اعتبارات مالیاتی خودروهای الکتریکی جدید بحث جنگ تجاری را برانگیخته است

___

لستر گفت: “ایالات متحده در این وضعیت منفعت دارد که علیه آنها حکمی نداشته باشد.”

نحوه رسیدگی دولت بایدن به اتهامات مطرح شده توسط دولت ها و تولیدکنندگان خارجی نشان می دهد که آیا موضع تجاری بین المللی رئیس جمهور منعکس کننده رویکرد دولت ترامپ به تنهایی خواهد بود و روند حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی را به هم می ریزد.

پدیده علایی، استاد حقوق دانشگاه آمریکایی که در تجارت تخصص دارد، گفت، به دلیل اینکه سازمان تجارت جهانی نتوانسته است چین را به دلیل تخلفات تجاری خود مهار کند، سازمان قضایی ناکارآمد تلقی شده است.

مولر گفت: «ما نسبت به این واقعیت که یارانه به شرایطی مرتبط است که با ایجاد ارزش محلی مرتبط است و در نتیجه محصولات کشورهای ثالث را در معرض آسیب قرار می دهد، انتقاد داریم. از کمیسیون اروپا خواسته می‌شود که به وضوح از حمایت بدون تبعیض در اینجا دفاع کند.»

دانیل پروزین، سخنگوی این سازمان، گفت که این سیاست “در مورد مسائلی که موضوع رسیدگی به اختلافات WTO هستند یا ممکن است باشد اظهار نظر نکند”، و افزود که WTO هنوز از هیچ یک از اعضایی که قصد شروع آن را دارند، ارتباط دریافت نکرده است. رسیدگی به اختلاف علیه اعتبار مالیاتی EV.

این موضوع باعث ایجاد حیرت در میان خودروسازان آمریکایی شده است و می‌گویند که تلاش‌ها را برای تقویت زنجیره‌های تامین خود افزایش داده‌اند تا واجد شرایط دریافت اعتبار شوند.

کریس اسمیت، افسر ارشد امور دولتی در فورد هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت: «ما برای بومی‌سازی زنجیره‌های تأمین و افزایش تولید خود اضافه‌کاری می‌کنیم».

او گفت: «البته این بدان معناست که با سازمان تجارت جهانی ناسازگار خواهد بود.

این قانون شامل اعتبار مالیاتی تا سقف 7500 دلار است که می تواند برای پرداخت هزینه خرید یک وسیله نقلیه الکتریکی استفاده شود. اما برای واجد شرایط بودن برای دریافت اعتبار کامل، وسیله نقلیه الکتریکی باید دارای باتری ساخته شده در آمریکای شمالی با 40 درصد فلزات استخراج شده یا بازیافت شده در این قاره باشد. و این قوانین با گذشت زمان سخت‌تر می‌شوند، به طوری که تنها تعداد کمی از تولیدکنندگان آمریکایی می‌توانند خودروهایی تولید کنند که واجد شرایط دریافت اعتبار باشند.

او گفت: “دفاعات احتمالی وجود دارد که ایالات متحده می تواند مطرح کند، اما دفاع تا حدودی ضعیف است.”

آدام هاج، سخنگوی نماینده تجاری ایالات متحده، گفت که هدف از این اعتبار مالیاتی تقویت «تولید، زیرساخت‌ها و نوآوری خودروهای الکتریکی ایالات متحده است که به ما در دستیابی به اهداف انرژی پاک، کاهش هزینه‌ها و ایجاد شغل کمک می‌کند» و «به کاهش وابستگی ما به چین برای مواد حیاتی.

خبرنگاران آسوشیتدپرس تام کریشر در دیترویت، فرانک جردنز در برلین، لورن کوک در بروکسل و جو مک دونالد در پکن در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

او افزود: «این حتی یک تماس نزدیک نیست، به این معنی که ایالات متحده قصد ندارد به این زودی ها روند تجدید نظر را افزایش دهد و اصلاح کند. بر اساس دو حزب، رهبران سازمان تجارت جهانی به دلیل ناتوانی آن در اعمال فشار بر چین، دلسرد شده اند.

با این حال، احتمال شکایت از سازمان تجارت جهانی، خلأ ایجاد شده توسط دولت ترامپ را تا حدی برجسته می‌کند، که بدنه استیناف سازمان تجارت جهانی را با ممانعت از تأیید قضات جدید برای حضور در هیئت حل اختلاف منفجر کرد. این هیئت قرار است هفت داور داشته باشد. اما رتبه آنها کاهش یافته است زیرا ایالات متحده – در زمان روسای جمهور جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و ترامپ – انتصابات جدید را در اعتراض به نحوه تجارت سازمان تجارت جهانی مسدود کرده است.

