گزارش وزارت امور خارجه جزئیات شکست در خروج آشفته افغانستان را نشان می دهد

مک کال گفت: “هیچ دلیلی وجود ندارد که یک نسخه طبقه بندی نشده از گزارش کامل ارائه نشود، زیرا بسیاری از آن دارای علامت “حساس اما طبقه بندی نشده” یا “غیر طبقه بندی شده” هستند. این تلاش آشکار دیگری برای پنهان کردن مقصر بودن دولت بایدن در تخلیه آشفته و مرگبار از افغانستان است.»

در این سند 24 صفحه‌ای محرمانه که بیش از 60 صفحه از مطالب موجود در نسخه محرمانه را حذف کرده است، می‌گوید تصمیمات رئیس‌جمهور ترامپ و بایدن برای پایان دادن به مأموریت نظامی آمریکا “چالش‌های مهمی را برای وزارتخانه ایجاد کرده است، زیرا این وزارتخانه تلاش می‌کند تا وضعیت قوی خود را حفظ کند. حضور دیپلماتیک و کمکی در کابل و حمایت مستمر از دولت و مردم افغانستان.”

ایالات متحده تقریباً 125000 نفر از جمله 6000 آمریکایی را در طول دوره عقب نشینی خود تخلیه کرد. ده ها افغان و 13 نظامی آمریکایی بودند در یک بمب گذاری انتحاری کشته شد در خارج از فرودگاه حامد کرزی در کابل در حالی که هزاران نفر به دنبال فرار از کشور بودند.

بلینکن در نامه‌ای به نیروی کار وزارت امور خارجه که توسط سی‌بی‌اس نیوز به دست آمد، گفت که این وزارتخانه «قبلاً به بسیاری از توصیه‌های گزارش برای تقویت آمادگی، قابلیت‌های واکنش، ارتباطات و استقرار منابع ما عمل کرده است».

سربازان آمریکایی در 20 اوت 2021 در حالی که افغان ها در کنار جاده نزدیک بخش نظامی میدان هوایی کابل نشسته اند پشت سیم خاردار نگهبانی می دهند. / اعتبار: وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

واشنگتن – وزارت امور خارجه روز جمعه یک نسخه طبقه بندی نشده از گزارش «پس از بررسی اقدام» درباره افغانستان منتشر کرد که در آن دولت ترامپ و بایدن به دلیل برنامه ریزی «ناکافی» مقصر بود و گفت که فقدان ارتباطات و تصمیم گیری شفاف به طور قابل توجهی به این گزارش افزوده است. چالش‌هایی که پرسنل ایالات متحده در جریان خروج دیوانه‌وار و در نهایت مرگبار نظامی و تخلیه از کابل در سال 2021 با آن مواجه شدند.

بلینکن نوشت: «من برای این کار مداوم سپاسگزارم.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفت که نسخه ویرایش‌شده این بررسی، روایت مندرج در گزارش کامل ۸۷ صفحه‌ای را «به‌طور کامل حذف کرده است».

این گزارش 11 توصیه را ارائه می کند که منجر به “تقویت آمادگی در برابر بحران و قابلیت واکنش وزارتخانه” می شود. این پیشنهاد می کند که برای سناریوهای اضطراری وزارتخانه یک “رهبر بحران” و مسئول ارتباطات راهبردی را تعیین کند، کانال های ارتباطی را برای مقامات امنیتی دیپلماتیک بهبود بخشد و “تیم های پروازی” را ایجاد کند که می توانند به سرعت به مناطق بحران اعزام شوند.

رئیس جمهور بایدن پس از اینکه دادگاه عالی بخشودگی وام های دانشجویی را لغو کرد، طرح جدیدی را ترسیم می کند

به گفته آن “چالش بزرگ، تعیین مقیاس و دامنه عملیات بود، به ویژه زمانی که صحبت از این بود که چه تعداد از اتباع افغان در معرض خطر را شامل می شوند، چگونه اولویت بندی می شوند، و تخلیه آنها چقدر طول می کشد.” ” بر اساس این بررسی، مقامات آمریکایی «تصمیم روشنی در این زمینه نگرفته بودند»، که چالش ها را تشدید کرد و بر سردرگمی پیش روی پرسنل دیپلماتیک و نظامی در زمین افزود.

سربازان آمریکایی در 20 اوت 2021 در حالی که افغان ها در کنار جاده نزدیک بخش نظامی میدان هوایی کابل نشسته اند پشت سیم خاردار نگهبانی می دهند. / اعتبار: وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ



منبع

این وزارتخانه می‌گوید: «وزارت دلایل قانع‌کننده‌ای برای محدود کردن تورها به یک سال در پست‌های خطرناک و بدون همراه مانند سفارت کابل دارد، اما تصمیم برای ادامه چرخش عادی بر اساس ارزیابی‌های بیش از حد خوش‌بینانه از وضعیت افغانستان است که برخی آن را زیر سوال بردند».

“[D]در این گزارش آمده است: «در هر دو دولت، در سطح ارشد به اندازه کافی بدترین سناریوها و اینکه با چه سرعتی ممکن است دنبال شوند، وجود نداشت.»

بررسی وزارت امور خارجه، که بر اساس بیش از 150 مصاحبه با مقامات فعلی و سابق وزارت امور خارجه و همچنین اسناد پشتیبان انجام شده است، شرایط چالش برانگیز منتهی به خروج ایالات متحده و در طول آن، از جمله مقامات ارشد متعددی که در سمت بازیگری خدمت می کنند، بازبینی می کند. ناشی از همه گیری کووید-19 و انتقال عمده کارکنان سفارت ایالات متحده در کابل در ماه جولای و آگوست.

این بررسی به سفارش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، سال گذشته تکمیل شد و به دنبال گزارش قبلی کاخ سفید است. منتشر شد در آوریل. بررسی پنتاگون همچنان محرمانه است.