السالوادور 10000 پلیس و سرباز را برای محاصره شهر می فرستد

باندهای السالوادور، که تخمین زده می شود حدود 70000 عضو در صفوف خود داشته باشند، مدت طولانی است که بخش هایی از قلمرو را تحت کنترل دارند و بدون مجازات اخاذی کرده و کشته شده اند.

سان سالوادور، السالوادور (AP) – دولت السالوادور 10000 سرباز و پلیس را برای محاصره یک شهر در حومه پایتخت این کشور روز شنبه برای جستجوی اعضای باند اعزام کرد.

بر اساس این فرمان، حق انجمن، حق اطلاع از علت بازداشت و دسترسی به وکیل تعلیق شده است. دولت همچنین می‌تواند در تماس‌ها و نامه‌های هر کسی که مظنون می‌داند مداخله کند. مدت زمانی که فرد می تواند بدون هزینه در بازداشت باشد از سه روز به 15 روز افزایش می یابد.

سازمان های غیردولتی چندین هزار مورد نقض حقوق بشر و حداقل 80 مورد مرگ در بازداشتگاه افراد دستگیر شده در جریان سرکوب را ثبت کرده اند.



منبع

از زمان اعلام وضعیت اضطراری در پی موج قتل در اواخر ماه مارس، بیش از 58000 نفر زندانی شده اند. گروه های حقوق بشر از این بازداشت های دسته جمعی انتقاد کرده و می گویند که آنها اغلب مردان جوان را بر اساس ظاهر یا محل زندگی شان جارو می کنند.

در ماه اکتبر، بیش از 2000 سرباز و پلیس کوماساگوا را محاصره و تعطیل کردند تا اعضای باند خیابانی متهم به قتل را جستجو کنند. هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز شهر به پرواز درآمدند و همه افرادی که وارد شهر می شدند یا از آن خارج می شدند مورد بازجویی یا بازرسی قرار می گرفتند. حدود 50 مظنون در دو روز بازداشت شدند.

پس از اینکه باندها مسئول 62 قتل در 26 مارس شناخته شدند، بوکل از کنگره خواست به او اختیارات فوق العاده ای بدهد و از آن زمان فرمان اضطراری هر ماه تمدید شده است. برخی از حقوق قانون اساسی را به حالت تعلیق در می آورد و به پلیس اختیارات بیشتری برای دستگیری و نگهداری مظنونان می دهد.

سربازان راه های ورود و خروج از شهر سویاپانگو را مسدود کردند و اسناد مردم را بررسی کردند. تیم های ویژه به دنبال مظنونان باند وارد شهر شدند.

فعالان حقوق می گویند مردان جوان اغلب بر اساس سن، ظاهرشان یا اینکه در یک محله فقیر نشین تحت سلطه باندها زندگی می کنند، دستگیر می شوند.

این عملیات یکی از بزرگترین بسیج های تا کنون در سرکوب نه ماهه رئیس جمهور نایب بوکله علیه باندهای خیابانی بود که برای مدت طولانی از مشاغل اخاذی می کردند و بر بسیاری از محله های پایتخت، سن سالوادور حکومت می کردند.

اما سرکوب بوکله در اوایل این ماه به سطح دیگری رسید، زمانی که دولت زندانیان را برای تخریب مقبره‌های اعضای باند در زمانی از سال که خانواده‌ها معمولاً به قبر عزیزانشان می‌روند به گورستان‌ها فرستاد.

این بخشی از چیزی بود که بوکل در اواخر نوامبر «فاز پنجم» سرکوب نامیده بود. بوکله گفت که چنین تاکتیک‌هایی در ماه اکتبر در شهر کوماساگوا مؤثر واقع شد.

بوکله در حساب توییتر خود نوشت: «از هم اکنون، شهرستان سویاپانگو کاملاً محاصره شده است. او ویدئوهایی را منتشر کرد که در آن صفوف سربازان تفنگدار را نشان می داد.

بوکل گفت: «این کار کرد. دولت تخمین می زند که قتل در 10 ماهه اول سال 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2021 کاهش یافته است.