اقدامات آمریکا برای محافظت از ولیعهد سعودی در قتل روزنامه نگار

یک قاضی فدرال در واشنگتن تا نیمه شب پنجشنبه به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره ادعای وکلای ولیعهد مبنی بر اینکه مقام عالی شاهزاده محمد او را در این پرونده مصونیت قانونی می‌دهد، نظر بدهد.

اما بایدن به عنوان رئیس جمهور به دنبال کاهش تنش ها با پادشاهی از جمله مشت زدن با شاهزاده محمد در سفر جولای به پادشاهی است، زیرا ایالات متحده تلاش می کند عربستان سعودی را متقاعد کند که مجموعه ای از کاهش تولید نفت را لغو کند.

بایدن به عنوان یک نامزد متعهد شد که در مورد قتل خاشقجی در سال 2018، حاکمان سعودی را “نفس” کند.

مصونیت حاکمیتی، مفهومی که ریشه در حقوق بین‌الملل دارد، بر این باور است که دولت‌ها و مقامات آن‌ها در برابر برخی رسیدگی‌های حقوقی در دادگاه‌های داخلی دیگر دولت‌های خارجی محافظت می‌شوند.

دولت آمریکا اعلام کرد که جایگاه رسمی شاهزاده باید به او در شکایتی که توسط نامزد روزنامه نگار مقتول واشنگتن پست جمال خاشقجی و گروه حقوقی که او تأسیس کرده است، یعنی دموکراسی برای جهان عرب، مصونیت بدهد.

دولت بایدن همچنین این گزینه را داشت که در هر صورت نظر خود را اعلام نکند.

وزارت امور خارجه به آنچه که گفته بود یک سابقه دیرینه استناد کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در اواخر روز پنجشنبه در تشکیل پرونده خود گفت، علیرغم توصیه‌اش به دادگاه، «هیچ نظری درباره ماهیت شکایت حاضر ندارد و قتل فجیع جمال خاشقجی را به صراحت محکوم می‌کند».

مقامات سعودی خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند. اعتقاد بر این است که آنها او را تکه تکه کردند، اگرچه بقایای او هرگز پیدا نشد. جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسید که ولیعهد عربستان سعودی قتل روزنامه‌نگار مشهور و معتبر را که انتقادی از شیوه‌های خشن شاهزاده محمد برای ساکت کردن کسانی که او را رقیب یا منتقد می‌دانست، نوشته بود، تایید کرده است.

بایدن در فوریه 2021 احتمال مجازات دولت آمریکا برای خود شاهزاده محمد در قتل خاشقجی، ساکن منطقه واشنگتن را رد کرده بود. بایدن، پس از آن که مجوز انتشار یک نسخه طبقه بندی شده از یافته های جامعه اطلاعاتی در مورد نقش شاهزاده محمد در قتل را صادر کرد، صحبت می کرد، در آن زمان استدلال کرد که هیچ سابقه ای برای حرکت ایالات متحده علیه رهبر یک شریک استراتژیک وجود ندارد.

این درخواست الزام آور نیست و قاضی در نهایت تصمیم خواهد گرفت که آیا مصونیت را اعطا کند یا خیر. اما این امر باعث خشم فعالان حقوق بشر و بسیاری از قانونگذاران آمریکایی خواهد شد، زیرا عربستان سعودی مجازات های حبس و دیگر اقدامات تلافی جویانه را علیه منتقدان صلح جو در داخل و خارج از کشور تشدید کرده و تولید نفت را کاهش داده است، اقدامی که به عنوان تضعیف تلاش های آمریکا و متحدانش تلقی می شود. برای تنبیه روسیه به خاطر جنگش علیه اوکراین.

ویتسون گفت: «غیرممکن است که حرکت امروز دولت بایدن را چیزی بیش از تسلیم شدن در برابر تاکتیک‌های فشار سعودی، از جمله کاهش تولید نفت برای چرخاندن بازوهایمان برای تشخیص ترفند مصونیت جعلی MBS خواند.

