آیا ترامپ ممکن است به زندان برود؟ اتهامات فدرال در مورد اسناد طبقه بندی شده نشان می دهد که شتاب در حال افزایش است


<span>عکس: Saul Loeb/AFP/Getty Images</span>” src=”https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/5FmKwyuUIxpN8Z8ynoiCgg–/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTcwNTtoPTQyMw–/https://media.zenfs.com/en/the_guardian_765/db22121487121317ea2d439f92b4c53c” data-src=”https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/5FmKwyuUIxpN8Z8ynoiCgg–/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTcwNTtoPTQyMw–/https://media.zenfs.com/en/the_guardian_765/db22121487121317ea2d439f92b4c53c”/><button class=

عکس: Saul Loeb/AFP/Getty Images

او واقعاً ممکن است به زندان برود.

دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور سابق در تاریخ آمریکا بود که با اتهامات جنایی فدرال روبرو شد.

پنجشنبه شب مشخص شد که ترامپ به اتهام سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده در ملک خود در مار-آ-لاگو در فلوریدا متهم شده است.

گزارش شده است که وی به هفت مورد از جمله حفظ عمدی اسرار دفاع ملی در نقض قانون جاسوسی، اظهارات نادرست و ممانعت از توطئه عدالت متهم شده است. او قرار است بعدازظهر سه‌شنبه در دادگاهی در میامی، فلوریدا، پس از اینکه به احتمال زیاد خودش را به اف‌بی‌آی تسلیم کرد، در دادگاه حاضر شود.

مربوط: پرونده ترامپ مار-آ-لاگو در مورد چیست و چرا اهمیت دارد؟

اغلب وسوسه انگیز است که هر درام ترامپ را نامتناسب کنیم و بعد از آن غافل شویم که واقعاً اتفاقی تاریخی افتاده است. اقدام پنجشنبه شب توسط وزارت دادگستری واقعاً به یاد ماندنی بود.

ابتدا این سوال پیش می آید که ترامپ با اسرار دولتی چه می کرد؟ ماه گذشته گزارش شد که دادستان ها به فایل صوتی ضبط شده ای دست یافته اند که در آن ترامپ در مورد نگه داشتن یک سند محرمانه پنتاگون مربوط به حمله احتمالی به ایران صحبت می کند.

دوم اینکه ترامپ می تواند به زودی به باشگاه بدنامی بپیوندد که شامل سیلویو برلوسکونی ایتالیایی، نیکلا سارکوزی و ژاک شیراک از فرانسه و پارک گئون هی و لی میونگ باک از کره جنوبی می شود. همه آنها در 15 سال گذشته به اتهام فساد تحت تعقیب و محکومیت قرار گرفته اند.

این آخرین تست استرس ترامپ برای دموکراسی آمریکایی است: آیا ایالت می تواند رئیس جمهور سابق را پاسخگو و حاکمیت قانون را اعمال کند؟ تقریباً برای ریچارد نیکسون، که می‌توانست با اتهامات فدرال به خاطر واترگیت مواجه شود، اما توسط جانشینش جرالد فورد مورد عفو قرار گرفت، نزدیک بود.

در 3 آوریل 2023 یک ماشین پلیس در خارج از باشگاه مار-آ-لاگو، خانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، پارک شده است.

در 3 آوریل 2023، یک ماشین پلیس در خارج از باشگاه مار-آ-لاگو، خانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، پارک شده است. عکس: جورجیو ویرا/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ

کاخ سفید می‌داند که نمی‌تواند از عهده اشتباه کردن برآید. جو بایدن سعی می کند از اظهار نظر درباره مشکلات حقوقی بی شمار ترامپ اجتناب کند. مریک گارلند، دادستان کل، با انتصاب جک اسمیت به عنوان بازرس ویژه، آنها را در کنار هم نگه داشته است. این اسمیت است که پرونده اسناد Mar-a-Lago را بررسی کرد.

کارل توبیاس، استاد حقوق در دانشگاه ریچموند در ویرجینیا، می‌گوید: «فکر نمی‌کنم او یک دادستان بیش از حد باشد. او بسیار سخت گیر و پرقدرت و مستقل است و این چیزی است که شما اینجا می خواهید و این چیزی است که لازم است. من فکر نمی‌کنم مریک گارلند به جز انتصاب او کاری به این موضوع داشته باشد.»

