آمریکا به دنبال مالکیت ونزوئلا 747 مستقر در آرژانتین است

قاضی می‌نویسد: «آنچه در حال بررسی است این است که آیا در ظاهر فعالیت‌های قانونی، عملیات‌های تروریسم (به ویژه با حزب‌الله) را تأمین مالی می‌کنند یا اینکه آیا آنها بخشی از طرحی هستند که با حزب‌الله ارتباط دارد».

این درخواست از آرژانتین یک روز پس از آن فاش شد که یک قاضی آرژانتینی به 12 نفر از 19 خدمه هواپیما اجازه داد تا کشور را ترک کنند، زیرا مقامات به تحقیقات درباره روابط احتمالی تروریستی مسافران بوئینگ 747 ادامه می دهند. قاضی فدرال فدریکو ویلنا اواخر روز دوشنبه گفت که چهار ایرانی و سه ونزوئلایی باقی مانده باید بمانند.

این پرونده در میان چندین کشور آمریکای جنوبی و همچنین ایالات متحده و اسرائیل در میان ادعاهایی مبنی بر اینکه این هواپیما پوششی برای عملیات اطلاعاتی ایران در منطقه بوده است، مورد توجه قرار گرفته است. ایران و ونزوئلا به شدت این ادعاها را رد می کنند.

ویلینا گفت که توقف هواپیما در پاراگوئه “حداقل قابل توجه” بود و افزود که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نماینده دارل عیسی، نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا، در جلسه استماع هفته گذشته اولسن را در مورد آن تحت فشار قرار داد و ابراز تاسف کرد که از نظر او ایران مورد بررسی دقیقی قرار نمی گیرد که شایسته آن است. اولسن گفت که از این پرونده آگاه است اما افزود: “این یک موضوع در حال انجام است. من نمی توانم در مورد جزئیات صحبت کنم.”

بوئنوس آیرس، آرژانتین (AP) – وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که به دنبال در اختیار داشتن یک جت باری ونزوئلا است که از اوایل ژوئن در آرژانتین متوقف شده بود، زیرا قبلاً متعلق به یک شرکت هواپیمایی ایرانی بود که ادعا می‌شود با گروه‌های تروریستی ارتباط دارد.

به گفته مقامات پاراگوئه، این هواپیما همچنین در پاراگوئه تحت بررسی است، جایی که هواپیما در ماه مه فرود آمد و سه روز را در سیوداد دل استه، نزدیک مرز با آرژانتین گذراند، جایی که سیگار برای انتقال به آروبا بارگیری کرد.

رنه فرناندز، دادستان سابق که دبیرخانه ملی مبارزه با فساد پاراگوئه را رهبری می‌کند، می‌گوید: گمان‌هایی وجود دارد که محموله هواپیما یک «نما» بوده است که دلیل واقعی اقامت در پاراگوئه را پنهان کرده است.

به گفته وزارت دادگستری، این هواپیما از شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان ایر – که مقامات ادعا می‌کنند از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران پشتیبانی می‌کند – به Emtrasur، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی ونزوئلا Consorcio Venezolano de Industrias Aeronáuticas y Servicios Aéreos منتقل شده است. CONVIASA. CONVIASA تحت تحریم های ایالات متحده است.

ایالات متحده می گوید با انتقال هواپیما به شرکت ونزوئلا در ماه اکتبر بدون مجوز قبلی دولت ایالات متحده، ماهان ایر دستور سال 2008 صادر شده توسط وزارت بازرگانی را نقض کرد که از آن زمان به طور دوره ای تمدید شده است. وزارت دادگستری می گوید که امتراسور متعاقباً این هواپیما را بین کاراکاس، تهران و مسکو دوباره صادر کرد – آن هم بدون تأیید دولت ایالات متحده.

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز سه شنبه اقدام خود را انجام داد و اعلام کرد که امتیازات صادرات Emtrasur را به مدت 180 روز به حالت تعلیق درآورده است.

این هواپیما حامل محموله ای برای چندین شرکت قطعات خودرو آرژانتینی بود که قبل از توقف در کاراکاس و رسیدن به آرژانتین در مکزیک بارگیری کرد.

این حرکت آخرین تحول در حماسه هواپیمای مرموز است که در 6 ژوئن در فرودگاه بین المللی Ezeiza خارج از بوئنوس آیرس فرود آمد و دو روز بعد زمین گیر شد.

از جمله افرادی که همچنان ممنوع الخروج از آرژانتین هستند، غلامرضا قاسمی خلبان ایرانی این هواپیما است.

ماهان ایر هرگونه ارتباط با هواپیما را رد کرده و ونزوئلا از مقامات آرژانتینی خواسته است هواپیما را آزاد کنند.

تاکر از واشنگتن گزارش داد.



منبع

این موضوع توجه نمایندگان کنگره آمریکا را به خود جلب کرده است. در 26 ژوئیه، ده ها سناتور جمهوری خواه ایالات متحده نامه ای به مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده نوشتند و وزارت دادگستری را متهم کردند که در کمک به مقامات آرژانتینی در تحقیقاتش درباره هواپیمای ونزوئلا کوتاهی کرده است.

دولت اسرائیل آرژانتین را به دلیل زمین گیر کردن هواپیما ستایش کرده و مدعی است که دست کم برخی از خدمه ایرانی «مستقیماً در قاچاق سلاح به سوریه و سازمان تروریستی حزب الله لبنان دست داشتند».

ویلینا تاکید کرد که ارتباط با سپاه پاسداران ایران تحت بررسی نیست زیرا آرژانتین آن را یک سازمان تروریستی نمی‌داند.

درخواست ایالات متحده در روز سه شنبه به آرژانتین ارسال شد که در پی لغو مهر و موم حکم دادگاه فدرال در ناحیه کلمبیا بود که ماه گذشته صادر شد و استدلال می کرد که هواپیمای ساخت ایالات متحده باید به دلیل نقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده توقیف شود.

سایر خدمه هواپیمای مورد نیاز برای ماندن در آرژانتین عبارتند از عبدالباسط محمدیم، محمد خسرویاراق و سعید ولی زاده از ایران و ماریو آراگا، ویکتور پرز گومز و خوزه گارسیا کنترراس از ونزوئلا.

متیو اولسن، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری در بیانیه‌ای گفت: «وزارت دادگستری معاملاتی را که تحریم‌ها و قوانین صادرات ما را نقض می‌کند، تحمل نخواهد کرد». ما با همکاری با شرکای خود در سرتاسر جهان، به دولت‌ها و نهادهای تحت حمایت دولتی که به دنبال فرار از تحریم‌ها و رژیم‌های کنترل صادرات ما در خدمت فعالیت‌های بدشان هستند، هیچ فرصتی نمی‌دهیم.»

قاسمی فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران و سهامدار و عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی قشم فارس ایر است که وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که تحت کنترل ماهان ایر است و از نیروی قدس حمایت مادی می کند.

——-

وزارت دادگستری گفت، با این حال مقامات آرژانتینی که هواپیما را جستجو کردند، یک گزارش پرواز ماهان ایر را پیدا کردند که پروازهای هواپیما پس از انتقال به امتراسور، از جمله پرواز به تهران در ماه آوریل را مستند می کرد.