آنچه کمیته 6 ژانویه تاکنون انجام داده است

روز پنج‌شنبه، نماینده لیز چنی (R-Wyo.)، نایب رئیس کمیته، خاطرنشان کرد که استون، میدوز و دیگر افراد مورد اعتماد رئیس‌جمهور سابق شهادت نداده‌اند، اما او گفت امیدوار است که وزارت دادگستری متوجه شود که آنها چه می‌کنند. به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی مختلف خود در مورد این حمله پنهان شده اند.

از آن زمان مشخص‌تر شد که شورش بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر برای سرنگونی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 بود، که ترامپ تمام اهرم‌های موجود را در اختیار داشت، و وفادارانی در سرتاسر دولت داشت که مایل به انجام کارهای کثیف او بودند – فقط کافی نبود. .

با این حال، تا کنون این کمیته به جلوگیری از دفن قیام توسط ترامپ و متحدانش به عنوان یک شورش دیگر در حافظه مردم کمک کرده است.

این کمیته تاکید کرده است که ترامپ زمانی که بارها گفته بود انتخابات 2020 از او دزدیده شده، دروغ گفته است. جلسه پنج‌شنبه، شهادت‌های ویدئویی چند مشاور ارشد – از جمله ویلیام بار، دادستان کل سابق، پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید و یوجین اسکالیا، وزیر سابق کار – را تکرار کرد که همگی به رئیس‌جمهور گفته‌اند که او منصفانه و درست را از دست داده است.

این کمیته فاش کرد که در ژانویه 2021، کاخ سفید قبلاً در فهرست تماس‌های خود از کلارک به عنوان «داستان کل موقت» یاد می‌کرد.

ریچارد دونوهو، معاون سابق دادستان کل، به کمیته منتخب مجلس نمایندگان در 6 ژانویه درباره تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای ارتقای یک متحد به ریاست وزارت دادگستری گفت.  (عکس: Bill Clark/CQ-Roll Call, Inc از طریق Getty Images)

جلسه استماع روز پنجشنبه نکات تازه افشا شده را پخش کرد که به سرویس مخفی هشدار می داد که معترضان می توانند “راهپیمایی به داخل اتاق های” کنگره را آغاز کنند و باند خیابانی Proud Boys در حال برنامه ریزی برای خشونت است. این کمیته همچنین فیلم مستندساز راجر استون، مشاور غیررسمی ترامپ را پخش کرد که روز قبل از انتخابات می‌گوید «لعنت به رأی‌گیری، بیایید به خشونت برسیم». همانطور که عضو کمیته، نماینده زوئی لوفگرن (D-Calif.) اشاره کرد، استون در هفته ها و روزهای قبل از شورش هم با پسران مغرور و هم با دولت ترامپ در تماس بوده است.

“و [Clark] به نوعی پاسخ داد و گفت: “خب، من درخواست های بسیار پیچیده ای در دعاوی مدنی، دعاوی محیط زیستی و مواردی از این قبیل انجام داده ام” و من گفتم: “درست است. شما یک وکیل محیط زیست هستید، چطور است که به دفتر خود برگردید و زمانی که نفت نشت کرد با شما تماس خواهیم گرفت.

اریک هرشمان وکیل سابق ترامپ در شهادت ویدئویی به یاد می آورد که پیشنهاد کلارک دیوانه بود: “بهترین چیزی که می توانم بگویم این است که تنها چیزی که در مورد چالش های محیطی و انتخاباتی می دانید این است که هر دو با E شروع می شوند. و بر اساس پاسخ های امشب شما، من هستم. حتی مطمئن نیستید که این را می دانید.»

ترامپ با نامه ای طولانی به این احضاریه پاسخ داد که در آن نگفته بود آیا با مصاحبه موافق است یا خیر.

برای من مهم نیست که آنها سلاح دارند. به گزارش هاچینسون، ترامپ گفت: آنها اینجا نیستند تا به من صدمه بزنند.

همانطور که عضو کمیته، نماینده آدام کینزینگر (R-Ill.) خلاصه کرد، ترامپ حقیقت را می دانست.

طرح رئیس جمهور برای باقی ماندن در سمت خود از مجالس مقننه ایالتی تا بالای وزارت دادگستری گسترش یافت. ترامپ در دسامبر 2020 بار را به دلیل امتناع از حمایت از ادعای تقلب گسترده در انتخابات برکنار کرد و جفری کلارک معاون دادستان کل را جایگزین او کرد. زمانی که کلارک با برنامه های ترامپ همراهی نکرد، سعی کرد فردی را منصوب کند: یک دستیار دادستان کل در بخش محیط زیست وزارتخانه به نام جفری کلارک.

ریچارد دونوهو، معاون سابق دادستان کل، به کمیته منتخب مجلس نمایندگان در 6 ژانویه درباره تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای ارتقای یک متحد به ریاست وزارت دادگستری گفت. (عکس: Bill Clark/CQ-Roll Call, Inc از طریق Getty Images)

مایکل فانون، افسر سابق پلیس دی سی، این شهادت را به فیلم دوربین بدنش تشبیه کرد که در آن روز اوباش سعی کردند او را بکشند.

واشنگتن – در 6 ژانویه 2021 آشکار بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شورش را در ساختمان کنگره آمریکا برانگیخته است.

ریچارد دونوهو، معاون سابق دادستان کل، به کمیته منتخب مجلس نمایندگان در 6 ژانویه درباره تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای ارتقای یک متحد به ریاست وزارت دادگستری گفت. (عکس: Bill Clark/CQ-Roll Call, Inc از طریق Getty Images)

انفجاری ترین شاهد کمیته، کسیدی هاچینسون، دستیار سابق کاخ سفید بود. هاچینسون در طول شهادت زنده در ماه ژوئن گفت رودی جولیانی، وکیل ترامپ، چند روز قبل از 6 ژانویه اشاره کرد که برنامه هایی برای رفتن به کنگره وجود دارد. او گفت وقتی از رئیس ستاد، مارک میدوز در مورد آن برنامه‌ها پرسید، او گفت: “ممکن است در 6 ژانویه اوضاع واقعی و بسیار بد شود.”

