آلبانی به دلیل حمله سایبری در ماه ژوئیه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد

راما گفت که یک تحقیق مشخص کرد که این حمله سایبری توسط افراد یا گروه‌های مستقل انجام نشده است و آن را “تجاوز دولتی” خواند.

در آن زمان، دولت آلبانی گفت که روش هکرها مشابه حملات سال گذشته در سایر کشورهای ناتو از جمله آلمان، لیتوانی، هلند و بلژیک بود.

واتسون گفت: «ایالات متحده اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد تا ایران را در قبال اقداماتی که امنیت متحد آمریکا را تهدید می‌کند و سابقه نگران‌کننده‌ای برای فضای سایبری ایجاد می‌کند، پاسخگو باشد».

یک تبعه ایرانی متهم به طرح ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ است

Mandiant گفت: “این فعالیت یک تهدید فعال برای سازمان های دولتی و خصوصی در سایر کشورهای عضو ناتو است.” از آنجایی که مذاکرات پیرامون توافق هسته‌ای ایران همچنان متوقف می‌شود، این فعالیت نشان می‌دهد که ایران ممکن است در انجام عملیات حمله به شبکه سایبری در آینده احساس محدودیت کمتری کند.»

در ماه ژوئیه، مجاهدین خلق قصد داشت اجلاس جهانی ایران آزاد را در کمپ مانز با حضور قانونگذاران آمریکایی در میان مدعوین برگزار کند. جلسه لغو شد.

بیشتر:

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته‌ها کارشناسانی را برای کمک به آلبانی در میدان حضور داشته و به این نتیجه رسیده است که ایران پشت این حمله «بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه» و متعاقب آن عملیات هک و افشای اطلاعات بوده است.

تیرانا در دو مورد جداگانه در سال‌های 2020 و 2018 چهار دیپلمات ایرانی را به دلیل «تهدید امنیت ملی» اخراج کرد.

تیرانا گفت که با مایکروسافت و اف بی آی در تحقیق درباره این حمله سایبری همکاری می کند.

در 15 جولای، یک حمله سایبری به طور موقت بسیاری از خدمات دیجیتال دولتی آلبانی و وب سایت ها را تعطیل کرد.

اولتا ژاکا، وزیر امور خارجه آلبانی گفت تیرانا از نزدیک با شرکای خود در ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین در سطح دوجانبه ارتباط برقرار کرد و از آنها در تصمیم گیری آلبانی حمایت کرد و بدون شک از آینده برای رسیدگی به چنین مواردی خواستار شد. تهدید به بهترین شکل ممکن».

Mandiant، یک شرکت امنیت سایبری پیشرو در ایالات متحده، ماه گذشته ابراز “اطمینان متوسط” کرد که مهاجمان در حمایت از تلاش‌های ضد ناراضی تهران عمل می‌کنند. گروهی که خود را «Homeland Justice» می‌نامند، مدعی اعتبار حمله سایبری شده است که از باج‌افزار برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کرد.

راما در بیانیه ای ویدئویی گفت: «تحقیقات عمیق شواهد غیرقابل انکاری را در اختیار ما قرار داد که نشان می دهد حمله سایبری علیه کشورمان توسط جمهوری اسلامی ایران که چهار گروه را برای حمله به آلبانی درگیر کرده بود، سازماندهی و حمایت شده است».

ادی راما، نخست وزیر آلبانی، قبل از سخنرانی در کنفرانسی رسانه ای در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، سه شنبه، 19 ژوئیه 2022، مکث کرد. آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و کارکنان سفارت این کشور را به دلیل یک حمله سایبری بزرگ نزدیک به دو ماه پیش که گفته می شود، اخراج کرد. نخست وزیر راما چهارشنبه 7 سپتامبر 2022 گفت که توسط تهران در وب سایت های دولتی آلبانی انجام شده است.

تیرانا، آلبانی – نخست وزیر آلبانی روز چهارشنبه گفت که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و کارکنان سفارت این کشور را به دلیل حمله سایبری بزرگی که تقریباً دو ماه پیش ظاهراً توسط تهران در وب‌سایت‌های دولتی آلبانی انجام شد، اخراج کرد.

