چرا ویتنام نمی خواهد ادعای Ke Huy Quan را داشته باشد؟

این مهاجرت پس از حمله چین به ویتنام در فوریه 1979، زمانی که احساسات ضد چینی تشدید شده بود، شتاب گرفت. بیش از یک دهه ادامه یافت.

بازیگران و عوامل فیلم «همه چیز همه جا همه به یکباره»

جمعیت بزرگ قومی چینی، عمدتاً در چو لون، از جمله خانواده که هوی کوان، درگیر این موضوع بودند. آنها قبلاً تحت فشار کمونیست های پیروز به عنوان گروه اصلی سرمایه داری در ویتنام جنوبی بودند که مظنون به وفاداری به رژیم شکست خورده بودند. بسیاری به اردوگاه های بازآموزی فرستاده شدند.

“او [Ke Huy Quan] وی تبار ویتنامی نیست، او فقط چینی ویتنامی است و در ویتنام به دنیا آمده است. یک نفر در صفحه فیس بوک بی بی سی ویتنامی نوشت: ما باید این را روشن کنیم.

از شهر هوشی مین، نویسنده Tran Tien Dung در فیس بوک پیشنهاد کرد که هویت Ke Huy Quan یک فرد “سایگون-چو لون” است: “برای من، Quan Ke Huy انرژی خود را از زادگاهش در سایگون – چو لون و او می گیرد. شهرت ناشی از بزرگ شدن در ایالات متحده است. بنابراین من می خواهم به او تبریک بگویم و شادی را با مردم در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارم.”

اما در زمان پیروزی ویتنام شمالی در آوریل 1975 و اتحاد مجدد کشور، روابط به طور فزاینده ای تیره شد. این زمانی اتفاق افتاد که رهبری کمونیست ویتنام در کنار اتحاد جماهیر شوروی بر سر انشعاب چین و شوروی و نزدیکی چین با ایالات متحده قرار گرفت.

اما پوستر دیگری نوشته بود که “باید بگوییم که او ویتنامی است، زیرا او در ویتنام به دنیا آمده و چینی تبار است”.

که هوی کوان اولین فردی است که ویتنامی الاصل دارد و برنده جایزه اسکار شده است

اما نارضایتی از سیاست‌های تهاجمی چین در مورد جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و نفوذ اقتصادی رو به رشد آن، احساسات قدرتمند ضد چینی را در مردم تقویت می‌کند.

روابط آشفته با چین تا به امروز ادامه دارد، البته نه چندان با چینی های قومی. بسیاری از ویت کیو، به عنوان کسانی که فرار کردند، توانسته اند به ویتنام بازگردند و پیشرفت کنند.

کی هوی کوان در سخنرانی احساسی خود پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در اسکار، از سفر خود به عنوان یک پسر جوان با قایق از ویتنام، از طریق اردوگاه پناهندگان در هنگ کنگ، به کالیفرنیا صحبت کرد.

او گفت: «من یک سال را در یک اردوگاه پناهندگان گذراندم و به نوعی به اینجا در بزرگترین صحنه هالیوود رسیدم. آنها می گویند داستان هایی از این دست فقط در فیلم ها اتفاق می افتد. نمی توانم باور کنم که برای من اتفاق می افتد. این رویای آمریکایی است.

آنها باید خیلی واضح بنویسند که او چینی-آمریکایی است، که قبلاً ملیت ویتنامی داشته است! دیگری نوشت

نسل امروز در ویتنام نمی تواند سختی های پناهندگان را در آن زمان تصور کند، تا حدی به این دلیل که در مورد آن دوره غم انگیز و دردناک تاریخ ما به آنها آموزش داده نشده است.

که هوی کوان با بازیگران فیلم همه چیز همه جا همه به یکباره که امسال جوایز اسکار را برد

جاناتان هد خبرنگار آسیای جنوب شرقی بی‌بی‌سی و تران وو روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی ویتنامی مستقر در بانکوک است.



منبع

مهاجرت مردم قایق در دهه های 1970 و 80 یکی از تاریک ترین قسمت های تاریخ اخیر ویتنام بود. بیش از 1.5 میلیون نفر، که بیشتر آنها قومی چینی بودند، با قایق های اغلب زهوار در سراسر دریای چین جنوبی ترک کردند.

