یک کالج بعد از اینکه دانش آموزی متوجه شد که از فناوری تشخیص چهره استفاده می کنند، دستگاه های خودکار خود را حذف می کند.

  • انتظار می رود دانشگاه واترلو ماشین های فروش هوشمند را از محوطه دانشگاه حذف کند.

  • دانش‌آموزی کد خطایی را کشف کرد که نشان می‌دهد دستگاه‌ها از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کنند.

  • Adaria Vending Services گفت این فناوری عکس‌های مشتریان را نمی‌گیرد یا ذخیره نمی‌کند.

انتظار می‌رود دانشگاهی در کانادا پس از کشف نشانه‌ای که دانش‌آموزی از فناوری تشخیص چهره استفاده می‌کند، مجموعه‌ای از دستگاه‌های فروش خودکار را از محوطه دانشگاه خارج کند.

ماشین‌های فروش هوشمند در دانشگاه واترلو برای اولین بار در این ماه زمانی که کاربر Reddit SquidKid47 عکسی را به اشتراک گذاشت، مورد توجه قرار گرفتند. ظاهراً این عکس یک دستگاه فروش خودکار با برند M&M را با کد خطا نشان می‌دهد که «Invenda.Vending. FacialRecognition.App.exe — خطای برنامه» را نشان می‌دهد.

این پست گمانه زنی هایی را از سوی برخی از کاربران آنلاین به خود جلب کرد و توجه یکی از دانشجویان دانشگاه واترلو را به خود جلب کرد که وب سایت خبری فناوری Ars Technica را ریور استنلی، نویسنده نشریه دانشجویی محلی MathNEWS معرفی کرد. استنلی ماشین های فروش هوشمند را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که آنها توسط Adaria Vending Services ارائه شده و توسط Invenda Group ساخته شده اند. نشریه کانادایی اخبار CTV گزارش داد که Mars، مالک M&M's، مالک دستگاه های فروش خودکار است.

در پاسخ به گزارش نشریه دانشجویی، مدیر خدمات فناوری Adaria Vending Services به MathNEWS گفت: “نمی توان یک فرد را با استفاده از فناوری موجود در ماشین ها شناسایی کرد.”

در این بیانیه آمده است: «چیزی که مهم‌ترین درک آن است این است که ماشین‌ها هیچ عکس یا تصویری نمی‌گیرند یا ذخیره نمی‌کنند و نمی‌توان یک فرد را با استفاده از فناوری موجود در ماشین‌ها شناسایی کرد. این فناوری به عنوان یک حسگر حرکتی عمل می‌کند که چهره‌ها را تشخیص می‌دهد، بنابراین دستگاه می‌داند چه زمانی باید رابط خرید را فعال کند – هرگز تصاویری از مشتریان نمی‌گیرد یا ذخیره نمی‌کند.»

در این بیانیه آمده است که این ماشین‌ها با اشاره به مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا «کاملاً مطابق با GDPR هستند». این مقررات بخشی از قانون حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا است که تعیین می کند شرکت ها چگونه می توانند داده های شهروندان را جمع آوری کنند.

“در دانشگاه واترلو، آداریا خدمات تکمیل آخرین مایل را مدیریت می کند – ما ذخیره سازی و تدارکات ماشین های فروش تنقلات را انجام می دهیم. آداریا هیچ داده ای را در مورد کاربران خود جمع آوری نمی کند و هیچ گونه دسترسی برای شناسایی کاربران این ماشین های فروش M&M ندارد.” بیانیه گفت.

گروه Invenda به MathNews گفت که این فناوری اطلاعات را بر روی “رسانه های حافظه دائمی” ذخیره نمی کند و این دستگاه ها مطابق با GDPR هستند.

در بیانیه Invenda Group آمده است: “این شرکت در ذخیره سازی، ارتباط، یا انتقال هیچ گونه تصویر یا اطلاعات شخصی قابل شناسایی نیست.” این نرم‌افزار پردازش محلی نقشه‌های تصویر دیجیتال مشتق‌شده از حسگر نوری USB را در زمان واقعی انجام می‌دهد، بدون اینکه چنین داده‌هایی را روی رسانه‌های حافظه دائمی ذخیره کند یا از طریق اینترنت به ابر منتقل کند.»

MathNEWS گزارش داد که پرسش‌های متداول گروه Invenda می‌گوید که «فقط داده‌های نهایی، یعنی حضور یک فرد، سن تخمینی و جنسیت تخمین زده شده، بدون هیچ ارتباطی با یک فرد جمع‌آوری می‌شود».

دانشگاه واترلو در کانادادانشگاه واترلو در کانادا

یک نماینده از دانشگاه واترلو (تصویر) گفت که دستگاه های فروش خودکار حذف خواهند شد.پترسپیرو/گتی ایماژ

در میان گمانه زنی ها، دانشگاه واترلو به CTV News گفت که مدرسه قصد دارد ماشین ها را از محوطه دانشگاه حذف کند.

ربکا المینگ، نماینده دانشگاه واترلو، به این رسانه گفت: “دانشگاه درخواست کرده است که این دستگاه ها در اسرع وقت از محوطه دانشگاه حذف شوند. در این بین، ما درخواست کرده ایم که نرم افزار غیرفعال شود.”

نمایندگان دانشگاه واترلو، گروه Invenda، Adaria Vending Services و Mars به ​​درخواست Business Insider برای نظر ارسال شده در آخر هفته قبل از انتشار پاسخی ندادند.

فناوری تشخیص چهره در پردیس‌های کالج یک نقطه تنش مداوم برای دانشجویان و کارکنان است و نمونه‌هایی در سطح جهانی ظاهر می‌شوند. در ماه مه 2018، مدرسه ای در چین شروع به نظارت بر دانش آموزان در کلاس های درس با فناوری تشخیص چهره کرد که هر 30 ثانیه یک بار اسکن می شد. دو سال بعد، زنی در TikTok ادعا کرد که پس از اینکه یک سیستم هوش مصنوعی کنترل کننده آزمایش او را به تقلب متهم کرد، در آزمایشی مردود شد.

گاردین گزارش داد که تنش ها در مارس 2020 زمانی که دانشجویان ده ها دانشگاه ایالات متحده به تشخیص چهره در محوطه های دانشگاهی اعتراض کردند، تشدید شد.

یکی از دانشجویان دانشگاه دی پال به این نشریه گفت: آموزش باید مکانی امن باشد، اما این فناوری به آسیب پذیرترین افراد جامعه آسیب می رساند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید

منبع