یلن هشدار داد که نکول آمریکا اقتصاد جهانی را تهدید می کند و رهبری ایالات متحده را تضعیف می کند

یلن گفت که تضعیف جمهوری خواهان در این موضوع به منزله “بحرانی است که خودمان ساخته ایم” و تنها تهدید به نکول می تواند منجر به کاهش رتبه اعتباری دولت ایالات متحده شود، همانطور که در جریان مبارزه سقف بدهی در سال 2011 رخ داد.

نوشته آندره آ شلال

یلن همچنین اولویت‌های خود را برای نشست G7 ترسیم کرد، از جمله اقدامات فردی و مشترک برای تقویت اقتصاد جهانی و کاهش تورم، دوبرابر کردن تعهد برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه و تلاش‌های بلندمدت برای تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی.

یلن گفت که این می تواند نرخ های بهره وام مسکن، پرداخت های خودکار و کارت های اعتباری را افزایش دهد و اشاره کرد که نرخ ها در حال حاضر روی بدهی های سررسید در حدود 1 ژوئن افزایش یافته است.

برخلاف اکثر کشورهای توسعه یافته، ایالات متحده سقفی را برای میزان وام خود تعیین می کند. از آنجایی که دولت بیش از آنچه که می گیرد هزینه می کند، قانونگذاران باید به طور دوره ای این سقف را افزایش دهند.

نیگاتا، ژاپن (رویترز) – جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه از کنگره خواست تا سقف بدهی فدرال 31.4 تریلیون دلاری را افزایش دهد و از نکول بی سابقه ای که باعث رکود اقتصادی جهانی می شود و خطر تضعیف رهبری اقتصاد جهانی ایالات متحده را به دنبال دارد، جلوگیری کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که شکست کنگره در اقدامی قبل از تمام شدن پول خزانه‌داری برای پرداخت صورت‌حساب‌های دولت – چیزی که ممکن است در اوایل ژوئن اتفاق بیفتد – باعث می‌شود اقتصاد آمریکا وارد رکود شود.

یلن در اظهاراتی که برای کنفرانس مطبوعاتی پیش از نشستی در ژاپن با همتایان خود از کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) و همچنین هند، اندونزی و برزیل آماده شده بود، آخرین هشدارهای شدید فزاینده را صادر کرد.

(گزارش آندریا شالال در نیگاتا؛ ویرایش توسط ویلیام ملارد)



منبع

علیرغم خطرات نزولی، یلن گفت که اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری نسبت به پیش بینی بسیاری از شش ماه پیش باقی مانده است، به طوری که اکثر کشورهای G7 شاهد کاهش تورم سالانه و بهبود پیش بینی رشد بوده اند.

یلن با استناد به سخنرانی ماه گذشته خود گفت که G7 – که ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا را تشکیل می دهد – همچنین به کار خود برای کاهش خطرات ژئواستراتژیک و مقابله با اجبار اقتصادی ادامه خواهد داد. اقدامات چین برای تسلط بر رقبای خارجی

او گفت: «یک پیش‌فرض، دستاوردهایی را تهدید می‌کند که طی چند سال گذشته در بهبود بیماری همه‌گیر برای به دست آوردن آن بسیار تلاش کرده‌ایم. و جرقه یک رکود جهانی را می‌زند که ما را بسیار بیشتر به عقب می‌اندازد». همچنین خطر تضعیف رهبری اقتصاد جهانی ایالات متحده را به همراه خواهد داشت و در مورد توانایی ما برای دفاع از منافع امنیت ملی خود سؤالاتی را ایجاد می کند.»

بایدن، یک دموکرات، اصرار دارد که کنگره بر اساس قانون اساسی وظیفه دارد سقف بدهی را که منعکس کننده پول فدرال خرج شده قبلی است، بدون قید و شرط افزایش دهد، اما جمهوری خواهانی که مجلس نمایندگان را کنترل می کنند، هرگونه افزایش در محدودیت بدهی را به کاهش گسترده بودجه گره زده اند.

او گفت که این به معنای کمک به آن کشورها است تا از «صنایع صرفاً استخراجی به سمت فعالیت‌هایی بروند که حمایت بیشتری از اقتصاد داخلی و اشتغال فراهم می‌کنند».

او گفت، اما کمک به کشورهای در حال توسعه نیز حیاتی است و افزود که اعضای G7 در تلاش‌های خود برای فشار به درمان‌های بدهی «به‌موقع و جامع» برای کشورهایی که دچار مشکل بدهی هستند، هماهنگ خواهند کرد. یلن بارها چین – بزرگترین طلبکار مستقل جهان – را متهم کرده است که برای پیشبرد چنین ترتیباتی تلاش می کند.

یلن هیچ جزئیاتی ارائه نکرد اما گفت که این کار بر مبنای سرمایه گذاری 600 میلیارد دلاری در حال انجام از طریق مشارکت G7 برای زیرساخت و سرمایه گذاری جهانی است که هدف آن بسیج سرمایه خصوصی به سمت پروژه های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه است.

یلن گفت که ایالات متحده پس از شکست سه بانک منطقه ای، و همچنین تصویب قوانینی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها، انرژی های جایگزین و تراشه های نیمه هادی، برای تقویت اعتماد به سیستم بانکی خود اقدام کرده است.

یلن گفت که او همچنین با همتایان خود در G7 برای ایجاد انعطاف‌پذیری اقتصادی بیشتر در بلندمدت از طریق تقویت تولید داخلی کالاهای حیاتی و کمک به کشورهای در حال توسعه برای گسترش سهام خود در زنجیره‌های تامین جهانی همکاری خواهد کرد.