اوکراین می‌گوید روسیه تانک‌های بادی را در میدان نبرد قرار می‌دهد – اما بادهای فریبنده‌ها تخلیه شدند

اوکراین روز پنجشنبه در یک پست فیس بوک روسیه را به نصب تانک های بادی در نزدیکی Zaporizhzhia متهم کرد.

  • فریب به عنوان جنگ سابقه طولانی دارد. ایالات متحده همچنین از تانک های بادی در جنگ جهانی دوم به عنوان بخشی از عملیات ارتش ارواح خود استفاده کرد تا رایش سوم را فریب دهد تا قدرت نظامی نیروهای متفقین را بیش از حد برآورد کند. این واحد توهم ایجاد کرد و با استفاده از ماکت‌های بادی خودروهای نظامی، تانک‌ها و توپخانه و همچنین ضبط صداهایی که حرکت ارتش‌های بزرگ را تقلید می‌کرد، به دنبال انتشار اطلاعات نادرست بود.

    یک تانک جنگی اصلی روسی T-90M Proryv که توسط نیروهای اوکراینی در نزدیکی روستای Staryi Saltiv در منطقه خارکف اوکراین منهدم شد، 9 مه 2022.رویترز/ ویتالی هندی

    • ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نوشت: در زمانی که شرکای ما در حال هماهنگی برای تامین تانک به اوکراین هستند، ارتش متجاوز نیز حضور “یگان های تانک” را در منطقه زاپوریژژیا افزایش می دهد.

      اما به گفته مقامات اوکراینی، طعمه های روسی ناخواسته تخلیه شدند.

    • اوکراین مدعی است، روسیه از عناصر ماسکیروفکا در درگیری‌های دهه‌های قبل استفاده کرده است، اما تلاش‌های اخیر آنها در اوکراین ظاهراً ناکام مانده است.

      اوایل جنگ، اوکراین نیز با استفاده از راکت‌اندازهای جعلی ساخته شده از چوب، تسلیحات کاذب تولید کرد تا روسیه را به هدر دادن موشک‌ها بر روی اهداف بی‌فایده تشویق کند. طبق گزارش‌های آگوست، این طعمه‌های چوبی زمانی که توسط پهپادهای روسی مشاهده می‌شوند، شبیه پرتابگرهای موشکی ایالات متحده به نظر می‌رسند که باعث شد ناوهای موشکی کروز روسیه در دریای سیاه به سمت اهداف دروغین شلیک کنند.

      ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه در پستی در فیس بوک اعلام کرد ارتش روسیه در منطقه زاپوریژژیا، جایی که نیروهای روسی در روزهای اخیر بی وقفه به سوی دفاعی اوکراین شلیک کرده اند، نیروی ارتش روسیه تمام شده است.

      تانک T-90M روسیه در اوکراین

      نیروهای نظامی اوکراین ارتش روسیه را به استقرار تانک‌های بادی در جنوب اوکراین متهم کردند تا طرف مقابل را فریب دهند و گفتند که طعمه‌های “لاستیکی” این کشور در یک نمایش ضد آب و هوا تخلیه شده است.

      مخازن بادی جزء اصلی دکترین فریب روسیه به نام ماسکیروفکا یا ماسکینگ هستند. رویکرد این کشور به جنگ روانی بر زرادخانه ای از تانک ها و پرتابگرهای بادی، وسایل نقلیه و سربازان فریبنده و سایر عملیات فریبکارانه برای تقویت تاکتیک های پنهان کاری و ایجاد سردرگمی متکی است.

      روسیه دهه‌هاست که از جنگ فریبنده استفاده کرده است، اما تلاش‌های اخیرش ظاهراً ناکام مانده است.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



  • منبع

    مشخص نیست که روسیه به چه منظوری تانک های بادی را در نزدیکی زاپوریژژیا به نمایش گذاشته است.

    این آژانس گفت: “ظاهراً هوای آزاد منطقه قزاق برای محصولات “لاستیک” اشغالگران مناسب نیست، بنابراین آنها بدون انجام مأموریت اصلی خود باد می کنند. درست مانند جسارت متورم ارتش روسیه.”

    اما به گفته مقامات اوکراینی، تانک‌های ضرب‌کننده روسیه آنطور که به نظر می‌رسند نیستند.