کرامت انکار می شود زیرا بیش از 3000 مدرسه در آفریقای جنوبی هنوز از توالت گودال استفاده می کنند

دولت آفریقای جنوبی وعده داد تا 31 مارس سال جاری تمامی توالت های حفره ای در مدارس سراسر کشور را تعویض کند. این اتفاق نیفتاده است. انجی متشکگا، وزیر آموزش ابتدایی گفت که هنوز 3398 مدرسه در حال استفاده از توالت‌های گودال هستند و مهلت ریشه‌کنی آنها به سال 2025 منتقل شده است.

او یک تماس تلفنی دریافت کرده بود که از او خواسته شده بود به پیش دبستانی پسر 5 ساله اش برود. پسر کوچک، مایکل، مرده، غرق شده در ته یک توالت چاله پیدا شد. جسد مایکل حتی از حوضچه آب مخلوط با مدفوع و ادرار در ته گودالی که وقتی پدرش به آنجا افتاد، بیرون نیاورده بود.

در پیش‌دبستانی و مهدکودک ژوپیتر در همان استان لیمپوپو که مایکل در آن درگذشت، کودکان 3 ساله هنوز از توالت‌های گودالی استفاده می‌کنند که صندلی مناسبی ندارند، بلکه سوراخی از یک دال بتنی حک شده است که به گودال زیر باز می‌شود.

در مدرسه متوسطه Seipone، توالت های گودال رسما توالت های بهبود یافته تهویه نامیده می شوند و به عنوان “توالت VIP” شناخته می شوند. آنها هر چیزی هستند جز. خشم و در حال حاضر فشار از دانش آموزان نیز وجود دارد.

اخبار بیشتر AP آفریقا: https://apnews.com/hub/africa



منبع

___

فلورینا لدوبا، مدیر مدرسه، گفت: “اینها به دلیل تصادفات احتمالی سقوط کودکان در توالت خوب نیستند.” اصلا امن نیست.»

GA-MASHASHANE، آفریقای جنوبی (AP) – در دبیرستانی در روستاهای شمال آفریقای جنوبی، بیش از 300 دانش‌آموز و معلمانشان سه توالت مشترک دارند، و این شکل غم انگیز بدترین مشکل نیست.

این دپارتمان با کاهش مدارسی که از توالت های چاله ای در لیمپوپو استفاده می کنند از 363 مدرسه در سال 2021 به 210 مدرسه در حال حاضر پیشرفت کرده است. اما جیمز کومپ گفت که دولت طرف توافق خود را برای برداشتن توالت های چاله ای حفظ نکرده است و “بسیاری از کودکان هنوز در خطر واقعی هستند.”

تبوگو ماکگوکا، نماینده دانش‌آموز 17 ساله، گفت: «سلامت ما نیز مهم است، (ما) نمی‌توانیم از چنین توالت‌هایی استفاده کنیم.

توالت های گودالی در مدرسه متوسطه سیپون در روستای گا مششانه حداقل با صندلی توالت سفید پوشیده شده و توسط سازه های آجری محصور شده است. برخی از توالت‌های چاله‌ای که هنوز در بیش از 3300 مدرسه در مناطق فقیرنشین، عمدتاً روستایی در سراسر آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، استفاده نمی‌شوند.

«آنچه ما در مورد آنها می گوییم این است که آنها سزاوار آبرو نیستند، به همین دلیل است که ما یک توالت اولیه برای شما فراهم نمی کنیم. ما آن را به شما نمی دهیم زیرا قبلاً از آن (توالت های گودال) استفاده می کردید.» او گفت. “پس، یک سال دیگر، یا دو سال، یا 10، یا دهه ها چیست؟ ما به آنها می گوییم شما لایق آبرو نیستید.»

اولین هفته مایکل کومپه در یک مدرسه جدید بود و مرگ هولناک او باعث خشم بسیاری از آفریقای جنوبی شد. خانواده او اداره آموزش و پرورش استان لیمپوپو را به دادگاه بردند و پرونده خود را برای جبران خسارت پیروز کردند. بعداً، دستورات دادگاه، دولت آفریقای جنوبی را وادار کرد که فوراً به موضوع توالت های چاله ای در مدارس رسیدگی کند.

این سه توالت مستراح چاله‌ای هستند که در واقع حفره‌هایی به عمق 10 فوت در زمین هستند که دانش‌آموزان در طول یک استراحت ناهار برای استفاده از آن‌ها صف می‌کشند.

اما تراژدی مایکل کومپه بی نظیر نبوده است. کودکان کوچک دیگری نیز در نزدیک به یک دهه پس از آن در توالت های چاله غرق شده اند، یک دختر در ماه گذشته و یک پسر دیگر در ماه مارس. آمار قابل اعتمادی وجود ندارد که بگوید چند کودک در توالت های چاله ای جان خود را از دست داده اند.

سرویس‌های بهداشتی که دارای خروجی هستند که برای تخلیه دوره‌ای آنها استفاده می‌شود، برای مدارس فقیرتر ارزان‌تر و کاربردی‌تر هستند، زیرا آنها متکی به منبع ثابت آب جاری نیستند.

لبلو گفت: “این در مورد نحوه درک ما از مردم در مناطق روستایی صحبت می کند.”

جیمز کومپ گفت: “آنچه در مورد حادثه مایکل خیلی مرا آزار داد این است که افرادی که آنجا بودند دیدند که او در توالت افتاده است، اما او را بیرون نیاوردند.” آنها گفتند که منتظر مقامات مسئول هستند تا بیایند و او را بردارید. من به آنها گفتم که اگر سریع او را بیرون می‌کشیدند، شاید می‌توانست زنده بماند.»

گروه های حقوق بشری که دولت آفریقای جنوبی را تحت فشار قرار می دهند تا برای همیشه از امکانات غیراستاندارد در مدارس حذف کند، وضعیت شرم آور برای کشوری است که از آن به عنوان پیشرفته ترین کشور آفریقا یاد می شود و نشان دهنده مشکلات عمیق آن با فقر و نابرابری است.

بخش 27 یکی دیگر از گروه‌های حقوق بشری است که برای از بین بردن توالت‌های چاله‌ای برای «تاسیسات بهداشتی ایمن و مناسب» تلاش می‌کند. بخش 27 از خانواده مایکل کومپه در پیگرد قانونی آنها علیه ادارات آموزش محلی و ملی حمایت کرد و آنها موفق شدند حکم دادگاه را دریافت کنند که مقامات باید هر شش ماه یکبار اطلاعات به روز در مورد مدارس در استان لیمپوپو با استفاده از توالت های چاله ای و برنامه های جایگزینی آنها را ارائه دهند.

بخش 27 سیستم خود را برای ردیابی کار دولت مایکل کومپه (Michael Komape Sanitation Progress Monitor) نامیده است و می تواند از اطلاعات برای پاسخگویی اداره آموزش استفاده کند.

غیربهداشتی، توالت ها نیز خطر بسیار مستقیم تری دارند.

منظره ای که یک روز در ژانویه 2014 به جیمز کومپه در دهکده نزدیک چبنگ خوش آمد گفت از هر نظر وحشتناک است.

گروه حقوق بشر Equal Education در حال بازرسی توالت های گودال در مدارس آفریقای جنوبی بوده است. تینی لبلو، یکی از سازمان‌دهندگان این گروه، نسبت به موضوعی که باید اولویت اصلی دولت باشد – ایمنی کودکان در مدارسشان – و هنوز حل نشده است ابراز ناامیدی می‌کند.