پوتین به لهستان گفت هرگونه تجاوز به بلاروس حمله به روسیه است


مسکو (رویترز) – رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روز جمعه لهستان عضو ناتو را به داشتن جاه طلبی های ارضی در اتحاد جماهیر شوروی سابق متهم کرد و گفت هر گونه تجاوز به همسایه روسیه و متحد نزدیکش، بلاروس، حمله به روسیه تلقی می شود.

پوتین در نشست شورای امنیت خود در اظهارات تلویزیونی گفت، مسکو به هرگونه تجاوز علیه بلاروس که یک “دولت اتحادیه” سست با روسیه را تشکیل می دهد، “با تمام امکاناتی که در اختیار داریم” واکنش نشان خواهد داد.

خبرگزاری دولتی PAP روز جمعه به نقل از دبیر کمیته اعلام کرد کمیته امنیتی ورشو روز چهارشنبه پس از ورود اعضای نیروی مزدور روسی واگنر به بلاروس تصمیم به انتقال واحدهای نظامی به شرق لهستان گرفت.

روز چهارشنبه، یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر در ویدئویی به جنگجویانش در بلاروس خوش آمد گفت و به آنها گفت که فعلاً در جنگ اوکراین شرکت نخواهند کرد، اما به آنها دستور داد تا در حالی که ارتش بلاروس را آموزش می‌دهند برای آفریقا نیرو جمع کنند.

پریگوژین می گوید واگنر، که رهبری فتح مهیب شهر باخموت اوکراین را بر عهده داشت، مؤثرترین نیروی جنگی روسیه است. اما درگیری‌های مکرر او با تشکیلات دفاعی مسکو باعث شد چهار هفته پیش دست به یک شورش مسلحانه بزند.

قیام با توافقی پایان یافت که مبارزان واگنر، که بسیاری از آنها از زندان استخدام شده بودند، یا به بلاروس نقل مکان کنند، با ارتش روسیه ثبت نام کنند یا به خانه های خود بازگردند.

بلاروس روز پنجشنبه گفت مزدوران واگنر آموزش نیروهای ویژه بلاروس را در یک محدوده نظامی در فاصله چند مایلی مرز با لهستان آغاز کرده اند.

پوتین گفت که گزارش‌های مطبوعاتی درباره طرح‌هایی برای یک واحد لهستانی-لیتوانیایی برای عملیات در غرب اوکراین – که بخش‌هایی از آن در گذشته متعلق به لهستان بود – و در نهایت برای اشغال سرزمینی در آنجا وجود دارد.

او همچنین بدون ارائه هیچ مدرکی گفت: «به خوبی می‌دانیم که آنها سرزمین بلاروس را نیز در خواب می‌بینند».

پوتین گفت: “اما تا آنجا که به بلاروس مربوط می شود، این کشور بخشی از کشور اتحادیه (با روسیه) است؛ تجاوز به بلاروس به معنای تجاوز به فدراسیون روسیه خواهد بود. ما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم به این موضوع پاسخ خواهیم داد.»

لهستان هرگونه جاه طلبی ارضی در بلاروس را رد می کند.

(گزارش رویترز؛ نوشته کوین لیفی؛ ویرایش توسط اندرو آزبورن)



منبع