چین و هند تنها چند هفته پس از اذعان پوتین به نگرانی‌هایشان در مورد جنگ، به رای‌گیری برای محکوم کردن الحاق سرزمین اوکراین به روسیه رای ممتنع دادند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه فرمان‌هایی را امضا کرد که بر اساس آن چهار منطقه در اوکراین اکنون بخشی از روسیه هستند، اقدامی که به طور گسترده توسط غرب به عنوان یک الحاق غیرقانونی رد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مودی به پوتین گفت: می‌دانم که عصر امروز دوران جنگ نیست و در این مورد با شما تلفنی صحبت کرده‌ام.

شورای امنیت متشکل از 15 عضو سازمان ملل در مورد قطعنامه ای رای گیری کرد که اقدامات پوتین را غیرقانونی و باطل اعلام می کند و به رسمیت می شناسد که این مناطق هنوز بخشی از اوکراین هستند نه روسیه.

در رای گیری سازمان ملل که الحاق را غیرقانونی خواند، چین و هند هر دو رای ممتنع دادند.

یکی از کارشناسان قبلا به اینسایدر گفته بود که فشار شی و مودی – و ترس از دست دادن آنها به عنوان شریک – ممکن است تا حدی انگیزه تشدید جنگ اخیر پوتین با بسیج نیروها و تهدید به اقدام هسته ای باشد.

پوتین روز جمعه چهار منطقه اوکراین را بخشی از روسیه اعلام کرد، اقدامی که غرب آن را رد کرد.

  • پوتین در پاسخ گفت: “من از موضع شما در مورد درگیری در اوکراین اطلاع دارم و از نگرانی های شما اطلاع دارم. ما می خواهیم همه اینها در اسرع وقت پایان یابد.”

    چین و هند، شرکای کلیدی روسیه، اخیراً نگرانی خود را در مورد جنگ به پوتین ابراز کرده اند.

  • رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین (L)، نخست وزیر هند نارندرا مودی (C) و رئیس جمهور چین شی جین پینگ (R).میخائیل سوتلوف/گتی ایماژ

    • مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



  • منبع

    به گزارش آسوشیتدپرس، این قطعنامه با رای 10-1 به تصویب رسید و روسیه تنها رای وتو بود. چین، هند، برزیل و گابن رای ممتنع دادند.

    رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین (L)، نخست وزیر هند نارندرا مودی (C) و رئیس جمهور چین شی جین پینگ (R) در مقابل پرچم کشورهای مربوطه.

    چین و هند از شرکای قدرتمند روسیه در طول جنگ بوده‌اند و مانند غرب از اعمال تحریم‌ها خودداری کردند. اما رای گیری سازمان ملل تنها چند هفته پس از آن صورت گرفت که پوتین اذعان کرد که همتایانش در هر دو کشور نسبت به جنگ ابراز نگرانی کرده اند.

    چین و هند روز جمعه از رای دادن به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت روسیه به دلیل ادعای الحاق بخش‌هایی از اوکراین به این کشور خودداری کردند.

    رابرت انگلیش، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که روسیه، اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی را مطالعه می کند، به اینسایدر گفت: «شواهد انتقاد از متحدانی مانند چین یا کشورهای بی طرف مانند هند به وضوح فشار بیشتری را بر او وارد کرد.

    پوتین در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در ازبکستان در 15 سپتامبر اذعان کرد که شی “سوالات و نگرانی هایی” در مورد جنگ دارد. روز بعد، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در دیدار رو در رو با پوتین از جنگ انتقاد کرد.