اعتراض دادگاه عالی ایندیانا به ممنوعیت سقط جنین در ایالت

ACLU گفت که کلینیک‌ها استدلال نمی‌کنند که دولت اصلاً نمی‌تواند سقط جنین را تنظیم کند، اما معتقد است این ممنوعیت «حقوق اساسی قانون اساسی در خصوص حریم خصوصی و استقلال بدنی» را نقض می‌کند.

وکلای ACLU در پرونده ای از دادگاه گفتند: «تحت استثناهای بسیار محدود (ممنوعیت)، تنها بخش کوچکی از هوزیرها می توانند به مراقبت های بهداشتی حیاتی دسترسی داشته باشند و تنها در صورتی که متحمل تجاوز جنسی، زنای با محارم یا تهدیدات پزشکی شدید شده باشند. «حتی در آن زمان، موانع تدارکاتی بی‌شماری باعث می‌شود که هوزیرهای واجد شرایط از سقط جنین جلوگیری کنند.»

ممنوعیت ایندیانا، که مجوز کلیه کلینیک‌های سقط جنین در این ایالت را حذف کرد، شامل استثنائاتی است که اجازه سقط جنین در بیمارستان‌ها در موارد تجاوز جنسی و زنای با محارم را قبل از 10 هفته پس از لقاح می‌دهد. حفاظت از جان و سلامت جسمانی مادر؛ و اگر جنینی با ناهنجاری کشنده تشخیص داده شود.

دفتر دادستان کل ایالت استدلال کرده است که ایندیانا در زمان تدوین قانون اساسی فعلی آن در سال 1851 قوانینی علیه سقط جنین داشت و حکم قاضی به اشتباه حق سقط جنین را ایجاد کرد.

ایندیانا اولین ایالتی بود که محدودیت‌های سقط جنین شدیدتر را پس از لغو حمایت‌های فدرال توسط دادگاه عالی ایالات متحده با لغو رو در مقابل وید در ماه ژوئن اعمال کرد.

طبق قوانین قبلی ایندیانا که عموماً سقط جنین را بعد از هفته بیستم بارداری ممنوع می‌کردند و بعد از هفته سیزدهم به شدت آن را محدود می‌کردند، دستورات دادگاه اجازه داده است تا سقط جنین ادامه یابد.

دادگاه برای صدور تصمیم با مهلتی روبرو نیست و معمولاً در مواردی که رسیدگی می کند چندین هفته یا بیشتر طول می کشد تا این کار را انجام دهد.

این سوال که آیا قانون اساسی ایندیانا از حقوق سقط جنین حمایت می کند یا خیر، مشخص نیست. یک دادگاه استیناف ایالتی در سال 2004 حکم داد که حریم خصوصی یک ارزش اصلی تحت قانون اساسی ایالت است که شامل همه ساکنان، از جمله زنانی که به دنبال سقط جنین هستند، می باشد.

در یک پرونده قضایی آمده است: «قوه قضاییه هیچ قدرتی برای اصلاح قانون اساسی توسط فیات ندارد. خواندن رمان «حقوق» در قانون اساسی، قوه قضائیه را در مسیری خطرناک و غیراصولی قرار می‌دهد که برای حاکمیت قانون مخرب است.»

قاضی شهرستان اوون، کلسی هانلون، جمهوریخواه، اجرای ممنوعیت ایندیانا را در شکایتی که توسط اپراتورهای کلینیک سقط جنین ارائه شده بود، مسدود کرد و نوشت که “احتمال منطقی وجود دارد که این محدودیت قابل توجه استقلال شخصی به ضمانت های آزادی قانون اساسی ایندیانا تخطی کند” و اینکه کلینیک ها می توانند در چالش قانونی پیروز شوند.

ایندیاناپولیس (AP) – سرنوشت ممنوعیت سقط جنین در ایندیانا با حمایت جمهوری خواهان در روز پنجشنبه به دادگاه عالی ایالت می رسد زیرا استدلال هایی در مورد اینکه آیا این قانون حفاظت از حریم خصوصی تحت قانون اساسی ایالت را نقض می کند یا خیر.

دادگاه عالی پنج نفره که همگی توسط فرمانداران جمهوری‌خواه منصوب شده‌اند، قرار است صبح پنج‌شنبه به استدلال‌های دفتر دادستان کل ایالت و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ایندیانا بپردازد، که نماینده والدین برنامه‌ریزی شده و سایر اپراتورهای کلینیک سقط جنین را به چالش می‌کشد. ممنوع کردن

از زمانی که یک قاضی شهرستان در سپتامبر، یک هفته پس از اجرایی شدن قانون تصویب شده در ماه اوت، مانع از اجرای این قانون شد، سقط جنین در این ایالت ادامه یافت.

اما دادگاه عالی ایندیانا بعداً قانونی را تأیید کرد که به یک دوره انتظار 18 ساعته برای سقط جنین یک زن نیاز دارد بدون اینکه به این موضوع بپردازد که آیا قانون اساسی ایالت شامل حق حفظ حریم خصوصی یا سقط جنین است.



منبع

بحث‌هایی که قبل از قضات ایندیانا مطرح می‌شود، پس از آن مطرح می‌شود که دادگاه‌های عالی دو ایالت محافظه‌کار دیگر در این ماه در مورد چالش‌های مشابه قانون اساسی ایالتی در مورد ممنوعیت سقط جنین، با لغو ممنوعیت کارولینای جنوبی و تایید شدن آیداهو در آخرین نمونه‌های وصله‌آمیز، اختلاف نظر کردند. قوانین ایالتی در حال حاضر موجود است