یک مقام کاخ سفید ترامپ به دلیل سرپیچی از احضاریه 6 ژانویه کنگره برای محکومیت مجرم شناخته شد

واشنگتن (AP) – یکی از مقامات کاخ سفید ترامپ که به دلیل امتناع از همکاری با تحقیقات کنگره در مورد حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا به دلیل توهین به کنگره محکوم شد، قرار است روز پنجشنبه محکوم شود.

دادستان از قاضی درخواست حکم می کند پیتر ناوارو به شش ماه حبس و 200000 دلار جریمه محکوم شود. او دومین دستیار ترامپ بود که با اتهامات کنگره مواجه شد.

ناوارو به دلیل سرپیچی از احضاریه برای اسناد و تسلیم کمیته 6 ژانویه مجلس نمایندگان مجرم شناخته شد. ناوارو در زمان رئیس جمهور وقت به عنوان مشاور تجاری کاخ سفید خدمت می کرد دونالد ترامپ و بعداً ادعاهای بی اساس جمهوری خواه مبنی بر تقلب گسترده رای دهندگان در انتخابات 2020 را که شکست خورد، تبلیغ کرد.

ناوارو متعهد شده است که به این حکم تجدید نظر خواهد کرد و گفت که نمی تواند با کمیته همکاری کند زیرا ترامپ از امتیاز اجرایی استناد کرده است. یک قاضی او را از طرح این استدلال در دادگاه منع کرد، اما دریافت که نشان نداد ترامپ واقعاً به آن استناد کرده است.

دادستان های وزارت دادگستری می گویند که ناوارو حتی قبل از اینکه بداند کمیته دقیقاً چه می خواهد، سعی کرده است «پشت ادعای امتیازات خود را پنهان کند» و این نشان می دهد که کمیته ای را که باید محکومیت طولانی تری داشته باشد، نشان می دهد که «بی اعتنایی» دارد.

از سوی دیگر، وکلای مدافع گفتند که ترامپ ادعای امتیاز اجرایی کرد و ناوارو را در موقعیتی غیرقابل دفاع قرار داد و مشاور سابق باید به حبس مشروط و 100 دلار جریمه محکوم شود.

ناوارو دومین دستیار ترامپ بود که با تحقیر اتهامات کنگره مواجه شد. استیو بنن مشاور سابق کاخ سفید به دو اتهام مجرم شناخته شد و به چهار ماه حبس محکوم شد، اگرچه او در حین تجدید نظر در محکومیت خود آزاد بوده است.

حکم ناوارو پس از آن صادر شد که یک قاضی پیشنهاد او را برای محاکمه جدید رد کرد. وکلای او استدلال کرده بودند که اعضای هیئت منصفه ممکن است به طور نامناسبی تحت تأثیر معترضان سیاسی در خارج از ساختمان دادگاه قرار گرفته باشند، زمانی که آنها از مذاکرات فاصله گرفتند. اندکی پس از وقفه آنها، هیئت منصفه او را به دو مورد جنحه در مورد تحقیر کنگره مجرم شناخت.

اما قاضی ناحیه ایالات متحده آمیت مهتا دریافت که ناوارو نشان نداد که استراحت هشت دقیقه ای هیچ تاثیری بر حکم سپتامبر داشته است. هیچ اعتراضی در جریان نبود و هیچ کس به هیئت منصفه مراجعه نکرد – آنها فقط با یکدیگر تعامل داشتند و افسر دادگاه که برای همراهی آنها تعیین شده بود.

منبع