیه مبنی بر آتش گرفتن مهمات پایگاه هوایی ساکی و منفجر شدن مهمات و همچنین تأکید بر اهمیت شبه جزیره‌ای که مسکو هشت سال پیش آن را ضمیمه کرد، مسخره می‌کنند.

اما مقامات ایالات متحده تاکنون از ارائه آنها خودداری کرده اند، زیرا می ترسند که این امر باعث تحریک روسیه و گسترش درگیری شود. اما انفجارهای ساکی این گمانه زنی را در رسانه های اجتماعی برانگیخت مبنی بر اینکه ممکن است اوکراین بالاخره به این سلاح ها دست یافته باشد.

مقامات مسکو مدت‌هاست به اوکراین هشدار داده‌اند که هرگونه حمله به کریمه باعث انتقام‌جویی گسترده از جمله حمله به «مراکز تصمیم‌گیری» در کیف خواهد شد.

او گفت که ارتش اوکراین همچنین ممکن است از موشک های ضد کشتی هارپون که توسط غرب عرضه شده است استفاده کرده باشد که می تواند علیه اهداف زمینی نیز استفاده شود و بردی در حدود 300 کیلومتر (حدود 185 مایل) دارد.

رزنیچنکو گفت: «شب وحشتناکی بود. «برداشتن اجساد از زیر آوار بسیار سخت است. ما با دشمن ظالمی روبه رو هستیم که هر روز علیه شهرها و روستاهای ما دست به هراس می زند.»

نیروهای روسی همچنین به گلوله باران شهر مجاور نیکوپول در سراسر رودخانه دنیپر از نیروگاه اتمی Zaporizhzhia تحت اشغال روسیه، بزرگترین نیروگاه اروپا، ادامه دادند.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی گفت: نیروهای اوکراینی می توانستند پایگاه هوایی روسیه را با موشک ضد کشتی نپتون اوکراینی که بردی در حدود 200 کیلومتر (حدود 125 مایل) دارد و می توانست برای استفاده علیه اهداف زمینی وفق داده شود و می توانست حمله کنند. از مواضع اوکراینی در نزدیکی میکولایف در شمال غربی کریمه شلیک شود.

پایگاه در شبه جزیره دریای سیاه که در جنوب اوکراین قرار دارد، حداقل 200 کیلومتر (حدود 125 مایل) با نزدیکترین موقعیت اوکراین فاصله دارد – خارج از برد موشک های ارائه شده توسط ایالات متحده برای استفاده در سیستم های HIMARS.

روز چهارشنبه، مقامات روسیه به دنبال کم اهمیت جلوه دادن این انفجارها بودند و گفتند که تمام هتل ها و سواحل در شبه جزیره که یک مقصد گردشگری محبوب برای بسیاری از روس ها است، تحت تأثیر قرار نگرفته اند. انفجارها که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 13 نفر شد، باعث شد تا گردشگران وحشت زده فرار کنند زیرا توده های دود بر فراز خط ساحلی مجاور بلند شده است. آنها پنجره ها را کوبیدند و در برخی از ساختمان های آپارتمانی آسیب های دیگری وارد کردند.

رزنیچنکو گفت که نیروهای روسی به شهر مارگانتس و یک روستای مجاور شلیک کردند. ده ها ساختمان مسکونی، دو مدرسه و چندین ساختمان اداری در اثر گلوله باران آسیب دیدند.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

ارتش اوکراین با موفقیت از این موشک ها با برد 80 کیلومتر (50 مایل) برای هدف قرار دادن انبارهای مهمات و سوخت، پل های استراتژیک و سایر اهداف کلیدی در سرزمین های تحت اشغال روسیه استفاده کرده است. HIMARS همچنین می‌تواند راکت‌های دوربردتر را با برد تا 300 کیلومتر (حدود 185 مایل) که اوکراین درخواست کرده است شلیک کند.

ژدانوف گفت: «کیف رسمی درباره این موضوع اظهار نظر کرده است، اما به طور غیررسمی ارتش اذعان می‌کند که این حمله اوکراینی بوده است».

کیو، اوکراین (AP) – نیروی هوایی اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که 9 هواپیمای جنگی روسیه در انفجارهای شدید در پایگاه هوایی کریمه در بحبوحه گمانه زنی ها در نتیجه حمله اوکراین بوده اند که نشان دهنده تشدید قابل توجهی در جنگ است.