انتقاد دولت بایدن از «کووید صفر» در میان اعتراضات چین

سیاست‌های کووید چین در چند روز گذشته اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر کشور برانگیخته است که برخی آن را بزرگترین نمایش مخالفت با حزب کمونیست حاکم در دهه‌های اخیر می‌نامند. تظاهرات در حال حاضر به حداقل هشت شهر بزرگ چین گسترش یافته است و اکثر مردم محدودیت های شدید را پس زده اند و برخی نیز درخواست ها برای استعفای شی را افزایش داده اند.

در حالی که این سخنگو از چین به دلیل اجرای این سیاست انتقاد کرد و بر حق اعتراض شهروندان تاکید کرد، دولت بایدن تاکنون از محکومیت گسترده‌تر شی در میان ناآرامی‌ها خودداری کرده است. خویشتن‌داری آشکار کاخ سفید در حمایت قاطع‌تر از معترضان در چین در بحبوحه تلاش‌های گسترده‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای ترمیم روابط با شی – که او در اوایل ماه نوامبر در جریان نشست گروه 20 با او ملاقات کرد – و تثبیت روابط پر تنش کنونی آمریکا و چین صورت می‌گیرد.

استراتژی «کووید صفر» با هدف منزوی کردن هر فرد مبتلا در چین است و میلیون‌ها نفر را برای هفته‌ها در خانه‌های خود محبوس کرده است – برخی از آنها از عدم دسترسی مطمئن به غذا و تجهیزات پزشکی شکایت کرده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه به صراحت اعلام کرد که این محدودیت‌های بیش از حد کووید در ایالات متحده دنبال نمی‌شود و در عوض به ابزارهای بهداشت عمومی مانند واکسن‌ها و آزمایش‌ها متکی است.

این سخنگو گفت: «ما مدت‌هاست که گفته‌ایم هر کسی حق دارد به طور مسالمت‌آمیز اعتراض کند، اینجا در ایالات متحده و در سراسر جهان. “این شامل PRC می شود.”



منبع

ما گفته ایم که کووید صفر یک سیاست نیست [we’re] یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی در بیانیه ای گفت: اینجا در ایالات متحده دنبال می شود. “و همانطور که گفتیم، ما فکر می کنیم برای جمهوری خلق چین بسیار دشوار خواهد بود که بتواند از طریق استراتژی صفر کووید خود این ویروس را مهار کند.”

سخنگو گفت: “برای ما، ما بر آنچه کار می کند متمرکز هستیم و این به معنای استفاده از ابزارهای بهداشت عمومی مانند: ادامه افزایش نرخ واکسیناسیون، از جمله تقویت کننده ها و دسترسی آسان به آزمایش و درمان است.”

دولت بایدن روز دوشنبه از استراتژی سختگیرانه چین به نام “کووید صفر” انتقاد کرد که اعتراضات گسترده ای را در سراسر این کشور برانگیخته است و خواستار استعفای رئیس جمهور شی جین پینگ شده است.