انتقاد اردوغان ترکیه از یونان در مورد حقوق اقلیت های مسلمان

معاهده 1923 توسط جمهوری جدید ترکیه برای حل و فصل اختلافات با متفقین، از جمله یونان، پس از جنگ جهانی اول و جنگ استقلال ترکیه امضا شد.

آنکارا اخیراً شکایت کرده است که یونان با نظامی کردن جزایر این پیمان را نقض کرده است. آتن می گوید که طبق قوانین بین المللی عمل می کند و در برابر دشمنی مداوم ترکیه از خاک خود دفاع می کند.

روز جمعه، وزارت امور خارجه ترکیه بسته شدن چهار مدرسه اقلیت مسلمان در تراکیه را محکوم کرد و گفت که این “سیاست های تبعیض آمیز و ظالمانه” دولت یونان را نشان می دهد.

رهبر ملی گرایان گفت: «شرایط ثبت شده در معاهده، به ویژه حقوق اقلیت ترک، نادیده گرفته شده یا عمداً از بین رفته است». پذیرش این وضعیت که با حسن همجواری و وفاداری به معاهده ناسازگار است برای کشور ما ممکن نیست.

یونان و ترکیه، اعضای ناتو، برای چندین دهه بر سر یک سری مسائل، از جمله اختلافات بر سر حقوق اکتشاف در زیر دریا در شرق مدیترانه و حاکمیت جزایر خالی از سکنه اژه، با هم اختلاف دارند. این دو همسایه در نیم قرن گذشته سه بار به آستانه جنگ رسیده اند.

این سند حقوق اقلیت مسلمان باقی مانده در یونان و مسیحیان ترکیه را پس از درگیری شدید بین کشورها، که با تبادل جمعیت به دنبال داشت، تشریح کرد. همچنین شرایطی را برای حکومت یونان بر جزایر دریای اژه که در سواحل ترکیه قرار دارند، تعیین کرد.

اردوغان ماه گذشته مذاکرات سطح بالا با آتن را قطع کرد.



منبع

وزارت خارجه یونان با رد ادعاهای “غیر قابل اثبات” گفت که مدارس به دلیل پایین آمدن تعداد دانش آموزان از حداقل نیازها تعلیق شده اند.

اردوغان در بیانیه ای که به مناسبت نود و نهمین سالگرد پیمان لوزان منتشر شد، آتن را به تضعیف حقوق اقلیت مسلمان در منطقه تراکیه یونان متهم کرد. مسلمانان تراکیا حدود 32 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند و متشکل از قومیت های ترک، رومی و پوماک های بلغاری زبان هستند.

استانبول (AP) – رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه از یونان به دلیل نقض توافقی که نزدیک به یک قرن است روابط بین رقبا را اداره می‌کند، انتقاد کرد.