اسرائیل تفنگ های رباتیک کنترل از راه دور را در کرانه باختری مستقر می کند


اردوگاه پناهندگان العروب، کرانه باختری (AP) – در دو نقطه ناآرام در کرانه باختری اشغالی، اسرائیل سلاح‌های روباتیکی نصب کرده است که می‌تواند گاز اشک‌آور، نارنجک‌های شوک‌کننده و گلوله‌های نوک اسفنجی را به سوی معترضان فلسطینی شلیک کند.

این تسلیحات که بر فراز یک کمپ شلوغ آوارگان فلسطینی و در یکی از شهرهای کرانه باختری واقع شده اند، از هوش مصنوعی برای ردیابی اهداف استفاده می کنند. اسرائیل می‌گوید این فناوری جان مردم اسرائیل و فلسطینی‌ها را نجات می‌دهد. اما منتقدان گام دیگری را به سوی واقعیت دیستوپیایی می بینند که در آن اسرائیل اشغال بی پایان خود از فلسطینی ها را به خوبی تنظیم می کند و در عین حال سربازان خود را از آسیب دور نگه می دارد.

سلاح جدید در زمان تشدید تنش ها در کرانه باختری اشغالی، جایی که ناآرامی ها در طی سالی که مرگبارترین سال از سال 2006 بوده است به شدت افزایش یافته است. پیروزی ائتلاف تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، که شامل راست افراطی است حزب جناح با روابط نزدیک با جنبش شهرک نشینان، نگرانی از خشونت بیشتر را مطرح کرده است.

برج‌های دوقلو، که هر کدام مجهز به یک لنز مراقب و یک لوله تفنگ هستند، اخیراً در بالای یک برج نگهبانی با دوربین‌های نظارتی مشرف به اردوگاه آوارگان العروب در کرانه باختری جنوبی نصب شده‌اند. شاهدان می گویند هنگامی که معترضان جوان فلسطینی به خیابان ها می ریزند و سنگ ها و بمب های آتش زا به سمت سربازان اسرائیلی پرتاب می کنند، سلاح های رباتیک گاز اشک آور یا گلوله هایی با نوک اسفنج بر روی آنها پرتاب می کنند.

حدود یک ماه پیش، ارتش این ربات ها را در شهر نزدیک الخلیل، جایی که سربازان اغلب با ساکنان فلسطینی سنگ پرتاب می کنند، قرار داد. ارتش از اظهار نظر در مورد برنامه های خود برای استقرار این سامانه در سایر نقاط کرانه باختری خودداری کرد.

عیسی امرو، فعال فلسطینی، گفت که ساکنان الخلیل از این بیم دارند که سلاح جدید ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد یا هک شود، بدون اینکه مسئولیتی در شرایط بالقوه کشنده باشد. او افزود که مردم همچنین از آنچه که آنها می گویند آزمایش تسلیحات بر غیرنظامیان است خشمگین هستند.

وی گفت: «ما یک آموزش و شبیه سازی برای شرکت های اسرائیلی نیستیم. این چیز جدیدی است که باید متوقف شود.»

هیچ سربازی در کنار ماشین ها نیست. در عوض، سلاح ها با کنترل از راه دور کار می کنند. با لمس یک دکمه، سربازانی که در داخل یک برج نگهبانی قرار دارند می توانند به سمت اهداف انتخاب شده شلیک کنند.

ارتش می‌گوید این سیستم در این مرحله در حال آزمایش است و فقط سلاح‌های «غیر کشنده» را که برای کنترل جمعیت استفاده می‌شود، مانند گلوله‌های با نوک اسفنجی و گاز اشک‌آور شلیک می‌کند. ساکنان العروب می گویند که برجک ها بارها کمپ دامنه تپه را با گاز آغشته کرده اند.

ما نه پنجره را باز می کنیم، نه در را باز می کنیم. ما می دانیم که چیزی را باز نکنیم.»

تسلیحات رباتیک به طور فزاینده ای در سراسر جهان در حال استفاده هستند و ارتش استفاده از پهپادها را برای انجام حملات مرگبار از اوکراین به اتیوپی گسترش می دهد. اسلحه های کنترل از راه دور مانند سیستم اسرائیل در کرانه باختری توسط ایالات متحده در عراق، توسط کره جنوبی در امتداد مرز با کره شمالی و توسط گروه های مختلف شورشی سوری استفاده شده است.

اسرائیل که به خاطر فناوری‌های نظامی پیشرفته‌اش شناخته می‌شود، یکی از برترین تولیدکنندگان هواپیماهای بدون سرنشین در جهان است که قادر به پرتاب موشک‌های هدایت شونده دقیق هستند. حصاری در امتداد مرز خود با نوار غزه مجهز به رادار و حسگرهای زیرزمینی و زیر آب ساخته است. در بالای زمین، از یک وسیله نقلیه روباتیک مجهز به دوربین و مسلسل برای گشت زنی در مرزهای فرار استفاده می کند. ارتش همچنین از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظارتی مانند تشخیص چهره و جمع‌آوری داده‌های بیومتریک بر روی فلسطینی‌هایی که در روال‌های معمول اشغالگری مانند درخواست مجوز سفر به اسرائیل استفاده می‌کنند، آزمایش و استفاده می‌کند.