وزارت امور خارجه روز پنجشنبه تصمیم دولت برای محافظت از ولیعهد سعودی در برابر دادگاه های آمریکا در قتل خاشقجی را “صرفاً یک تصمیم قانونی” خواند.

سارا لی ویتسون، رئیس DAWN، در بیانیه‌ای گفت: «غیر طعنه‌آمیز است که رئیس جمهور بایدن به تنهایی اطمینان داده است که MBS می‌تواند از پاسخگویی بگریزد، در حالی که این رئیس جمهور بایدن بود که به مردم آمریکا قول داد هر کاری را انجام می‌دهد تا او را پاسخگو کند.» مخفف شاهزاده

اریک تاکر و عامر مدهانی کمک کردند.



منبع

شاهزاده محمد به جای پدر سالخورده خود ملک سلمان به عنوان حاکم واقعی عربستان سعودی خدمت می کند. پادشاه عربستان در ماه سپتامبر همچنین به طور موقت عنوان نخست وزیری خود را – عنوانی که معمولاً توسط پادشاه سعودی برعهده داشت – به شاهزاده محمد منتقل کرد. منتقدان آن را تلاشی برای تقویت ادعای مصونیت محمد خواندند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: از همان روزهای اولیه این دولت، دولت ایالات متحده نگرانی شدید خود را در مورد مسئولیت عوامل سعودی در قتل جمال خاشقجی ابراز کرده است. در بیانیه آن به نقش ادعایی خود ولیعهد اشاره ای نشده است.

مدافعان حقوق بشر استدلال کرده بودند که اگر دولت بایدن از ادعای ولیعهد مبنی بر اینکه مقام عالی او را در برابر پیگرد قانونی محافظت می کند، شاهزاده محمد و دیگر رهبران مستبد در سراسر جهان را در نقض حقوق بیشتر تشویق می کند.

——

ارتش آمریکا مدت‌هاست که از عربستان سعودی در برابر دشمنان خارجی محافظت می‌کند، در ازای اینکه عربستان سعودی بازارهای جهانی نفت را سرپا نگه می‌دارد.

بیانیه دولت بایدن روز پنجشنبه به محدودیت‌های روادید و سایر مجازات‌هایی که برای مقامات رده پایین سعودی در قتل اعمال کرده بود اشاره کرد.

نامزد خاشقجی، حتیجه چنگیز، و DAWN از ولیعهد، دستیاران ارشد او و دیگران در دادگاه فدرال واشنگتن به دلیل نقش ادعایی آنها در قتل خاشقجی شکایت کردند. عربستان سعودی می گوید شاهزاده نقش مستقیمی در قتل نداشته است.

وزارت امور خارجه گفت که حفظ مفهوم «مصونیت حاکمیتی» کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که رهبران آمریکایی به نوبه خود نگران محاکمه شدن به دادگاه‌های خارجی برای رویارویی با شکایت در کشورهای دیگر نباشند.

واشنگتن (AP) – دولت بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که مقام عالی ولیعهد عربستان سعودی باید از او در برابر پرونده های حقوقی به خاطر نقشش در قتل یک روزنامه نگار مقیم آمریکا محافظت کند، که این تغییری است از محکومیت های پرشور جو بایدن در مبارزات انتخاباتی شاهزاده محمد. بن سلمان در مورد قتل وحشیانه

بایدن در سال 2019 در یکی از سالن‌های شهر سی‌ان‌ان به‌عنوان نامزد انتخاباتی گفت: «فکر می‌کنم این یک قتل بی‌سرعت بود. و من فکر می‌کنم که باید آن را به این شکل می‌فهمیدیم. من در آن زمان علناً گفتم که ما باید اینگونه با آن رفتار کنیم و باید عواقبی در رابطه با نحوه برخورد ما با آن قدرت داشته باشیم.»