جان هالتکویست، معاون رئیس جمهور Mandiant، به آسوشیتدپرس گفت که حملات به آلبانی و حمله قبلی به مونته نگرو نشان می دهد که چگونه “سیستم های دولتی حیاتی در کشورهای ناتو آسیب پذیر و مورد حمله هستند.”

جان گمبرل در دبی، امارات متحده عربی، و فرانک باجاک در بوستون، در این گزارش مشارکت داشتند.

تنش ها بر سر توافق هسته ای ایران، لحظه کمبایا بایدن در اسرائیل را مختل کند

باج افزار بیشتر به دلیل استفاده از آن در اخاذی جنایی انتفاعی شناخته شده است، اما به طور فزاینده ای برای اهداف سیاسی، به ویژه توسط ایران، مورد استفاده قرار می گیرد. ادعای «حومه لند عدالت» در یک کانال تلگرامی منتشر شد که در آن اسنادی که ادعا می‌شد مجوز اقامت آلبانیایی اعضای گروه اپوزیسیون ایرانی مجاهدین خلق – معروف به مجاهدین خلق – به همراه ویدئویی از باج‌افزار منتشر شده بود. فعال شد. این کانال به فساد در دولت آلبانی و استفاده از هشتگ هایی از جمله #Manez اشاره کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه ای گفت: «ایالات متحده به شدت حمله سایبری ایران را محکوم می کند. ما به درخواست نخست وزیر راما برای پاسخگویی ایران به این حادثه سایبری بی‌سابقه می‌پیوندیم.»

ژاکا گفت: «تهاجمی بودن حمله، سطح حمله و علاوه بر این این واقعیت که یک حمله کاملاً بی دلیل بود، جایی برای تصمیم گیری دیگری باقی نگذاشت.

کاخ سفید روز چهارشنبه متعهد شد که اقدام تلافی جویانه نامشخصی علیه ایران به خاطر آنچه که آن را «سابقه ای نگران کننده برای فضای سایبری» خواند، انجام دهد.

دولت بایدن گفت از اقدام آلبانی برای قطع روابط با تهران حمایت می کند.

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران به دلیل حمله سایبری ژوئیه قطع کرد.



منبع

نخست وزیر ادی راما گفت که تصمیم دولت به طور رسمی در یادداشتی رسمی به سفارت ایران در تیرانا، پایتخت تحویل داده شده است. به همه کارکنان سفارت از جمله پرسنل دیپلماتیک و امنیتی دستور داده شد ظرف 24 ساعت آلبانی را ترک کنند.

اقدام آلبانی، یکی از کشورهای ناتو، اولین مورد شناخته شده قطع روابط دیپلماتیک یک کشور به دلیل یک حمله سایبری بود.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی، قبل از سخنرانی در کنفرانسی رسانه ای در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، سه شنبه، 19 ژوئیه 2022، مکث کرد. آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و کارکنان سفارت این کشور را به دلیل یک حمله سایبری بزرگ نزدیک به دو ماه پیش که گفته می شود، اخراج کرد. نخست وزیر راما چهارشنبه 7 سپتامبر 2022 گفت که توسط تهران در وب سایت های دولتی آلبانی انجام شده است.

راما روز چهارشنبه تهران را به استخدام یکی از بدنام ترین گروه های بین المللی حمله سایبری متهم کرد که در حملات مشابه به اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، کویت و قبرس دست داشت. او گفت تیرانا داده ها و نتایج تحقیقات را با شرکای استراتژیک و کشورهای ناتو به اشتراک گذاشته است.

هالتکویست گفت: «حمله به آلبانی یادآور این است که اگرچه تهاجمی‌ترین فعالیت سایبری ایران عموماً در منطقه خاورمیانه متمرکز است، اما به هیچ وجه به آن محدود نمی‌شود». ایران حملات سایبری مخرب و مخرب و همچنین عملیات پیچیده اطلاعاتی را در سطح جهانی انجام خواهد داد.

آلبانی، یکی از اعضای ناتو از سال 2009، به حدود 3000 ناراضی ایرانی مجاهدین خلق که در اردوگاه اشرف 3 در مانز، که در 30 کیلومتری (19 مایلی) غرب تیرانا است، پناه می دهد.