از کنگره حزب چین چه انتظاری باید داشت؟

همسویی نزدیک پکن در سیاست خارجی خود با روسیه و امتناع از انتقاد از حمله مسکو به اوکراین نیز تنش ها را با غرب افزایش داده است.

با این حال، سیاست تندرو «صفر کووید» او که ده‌ها میلیون نفر را در قرنطینه قرار داده، سفر را به شدت محدود کرده و هزینه‌های اقتصادی فزاینده‌ای را تحمیل کرده است، اعتراض‌های نادری را برانگیخته است، از جمله ظاهر شدن بنرهای ضد شی در تجارت فناوری پیشرفته پکن. منطقه هایدیان این هفته

پکن (AP) – حزب کمونیست حاکم چین کنگره ملی دو بار در دهه خود را از روز یکشنبه برگزار می کند که در آن انتظار می رود شی جین پینگ برای سومین دوره پنج ساله به عنوان رئیس بی چون و چرای حزب، دولت و ارتش جهان دریافت کند. دومین اقتصاد بزرگ

اگر پروتکل‌های گذشته رعایت شود، رهبری جدید در جلسه پایانی خود معرفی می‌شود و اعضای عالی رتبه از پشت پرده بیرون می‌آیند تا بر اساس فاصله آنها از چپ و راست شی، جایگاه‌های خود را در سلسله مراتب بگیرند.



منبع

___

این حزب 96 میلیون نفری توسط کمیته مرکزی و دفتر سیاسی رهبری می شود. کادرهای عالی آنها که اکنون تعداد آنها هفت نفر است، کمیته دائمی قدرتمند دفتر سیاسی را تشکیل می دهند.

چه کسی در کنگره نمایندگی می کند؟

پس از آنچه که انتظار می‌رود یک سخنرانی طولانی در روز یکشنبه باشد، کنگره عمدتاً پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

کنگره چگونه بر چین در سطح جهانی تأثیر خواهد گذاشت؟

شی هیچ نشانه ای از تغییر در جهت گیری سیاست خارجی نشان نداده است، اگرچه کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی چین و چالش های پیش روی امضای برنامه سرمایه گذاری خارجی وی “کمربند و جاده” به عنوان کاهش اهرم فشار او تلقی می شود. سین کیانگ و سرکوب صدای مخالفان و آزادی بیان در هنگ کنگ نیز انتقادات گسترده ای را در خارج از کشور به دنبال داشته است و بسیاری از رهبران محلی را تحت محدودیت های مسافرتی و مالی ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار داده است.

روند رسیدگی به این رویداد، همانطور که در دولت اقتدارگرای تک حزبی چین معمول است، تحت پوشش محرمانه است. اما انتظار می‌رود این کنگره، بیستمین کنگره در تاریخ بیش از 100 ساله‌اش، مجموعه جدیدی از رهبران را به‌وجود آورد که توسط شی جین‌پینگ انتخاب شده‌اند، که با محدودیت‌های دوره‌ای مواجه نیست و هنوز پس از یک دهه در مقام اول، جانشینی را مشخص نکرده است.

___

در نشست امسال چه چیزی در خطر است؟

هیچ تغییر قابل توجهی در سیستم سیاسی یا اقتصادی انتظار نمی رود. شی جین پینگ با استفاده از یک کمپین گسترده ضد فساد و سرکوب بی امان مخالفان و آزادی بیان، عملاً همه مخالفان را حذف کرده و وفاداران را در اکثر مناصب کلیدی قرار داده است.

حزب و ترکیب کنگره همچنان به شدت تحت سلطه مردانی از گروه قومی اصلی هان چین است. طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولتی شین هوا، زنان و اعضای گروه های اقلیت به ترتیب 27 درصد و 11.5 درصد از نمایندگان را تشکیل می دهند.

دولت شی می گوید چنین کنترل های شدید کووید-19 تنها راه برای جلوگیری از شیوع گسترده تر در پرجمعیت ترین کشور جهان است.

مقامات از اظهار نظر در مورد این حادثه امتناع ورزیدند و همه بحث ها در مورد آن را در اینترنت – تنها حوزه زندگی عمومی که در آن امکان انتقاد از رژیم وجود دارد – حداقل تا زمانی که سانسورچیان حزب وارد آن شوند – را تعطیل کردند.

___

رسانه های دولتی گزارش می دهند که 2296 نماینده برای کنگره “انتخاب” شده اند. همه نامزدها به دقت مورد بررسی قرار می گیرند و هیچ تبلیغات علنی مجاز نیست. از این تعداد، 771 نفر به عنوان اعضای خط مقدم حزب توصیف می شوند که مشاغلی خارج از بوروکراسی حزب دارند، چه در نیروهای مسلح، که به عنوان شاخه نظامی حزب عمل می کند، یا در کشاورزی یا حرفه های فنی.

این همچنین بر تهدید چین برای حمله به دموکراسی جزیره ای خودگردان تایوان برای تحت کنترل درآوردن آن متمرکز است، اقدامی که ایالات متحده و متحدانش مانند ژاپن و استرالیا را به خود جلب می کند.

سیاست خارجی قاطعانه تر چین که گاهی به عنوان رویکرد “گرگ جنگجو” بر اساس نام یک فیلم اکشن معروف توصیف می شود، واکنش شدید ایالات متحده، اروپا و همسایگان منطقه ای را برانگیخته است. ادعای چین برای تقریباً کل دریای چین جنوبی تنش ها را افزایش داده است. با دیگر مدعیان، ایالات متحده و دیگران، در حالی که نیروهای آن با سربازان هندی در امتداد مرز مورد مناقشه خود درگیر شده اند.