درور سادوت، سخنگوی گروه حقوق بشر اسرائیلی B’Tselem، گفت: «اسرائیل از فناوری به عنوان ابزاری برای کنترل جمعیت غیرنظامی استفاده می‌کند.» او گفت که حتی سلاح‌های غیرکشنده مانند گلوله‌های اسفنجی نیز می‌توانند باعث درد شدید و حتی مرگبار شوند.

برج‌ها در العروب توسط Smart Shooter ساخته شده‌اند، شرکتی که «سیستم‌های کنترل آتش» را تولید می‌کند که به گفته این شرکت «دقت، مرگ‌بار و آگاهی موقعیتی سلاح‌های کوچک را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد». این شرکت با ده ها ارتش در سراسر جهان از جمله ارتش ایالات متحده قرارداد دارد.

میکال مور، مدیر اجرایی این شرکت در سخنرانی در مقر این شرکت در کیبوتز یاگور در شمال اسرائیل گفت که این تفنگ نیازمند انتخاب انسان از اهداف و مهمات است.

او گفت: «آنها همیشه مردی را در جریان دارند که در مورد هدف مشروع تصمیم می گیرد.

او گفت که این سیستم با دور کردن سربازان از خشونت، تلفات را به حداقل می‌رساند و با دقیق‌تر کردن شلیک‌ها، آسیب‌های جانبی را محدود می‌کند.

او گفت که در یک منطقه پرجمعیت مانند العروب، سربازان می توانند افراد خاصی را در یک جمعیت زیر نظر بگیرند و برجک را روی قسمت های خاصی از بدن قفل کنند. این سیستم تنها پس از ارزیابی عوامل پیچیده مانند سرعت باد، فاصله و سرعت توسط الگوریتم ها شروع به کار می کند.

ارتش گفت که چنین تدابیری خطر را برای سربازان به حداقل می رساند و نظارت بر فعالیت های آنها را بهبود می بخشد. همچنین گفت که این فناوری به سربازان اجازه می دهد تا مناطق «کمتر حساس» بدن را هدف قرار دهند تا آسیب را به حداقل برسانند و از تیراندازی به اطرافیان اجتناب کنند.

به این ترتیب، سیستم احتمال آتش سوزی نادرست را کاهش می دهد.

اما عمر شاکر، مدیر اسرائیل و فلسطین در دیده بان حقوق بشر، گفت که اسرائیل در حال حرکت به سمت غیرانسانی کردن دیجیتالی سیستم های تسلیحاتی است. شاکر گفت که اسراییل با استفاده از چنین فناوری‌هایی در حال ایجاد «بشکه باروت برای نقض حقوق بشر» است.

خشونت در کرانه باختری در چند ماه گذشته افزایش یافته است، زیرا اسرائیل حملات دستگیری خود را پس از سیل حملات فلسطینیان در داخل اسرائیل به کشته شدن 19 نفر در بهار گذشته افزایش داده است. این خشونت ها در سال جاری بیش از 130 فلسطینی را کشته و حداقل 10 اسرائیلی دیگر در حملات اخیر کشته شده اند.

اسرائیل می گوید هدف از این حملات، از بین بردن زیرساخت های شبه نظامیان است و به دلیل انفعال نیروهای امنیتی فلسطین مجبور به اقدام شده است. برای فلسطینی‌ها، تهاجمات شبانه به شهرهایشان، نیروهای امنیتی آنها را تضعیف کرده و سیطره اسرائیل را بر سرزمین‌هایی که برای کشور مورد نظرشان می‌خواهند، سخت‌تر کرده است. اسرائیل کرانه باختری، شرق اورشلیم و نوار غزه را در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد.

در العروب، ساکنان می گویند که ماشین ها بدون هشدار شلیک می کنند.

کامل ابو هشش، یک دانش آموز 19 ساله، گفت: «این بسیار سریع است، حتی سریعتر از سربازان. او تقریباً درگیری‌های شبانه را توصیف کرد که در آن سربازان به کمپ یورش بردند، زیرا اسلحه خودکار گاز اشک‌آور را به بالا و پایین تپه شلیک می‌کرد.

پل شار، معاون مرکز اندیشکده واشنگتن برای امنیت جدید آمریکا و یک تک تیرانداز سابق ارتش ایالات متحده، گفت که بدون احساسات و با هدف بهتر، سیستم های خودکار می توانند به طور بالقوه خشونت را کاهش دهند.

اما او گفت که فقدان هنجارهای بین المللی برای “ربات های قاتل” مشکل ساز است.

او گفت که در غیر این صورت، تجهیز این سیستم‌های خودکار برای استفاده از نیروی مرگبار، فقط مسئله زمان است.

___

محمود ایلین، نویسندگان آسوشیتدپرس در العروب و امی بنتوف در کیبوتز یاگور، اسرائیل، در تهیه این گزارش مشارکت داشتند.



منبع