“داستان پناهجویان قایق در دهه های 1970 و 80 یک فصل غم انگیز در تاریخ این کشور است. اکثر پناهندگان ویتنامی که در آن زمان وارد ایالات متحده شده اند، چه چینی تبار و چه “صرفا ویتنامی”، بسیار فقیر بودند. با این حال آنها زنده ماندند و پیشرفت کردند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بین 200000 تا 400000 نفر جان خود را از دست دادند که برخی به دست دزدان دریایی بیرحم بودند. برای یک حزب کمونیستی که در آن زمان به تازگی قدرت نظامی ایالات متحده را شکست داده بود و اخیراً رشد اقتصادی چشمگیر را بر عهده داشت، این قسمتی است که ترجیح می دهند فراموش کنند. اسکار Ke Huy Quan همه چیز را برمی گرداند.

کی هوی کوان در حین انجام سخنرانی پذیرش گریه کرد

برخی بر اصل و نسب چینی این بازیگر به جای ویتنامی بودن او تاکید کرده اند. او در سال 1971 در سایگون پایتخت جنوب ویتنام به دنیا آمد، خانواده‌اش بخشی از یک اقلیت قومی چینی از نظر تجاری موفق بودند، از نوع که در بسیاری از شهرهای جنوب شرق آسیا دیده می‌شود. هیچ کدام از فرار او از ویتنام به عنوان یک پناهنده، در مهاجرت دسته جمعی به اصطلاح “مردم قایق” نام برد.

روزنامه Thanh Nien تنها نوشت که “او در سال 1971 در یک خانواده چینی در شهر هوشی مین به دنیا آمد. [the official name for Saigon] و سپس در اواخر دهه 1970 به ایالات متحده نقل مکان کرد.

با این حال در ویتنام واکنش رسمی کمرنگ شده است. گزارش‌های رسانه‌ها، که تقریباً همگی تحت کنترل دولت هستند، در مورد Ke Huy Quan یا پیشینه او چیزی گفته نشده است.

وی ان اکسپرس نوشت که این بازیگر “والدین چینی در منطقه چو لون” دارد، منطقه تجاری سایگون که به طور سنتی توسط چینی های قومی سکونت دارد.

بازیگر آمریکایی - ویتنامی که هوی کوان

نگوین ون توان، استاد پزشکی در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی، و همچنین یک قایق‌نشین سابق، می‌گوید: «من فکر می‌کنم شیوه‌ای که رسانه‌های دولتی از تاریخ Ke Huy Quan به عنوان یک قایق‌ران غفلت کرده‌اند، مایه تاسف است.

که هوی کوان

پرواز غم انگیز مردم قایق همچنین یادآور روابط پرتنش ویتنام با همسایه غول پیکرش چین است. این دو کشور کمونیستی در سال‌های شکل‌گیری خود پس از جنگ جهانی دوم رسماً بسیار نزدیک بودند، با کمک‌های زیادی از چین به ویتنام شمالی در طول مبارزه این کشور با ابتدا فرانسوی‌ها و سپس آمریکایی‌ها.

او اولین فردی است که اصالت ویتنامی برنده جایزه اسکار شده است و یکی از دو نامزد امسال – دیگری هونگ چاو در فیلم نهنگ بود که خانواده اش نیز با قایق از ویتنام فرار کردند.

هیچ کس در دولت ویتنام چیزی نگفته است، هر چند که شاید از حزب کمونیست کم حرف کمتر تعجب آور باشد. چرا این بی میلی برای در آغوش گرفتن یک بازیگر موفق و شناخته شده در سطح جهانی، که آشکارا ریشه های ویتنامی خود را تصدیق می کند؟

Tuoi Tre نوشت: “Quan Ke Huy در سال 1971 در ویتنام در خانواده ای چینی با مادری از هنگ کنگ و پدری از سرزمین اصلی چین متولد شد.”

اقتصاد ویتنام برای سال‌ها پس از جنگ در وضعیت وخیمی قرار داشت، آسیب‌های عظیمی که متحمل شده بود، انزوای بین‌المللی و سیاست‌های غیرقابل انعطاف سوسیالیستی رژیم جدید. از آنجایی که معمولاً پول لازم برای رشوه دادن به مقامات و اجاره قایق ها را داشتند، چینی های قومی در سپتامبر 1978 تعداد زیادی را ترک کردند.