دلیلش این است که کمیته تقریباً به طور انحصاری داستان را از طریق شهادت جمهوری‌خواهان و وفاداران به ترامپ، که گزارش‌های دست اولی ارائه کرده‌اند و اغلب بر خلاف منافع شخصی خود صحبت می‌کنند، بیان کرده است.

شما می توانید ببینید که چه اتفاقی برای من افتاده است، همانطور که می توانید به حرف مردم ترامپ گوش دهید [about] فانون گفت، آنچه او انجام داد، دروغ هایی که می گفت، این واقعیت که سال 2020 یک انتخابات آزاد و منصفانه بود، و گفتن هر چیز متفاوتی دروغ است.

از نظر ترامپ، مهم‌ترین صلاحیت کلارک این بود که نامه‌ای به قانونگذاران ایالتی تهیه کرد که نشان می‌داد وزارتخانه شواهدی مبنی بر تقلب در رأی‌گیری پیدا کرده است. اگر این نامه ارسال می شد، بهانه ای برای قانونگذاران ایالتی می شد تا تلاش کنند پیروزی بایدن را خنثی کنند.

ترامپ در نهایت پس از تهدید به استعفای دسته جمعی از سوی دونوگو و دیگر مقامات ارشد وزارت دادگستری از انتصاب کلارک عقب نشینی کرد. کلارک، به نوبه خود، برای مصاحبه با کمیته نشست اما از پاسخ دادن به اکثر سوالات خودداری کرد.

در جریان یک جلسه استماع کمیته در ماه ژوئن، چندین مقام سابق یک دیدار جنجالی در کاخ سفید با ترامپ و کلارک در 3 ژانویه را توصیف کردند که در آن آنها توضیح دادند که طرح وی برای انتصاب کلارک و انفجار انتخابات نتیجه معکوس خواهد داشت.

چیزی که کمیته به طور قاطع مشخص نکرده است این است که کاخ سفید تا چه اندازه از پتانسیل خشونت جمعی در 6 ژانویه درک کرده است و آیا نزدیکان ترامپ به هماهنگی این حمله کمک کرده است یا خیر. (هیئت جلسه یک جلسه را به آزار و اذیت و سوء استفاده سیستمی اختصاص داد که برای هر کسی که فکر می‌کرد ترامپ سر راه او قرار می‌گرفت، چه کارمندان نظرسنجی و چه مقامات بلندپایه دولتی جمهوری‌خواه، رخ داد.)

کمیته سپس احضاریه ای را برای شهادت خود ترامپ تایید کرد.

«لازم نیست حرفم را باور کنی. شما مجبور نیستید به حساب آن روز من گوش کنید. اما شما می توانید آن را تماشا کنید.

من به او گفتم که نظر شخصی من این است که مجمع انتخاباتی تشکیل شده است، یعنی سیستمی که کشور ما برای انتخاب رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور تعیین کرده است، و در آن مرحله معتقد بودم که احتمالاً راه او برای پیگیری دعوا بسته شده است. جاد دیر، معاون سخنگوی سابق مطبوعاتی گفت.

هاچینسون در جریان مراسم خود در نزدیکی کاخ سفید در آن روز شهادت داد که شنیده بود ترامپ شکایت می کرد که سرویس مخفی بیش از حد نگران است که برخی از حامیان او سلاح داشته باشند.

کینزگر گفت: قصد ترامپ واضح بود: “حکومت قانون را نادیده بگیرید و در قدرت بمانید.”

بیشتر طرح‌های ترامپ در ابتدا از طریق اخبار منتشر شد، اما کمیته منتخب مجلس برای بررسی حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا، رشته‌های بسیاری را در یک روایت واحد که بهتر از مجموع اجزای آن است، در هم تنیده است.

کینزینگر روز پنجشنبه گفت: «او آنچه را که همه کارشناسان و کارکنان ارشدش به او می‌گفتند شنید. او می‌دانست که در انتخابات شکست خورده است، اما انتخاب عمدی را انجام داد که دادگاه‌ها را نادیده بگیرد، وزارت دادگستری را نادیده بگیرد، رهبری کمپین خود را نادیده بگیرد، مشاوران ارشد را نادیده بگیرد و تلاشی کاملاً غیرقانونی برای لغو انتخابات را دنبال کند.»

این هیئت در نهایت یک گزارش نهایی با توصیه های قانونی تهیه می کند و ممکن است به وزارت دادگستری ارجاع جنایی بدهد، هرچند هیچ یک از این موارد لزوماً منجر به اقدام دادستان یا قانونگذار نخواهد شد.

چنی گفت: «ما موظف هستیم که مستقیماً از کسی که همه اینها را به راه انداخته است، پاسخ بجوییم. و هر آمریکایی حق دریافت این پاسخ ها را دارد.

“[Clark has] هرگز وکیل جنایی نبوده است او هرگز در زندگی خود تحقیقات جنایی انجام نداده است. ریچارد دونوگهو، معاون موقت دادستان کل در آن زمان، به یاد می‌آورد که در جلسه در جریان شهادت زنده در مقابل کمیته منتخب در ماه ژوئن گفت: او هرگز در مقابل هیئت منصفه نبوده است، حتی کمتر در مقابل هیئت منصفه.

این مقاله در ابتدا در HuffPost ظاهر شد و به روز شده است.



منبع