استعفای نخست وزیر مولداوی، سقوط دولت

کیسیناو، مولداوی (AP) – دولت مولداوی روز جمعه با استعفای ناتالیا گاوریلیتا، نخست‌وزیر طرفدار غرب، فروپاشید و به مجموعه‌ای از بحران‌هایی که از زمان حمله روسیه به همسایه‌اش، اوکراین، گریبان این کشور کوچک را گرفته است، افزود.

مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی روز جمعه از گاوریلیتا به خاطر “فداکاری و تلاش های عظیم او برای رهبری کشور در زمان بحران های بسیار” تشکر کرد.

___

نخست وزیری گاوریلیتا با رشته ای طولانی از مشکلات همراه بود. اینها شامل بحران حاد انرژی پس از کاهش چشمگیر مسکو عرضه به مولداوی است. افزایش سرسام آور تورم؛ و چندین حادثه دردسرساز مانند موشک های جنگ در کشور همسایه اوکراین که از آسمان آن عبور می کند.

وی افزود: شرط دشمنان کشورمان این بود که مانند دولت های قبلی که از منافع انرژی صرف نظر کردند و در ازای منافع کوتاه مدت به منافع ملی خیانت کردند عمل کنیم.

گاوریلیتا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که «زمان استعفای من فرا رسیده است» و گفت هیچ کس انتظار نداشت دولت او که در تابستان 2021 انتخاب شد، «باید این همه بحران ناشی از تجاوز روسیه در اوکراین را مدیریت کند».

گاوریلیتا، یک اقتصاددان 41 ساله، در آگوست 2021 پس از آنکه حزب حامی غرب او اقدام و همبستگی، یا PAS، در انتخابات پارلمانی با یک برگه اصلاح طلب طرفدار اتحادیه اروپا در جمهوری شوروی سابق پیروز شد، به نخست وزیری منصوب شد.

سندو افزود که با فراکسیون های پارلمانی رایزنی خواهد کرد و نامزدی را برای مقام رهبری منصوب خواهد کرد، بدون اینکه چه زمانی مشخص شود.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را دنبال کنید: https://apnews.com/hub/russia-ukraine



منبع

گاوریلیتا گفت: «من حکومت را با یک مأموریت ضدفساد، طرفدار توسعه و طرفدار اروپا در زمانی به دست گرفتم که طرح‌های فساد تمام نهادها را تسخیر کرده بود و الیگارشی‌ها احساس می‌کردند که دست نخورده هستند. ما بلافاصله با باج گیری انرژی مواجه شدیم و کسانی که این کار را انجام دادند امیدوار بودند که ما تسلیم شویم.

سندو گفت: «علیرغم چالش‌های بی‌سابقه، کشور مسئولانه، با دقت و کار اختصاصی اداره می‌شد. ما ثبات، صلح و توسعه داریم – جایی که دیگران خواهان جنگ و ورشکستگی بودند.»

مک گرات از سیگیسوآرا، رومانی گزارش داد.

___