هیلدگارد مولر، رئیس گروه لابی خودرو آلمان VDA، که نماینده سازندگان بزرگی مانند فولکس واگن و تامین کنندگان کوچکتر است، نیز از این اقدامات انتقاد کرد و از اتحادیه اروپا خواست تا مداخله کند.

«اما قوانین بین‌المللی مهم است و در غیاب آن چیزی که برای ما باقی می‌ماند – یک نهاد تجدیدنظر ناکارآمد»، روابط تجاری جهانی اکنون به توافق‌های دوجانبه و مذاکرات بین طرف‌های قدرتمند و کشورهای کوچک‌تر واگذار می‌شود.

دموکرات ها این اعتبار را در قانون سیاست گذاری گسترده آب و هوا و مراقبت های بهداشتی که در اوایل ماه جاری تصویب شد، به عنوان راهی برای تشویق تولید باتری داخلی و خودروهای الکتریکی گنجانده اند. اما سازندگان اروپا و کره جنوبی که میلیون ها خودرو در ایالات متحده می فروشند، تهدید کرده اند که شکایات قانونی خود را به سازمان تجارت جهانی ارائه خواهند کرد.

همچنین چارچوبی را برای رسیدگی به مسائل لایه ای تجارت بین المللی به هم ریخته است.

واشنگتن (AP) – اعتبار مالیاتی جدید برای خریداران آمریکایی خودروهای الکتریکی واجد شرایط ساخت آمریکای شمالی، شبح یک جنگ تجاری را شعله ور کرده است، زیرا یک الزام داخلی دولت بایدن و دموکرات ها با واقعیت های پیچیده جهانی سازی برخورد می کنند.

یکی از معیارهایی که نشان می‌دهد دولت تا چه حد پیش خواهد رفت این است که آیا قضات جدید را تأیید می‌کند یا خیر. یک نماینده از کاخ سفید در مورد اینکه آیا دولت قصد دارد قضات جدیدی را برای بدنه اداری تأیید کند یا خیر، اظهار نظر نکرد.

ما وارد این ترتیبات شدیم تا بتوانیم از صلح محافظت کنیم، بنابراین اکنون می‌خواهیم دریابیم که بدون وجود یک مرجع استیناف WTO چه گزینه‌هایی وجود دارد.

میریام گارسیا فرر، سخنگوی کمیسیون اروپا، در اوایل ماه جاری، هنگامی که در مورد اعتبار مالیاتی سؤال شد، گفت: «ما فکر می‌کنیم که تبعیض‌آمیز است، که علیه تولیدکنندگان خارجی در رابطه با تولیدکنندگان آمریکایی تبعیض قائل می‌شود» و این اعتبارات را «جدید، بالقوه، فراتر» خواند. سد تجاری اقیانوس اطلس.”

WTO به عنوان یک دادگاه عالی برای مسائل تجارت بین المللی عمل می کند و 164 کشور عضو دارد.

رؤسای جمهور هر دو حزب در ایالات متحده نسبت به WTO ابراز تردید کرده اند، اما مقامات دولت بایدن تلاش کرده اند تا روابط تجاری در خارج از کشور را تقویت کنند.

سیمون لستر، رئیس فعلی WorldTradeLaw.net، که خلاصه و تجزیه و تحلیل همه گزارش‌ها و داوری‌های سازمان تجارت جهانی را ارائه می‌کند، گفت: «ادعاهای بسیار قوی مبنی بر اینکه جنبه‌های مختلف مجسمه تعدادی از تعهدات سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند وجود دارد».

کارشناسان تجارت مطمئن نیستند که یک سازمان WTO در آینده نزدیک وجود داشته باشد.

داگلاس هولتز ایکین، رئیس انجمن اقدام آمریکایی با گرایش محافظه‌کاران، گفت: «شکی نیست» که مفاد طرح اعتبار مالیاتی برای تولیدکنندگان خارجی تبعیض‌آمیز است. او گفت بدون حل و فصل شکایات مربوط به اعتبار مالیاتی خودروهای الکتریکی، “این منجر به نوعی انتقام از شرکت های بزرگ آمریکایی که در اروپا تجارت می کنند، خواهد شد.”