اما حزب جمهوری خواه چطور؟ آیا این کشور به طور جدی اخبار مربوط به کیفرخواست را پذیرفت و از آمریکایی ها خواست که اجازه دهند عدالت مسیر خود را طی کند؟ آیا تب ترامپ با محکوم کردن عوام فریبی قدیمی و آغاز دوره جدید توسط رهبران حزب بالاخره شکست؟

این کار را نکرد.

این غیر وجدان است که یک رئیس جمهور نامزد اصلی مخالف خود را متهم کند. توییت کرد کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان. من و هر آمریکایی که به حاکمیت قانون معتقد است، در کنار رئیس جمهور ترامپ در برابر این بی عدالتی بزرگ می ایستیم.»

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان، در توییتر نوشت: «سلاح سازی مجریان قانون فدرال نشان دهنده یک تهدید مرگبار برای جامعه آزاد است… چرا در تعقیب ترامپ اینقدر غیرت دارید و در عین حال در مورد هیلاری یا هانتر منفعل هستید؟»

سناتور جی دی ونس از اوهایو آن را یک “کیفرخواست ساختگی” توصیف کرد، سناتور بیل هاگرتی از تنسی، ایالات متحده را با “جمهوری موز” مقایسه کرد و سناتور جاش هاولی از میسوری به فاکس نیوز گفت: “اگر رئیس جمهور در قدرت بتواند مخالفان سیاسی خود را فقط زندانی کند. کاری که جو بایدن در تلاش است امشب انجام دهد، ما دیگر جمهوری نداریم.»

پایگاه ترامپ نیز به همان اندازه بی حرکت خواهد بود. آنها ادعای او را مبنی بر «دخالت در انتخابات» توسط دشمنانش خواهند بلعید. آنها می گویند بایدن و معاون سابق رئیس جمهور مایک پنس نیز با اسناد طبقه بندی شده دستگیر شدند، در حالی که فراموش کردند – یا عمداً نادیده گرفتند – که بایدن و پنس از مقامات تبعیت کردند در حالی که ترامپ ظاهراً مانع اجرای عدالت شده است.

آنها همچنین به اتهامات رشوه خواری فزاینده جمهوریخواهان مجلس نمایندگان علیه بایدن و خانواده اش (که هیچ مدرکی برای آن ارائه نکرده اند) به عنوان مدرکی بر استاندارد دوگانه اشاره خواهند کرد. مصاحبه فاکس نیوز با مارجوری تیلور گرین، نماینده کنگره، با این شعار همراه بود: “ترامپ در همان روز رسوایی بوریسما به طور بالقوه تایید شد” – این کلمه به طور بالقوه انجام کارهای افتضاح

به طور خلاصه، این کمتر از تکرار بازی کمتر از سه ماه پیش است، زمانی که ترامپ توسط دادستانی ایالتی نیویورک به 34 مورد جنایت در جعل سوابق تجاری به دلیل پرداخت پول به یک ستاره فیلم بزرگسال متهم شد. رئیس جمهور سابق چرخه اخبار را اشباع کرد، از رونق در نظرسنجی ها لذت برد و رقبای اولیه خود را مجبور کرد تا دور او جمع شوند. او در 24 ساعت پس از علنی شدن کیفرخواست بیش از 4 میلیون دلار جمع آوری کرد.

اگر و زمانی که ترامپ به دلیل قیام 6 ژانویه و دستکاری انتخابات در گرجستان مورد اتهامات بیشتری قرار گیرد، همین چرخه شستشو، تکرار محتمل به نظر می رسد. اما با توجه به اینکه تقویم انتخاباتی و تقویم قانونی به سمت یک تصادم بزرگ حرکت می‌کنند، احساسی از حرکت وجود دارد.

آیا ترامپ با پوشیدن دستبند مچ پا می تواند نامزدی جمهوری خواهان را بپذیرد؟ آیا او می تواند از سلول زندان با بایدن رقابت کند؟ آیا ریاست جمهوری آمریکا می تواند به کارت نهایی خروج از زندان تبدیل شود؟ گمانه زنی های شوخی امروز عادت دارند که به تیتر اخبار فردا تبدیل شوند.





منبع